مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1394 - 9:45   |   کد مطلب: 15421
یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به هشدار ناطق نوری مبنی بر احتمال روی‌کار آمدن مجدد افراطیون در کشور، گفت: اگر از فرصت موجود به خوبی استفاده نشود ممکن است افراطیون باز هم به قدرت برسند.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از ایسنا،غلامرضا ظریفیان با بیان اینکه اصلاحات جریانی است که معتقد است در رویه ها و روش ها باید رویکرد منطقی، معتدل و متکی به مبانی جامعه را داشت، خاطر نشان کرد: بیان اصلاحات از دوران مشروطه همواره رجوع به جامعه و پذیرش آن بوده است.

وی در ادامه افزود: با این وجود یکی از آسیب‌های جریان اصلاحات این است که این جریان از فرصت های تاریخی خود به خوبی استفاده نکرده است. با وجود اینکه بستر اجتماعی، افکار عمومی و فرهنگ ایران اسلامی جامعه، اصلاحات را پذیرفته است اما این جریان قدر فرصت های پیش آمده را به خوبی ندانسته است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با بیان اینکه با درک جامعه از افراطی‌گری و هوشمندی جریان اصلاحات و اعتدال، دولت یازدهم سرکارآمد اظهار کرد: روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یک فرصت خوب برای جریان اصلاحات برای بازسازی تشکیلاتی و تقویت نهادهای این جریان است. امروز دیگر دوره قهرمان‌ها سپری شده است و باید از طریق شبکه‌های عمومی کمک کرد تا جامعه توانمند شده و تغذیه فکری خوبی به جامعه برسد.

ظریفیان در ادامه گفت: یکی از آسیب‌ های جامعه، فراموشی تبار تاریخی خود است. با اینکه اقبال کلی جامعه به سمت اصلاح طلبی است اما در مقاطعی جریان افراطی به موج شعارهای عامیانه سوار شده و از شکاف های موجود در جامعه به ویژه شکاف فاصله طبقاتی استفاده کرده اما وقتی این جریان سرکار آمده به دلیل نداشتن ظرفیت لازم، کارنامه های تلخ و تراژیکی از خود به جای گذاشته است و جامعه را سالیان سال به عقب رانده است. این آسیب می تواند در آینده باز هم رخ دهد و افراط با سوء‌استفاده از شکاف هایی همچون شکاف روشنفکران و عامه جامعه یا شکاف طبقاتی بر سر کار آمده و جامعه را باز هم به عقب براند.

وی همچنین اظهار کرد: آقای ناطق نوری که از نیروهای برخاسته از عمق انقلاب اسلامی است به این درک رسیده که ممکن است مجددا افراطیون بر سرکار آیند و بنابراین به جریان های معتدل کشور هشدار داده است.

ظریفیان با اشاره به اینکه ما اکنون تجربه پیروزی‌ها و شکست های خود را داریم خاطر نشان کرد: اکنون فرصت خوبی است که گذشته آسیب شناسی شود و علل بروز و ظهور افراطی گری مورد بررسی قرار گیرد. یکی از عوامل موفقیت اعتدال در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری این بود که جریان اصلاحات و معتدل در یک بزنگاه به ائتلاف رسیدند و مانع موفقیت جریان افراطی شدند. اکنون نیاز است که جریان اصلاحات و اعتدال در درون خود به جمع بندی برسند و در یک فضای کلان‌تری گفت‌وگوهای جدی در پیش بگیرند تا به یک نقاط مشترک برسند.

وی تاکید کرد: اگر از این فرصت استفاده نشود،‌ جامعه متکثر و متنوع ما نمی‌تواند از تغذیه بهتری استفاده کند و باید با برگزاری جلسات مختلف کف و سقف همگرایی مشخص شود و آسیب های گذشته مورد بررسی قرار گیرد و در مرحله پایان، تصمیمات گرفته شده اجرایی شود.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین درباره اظهارات اصلاح طلبان و اصولگرایان درباره کسب اکثریت کرسی های مجلس دهم و نوعی تهدید یکدیگر که این روزها در حال افزایش است،‌گفت: اگر این بحث ها در حد شعارهای درونی باشد تا حدودی قابل پذیرش است. اما جریان های سیاسی باید نگاه حداکثری خود را کنار بگذارند و به یک درک مشترکی از مسائل کلان ملی مثل منافع ملی برسند. گروه های سیاسی در انتخابات پیش رو نمی توانند خواسته های حداکثری خود را محقق کنند.

ظریفیان در پایان با بیان اینکه باید از چهره هایی در انتخابات استفاده شود که امکان حضور بیشتری در عرصه سیاسی کشور دارند تاکید کرد:‌اگر این درک مشترک حاصل نشود این نگرانی وجود دارد که جریان افراط مجددا به قدرت برسد. هر چند دورنمای کلی و چشم انداز پیش رو نشان می‌دهد که رویکرد مجلس بعدی به سمت اصلاحات و اعتدال است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار