مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. شهريور 1394 - 8:32   |   کد مطلب: 15874
متاسفانه نگاه ما به رهبری سیاسی است و فقط منتظریم موضع آقا را نسبت به موضوعات مختلف ببینیم اما غافلیم از اینکه رهبری مدیریت تمام ابعاد یک جامعه را به عهده دارند. آقا در صحبت اخیرشان در نشست خبرگان روی “استقلال” تاکید بسیاری داشتند این یعنی دارند “کد” می دهند، یعنی جریان دانشجویی با شاه کلید کد های رهبری باید جلو برود و روی این موضوعات کار کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از سایتعدالتخواهی، میزگرد تاریخچه اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با حضور دو فارغ‌التحصیل این جنبش در سومین روز از نشست سراسری این اتحادیه در حسینیه هنر برگزار شد.

مجید عسگری(ورودی ۷۶ علم و صنعت رشته کامپیوتر) و سید مصطفی موسوی(ورودی سال ۸۱ دانشگاه صنعتی شریف) دو نفر از پیشکسوتان جنبش عدالتخواهی گرداننده این میزگرد با حضور دانشجویان عدالتخواه سراسر کشور بودند.

عسگری با اشاره به لزوم شناخت پیشینه مجموعه‌هایی فرهنگی و سیاسی، اظهار داشت: هرکس می خواد هویتش را بشناسد باید دو مساله را پیگیری کند. یکی تفکراتش و دوم تاریخش. در جنبش عدالت خواهی هم باید به مبانی عدالتخواهی و تاریخ عدالتخواهی توجه بشود برای اینکه بفهمیم جنبش عدالت خواهی در چه شرایطی و در چه زمانی و با چه تفکری ایجاد شده است.

 

وی افزود: روزهای اول دانشجویی ما همزمان شده بود با حوادث بعد از دوم خرداد ۷۶؛ همان زمان که خاتمی رای آورده بود و مانند انتخابات ۹۲ غیرمنتظره بود. یک شب در خوابگاه دو تا از بچه ها در پی راهکاری برای رفع پوچی کار فرهنگی بودند که به این نتیجه رسیدند یکی از مشکلات کار دانشجویی این است که دانشجویان پیگیر کار خاصی نیستند و در همه چیز پراکنده و بلاتکلیف هستند.

 

این فعال فرهنگی‌اجتماعی ادامه داد:  پس از امتحانات خرداد ماه سال ۷۹ بود که آقایان امیر تفرشی و مجید عبدللهی و مهدی همازاده و سید روح اله رضوی، چهار دانشجویی بودند که تمام تابستان را به صورت فشرده برای دست یابی به روشی تازه تلاش کردند. روش ساده ای که آن ها انتخاب کردند نوشتن لیست اساتید حوزه های مختلف و مشورت گرفتن از آن ها همچنین مشورت کردن با طیف های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری مثل آقایان حسن رحیم پور ازغدی و مهدی نصیری و حاج سعید قاسمی و نماینده های مجلس، بود.

 

این فعال دانشجویی سابق اضافه کرد: خروجی تلاش ها این بود که پی بردیم اولویت امروز کشور ما مساله “عدالت”است. سپس بچه ها با شرکت در کلاس های نویسندگی وحید جلیلی، و آقای دژاکام(روزنامه کیهان) و آقای مهدی نصیری(هفته نامه صبح) توانایی نویسندگی‌شان را تقویت کردند. هسته اصلی شکل‌گیری جنبش عدالتخواه فعالیت این چهار نفر و حمایت تشکل مجمع دانشجویان حزب اله علم و صنعت(که خودم نیز عضوش) بودم بود.

 

در التهاب فضای چپ و راست، عدالتخواهان به‌پا خاستند و این منازعات را دعوای زرگری می‌دانستند

عسگری عنوان کرد: سال ۷۶تا ۷۸ از دوره های پر التهاب سیاسی کشور بود- وقایع کوی دانشگاه تهران- و رهبر انقلاب از آن به عنوان فتنه ۷۸ نام بردند. در هفته قبل از آن در دانشگاه علم و صنعت تحصن بچه های انقلابی نزدیک بود با حمله طیف انجمن مثل ماجرای کوی دانشگاه مواجه شود. یک هفته قبلش هم در دانشگاه تهران و قبل از آن در دانشگاه امیر کبیر وقایعی مشابه اما با درجه خفیف‌تر رخ داده بود. در این فضای بحث های سیاسی چپ و راست ناگهان یک تشکل به اسم جنبش عدالتخواه به‌پا خاست و این منازعات را دعوای زرگری دانست و معتقد بود که اصل، بیانات رهبری است.

نه چپ نه راست؛ فقط عدالت و ولایت‌فقیه

وی گفت: آن زمان‌ها این گفته آقای وحید جلیلی خیلی باب شده بود مبنی بر اینکه پس از آنکه آقایان نماینده جناح چپ و راست با هم دعوا کرده و یکدیگر را به ضد اسلام و ضد آزادی متهم می کنند؛ هر دو یک سبک زندگی دارند و سوار ماشین های آنچنانی می شوند  و در خانه های مشابه زندگی می کنند و بچه هاشان مدارس مشابه می روند یعنی در واقع تفکراتشان همسان است. بعد از انتخابات ۷۶ جریان اصلاحات پیروز تمام کرسی های انتخاباتی شده بود از جمله پیروزی خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۷۶، انتخابات اولین دوره شورای اسلامی سال ۷۷، مجلس ششم، انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۰ و پیروزی مجدد خاتمی. تا اینکه سال ۸۱-۸۲ گروهی به نام “آبادگران” یعنی احمدی نژاد و همفکرانش به عنوان مجریان مذهبی و انقلابی در انتخابات شورای شهر تهران رای آوردند.  حالا در فضای سیاست‌زده کشور از سال‌های ۷۶ تا ۸۲ جریانی به وجود آمد که می گفت: «نه چپ نه راست فقط عدالت و ولایت‌فقیه».

 

در ادامه موسوی در بیان فضای دانشگاه‌ها در سال‌های آغاز فعالیت‌های داشنجویی‌اش گفت: دانشجویانی که در سال ۸۱ وارد دانشگاه شدند خیلی سریع وارد فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی شدند زیرا چند ماجرای همزمان یعنی جریان آغاجری و جنگ اعراب و تجمعات جلوی سفارت انگلیس و برخورد های چکشی با دانشجویان و … باعث التهاب فضا شده بود.

 

نباید کاریکاتوری سراغ صحبت‌های آقا برویم

وی افزود: اینکه آقا می گوید بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت های انقلاب باقی بماند خیلی ذهن ما را به خود مشغول کرده بود، نباید کاریکاتوری سراغ صحبت های حضرت آقا برویم. پیام ۶/۸/۸۱ حضرت آقا به جنبش دانشجویی تاییدی بزرگ بر اهمیت عدالت و عدالتخواهی بود. نقطه ی تشکیل جنبش عدالتخواهی دقیقا در همان روز در همایش “جنبش دانشجویی-گذشته حال و آینده” توسط یک عده از بچه های بسیجی و بچه های سایر تشکل ها به صورت رسمی مطرح و تایید شد و ما هم به جنبش عدالتخواهی دانشگاه شریف پیوستیم. افق دید بچه‌ها صحبت‌های آقا در سال ۷۸ در دانشگاه شریف درباره جنبش دانشجویی بود که ایشان بر آزادگی، کم تعلق بودن، نشاط، عدم وابستگی به فضای سیاسی و … تاکید داشتند.

 

این فعال فرهنگی اجتماعی در ادامه تصریح کرد:در دوره دانشجویی امکاناتی دارید که نه قبلش داشتید و نه بعد از آن خواهید داشت؛ مثلا حمایت دانشجویان پیرو خط امام از جنگ، تسخیر لانه جاسوسی، اقتضائات  خاص دوره دانشجویی بود و تاریخ نشان می‌دهد که اگر نتوانیم دوران دانشجویی، آنچه باید را انجام دهیم؛ این دوره اسراف شده و همه چیز را از دست داده‌ایم.

 

عسگری در ادامه از محورها و منش‌های شکل‌گیری جنبش عدالتخواه به توجه جدی این جریان دانشجویی به پیگیری دائمی سخنان رهبری اشاره کرد و اینگونه ادامه داد: مجموعه هایی در سطح کشور به وجود آمدند که کارشان پیگیری تناسب صحبت های نخبگان سیاسی با بیانات رهبری بود. نیروی فرهنگی موظف است هر چقدر هم که مشغله دارد سخنان اول سال، رحلت امام، نشست دانشجویی ماه رمضان، هفته دولت و خبرگان را دائما پیگیری و اجرایی کند. حضرت آقا در سال های مختلف بسته به اقتضائات زمانی فضا و موضوع مشخصی را پیگیری می کنند. مثلا از سال ۷۸ تا ۸۴ آقا تاکید بسیاری روی مسئله عدالت و بعد از آن بر مبارزه با استکبار داشتند. کلید واژه های مبارزه با فقر و فساد و تبعیض که باید سر لوحه کار مسئولان با
شد دائما توسط آقا تکرار شده است. هرگاه همراهی مردم و نخبگان و خواص در پیگیری خواسته های امام داشته‌ایم، حرف امام تصویب و اجرا و در غیراینصورت به فراموشی سپرده می شود.

جریان دانشجویی باید با شاه کلید کدهای رهبری به پیش برود

وی با بیان اینکه صرف گاهی گوش دادن به سخنان آقا کافی نیست بلکه باید مطالعه مستمر صحبت های آقا را اولویت خود قرار دهیم، تصریح کرد: متاسفانه نگاه ما به رهبری سیاسی است و فقط منتظریم موضع آقا را نسبت به موضوعات مختلف ببینیم اما غافلیم از اینکه رهبری مدیریت تمام ابعاد یک جامعه را به عهده دارند. آقا در صحبت اخیرشان در نشست خبرگان روی “استقلال” تاکید بسیاری داشتند این یعنی دارند “کد” می دهند، یعنی جریان دانشجویی با شاه کلید کد های رهبری باید جلو برود و روی این موضوعات کار کنیم.

 

عسگری به عدالتخواهان توصیه کرد: به دنبال کاری بروید که با زندگی مردم درگیر باشد مثل همین ماجرای خوابیدن دانشجویان عدالتخواه جلوی درب شهرداری برای حمایت از کارتن‌خواب‌ها. باید عینی و همه فهم کار بشود. نکته دیگر استفاده از ابتکارات جدید در حوزه هنر و رسانه است. مثلا بجای ارائه بیانیه، بیان یک داستان کوتاه در یک نشریه راجع به همان موضوع اثر بیشتری دارد و دانشجویان اصلاح طلب بیشتر از این ابزار استفاده می کنند.

 

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره لوگوی جنبش عدالتخواه گفت: واژه “عدالت” در وسط این لوگو قرار دارد و بلندای آن نشانگر تیزی و برندگی مفهوم عدالت است. مفهوم آیه هم که واضح است:«لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط- ما پیامبران‌مان را با دلیل‌های روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان، را نیز نازل کردیم تا مردم به عدالت عمل کنند.»

 

مهم‌ترین وظیفه ما خوانش و تحلیل صحبت‌های آقاست/ “چه کنیم” را می‌توان از بیانات آقا استخراج کرد

عسگری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اکنون باید چه راهکاری را برای ادامه فعالیت تاثرگذار جریان دانشجویی عدالتخواه باید به‌کار بست، تاکید کرد: یکی از خصوصیات بچه ها در زمان ما این بود که همراهی نظر و عمل داشتند. الان مهمترین وظیفه خوانش و تحلیل صحبت های آقا است. “چه باید کرد” را الان خیلی سخت می گیریم، چیزی که مهم است داشتن ابتکار است وگرنه “موضوع” و “چه کنیم” را از سخنان آقا می توان استخراج کرد. به آنچه که می دانیم عمل کنیم و به اقتضائات بومی  توجه داشته باشیم چرا که ممکن است مسائل مطرح در حوزه  تهران با مسائل استان فارس متفاوت باشد. یک نسخه واحد را نمی توان برای تمام جوامع پیچید.

 

عدالت به معنای مدیریت و حراست راهبردی از انقلاب است/ اگر عدالتخواهان خواب بمانند، بیم انحراف از انقلاب می رود.

وی افزود: عدالتخواهی به معنای بازخوانی آرمان های انقلاب و نظام و پیاده‌سازی آنها در جامعه است. به عبارت دیگر مدیریت و حراست راهبردی از حرکت انقلاب است. عمده ترین سهم این جنبش روی دوش دانشجو ها است. اگر عدالتخواهان خواب بمانند، بیم انحراف از انقلاب می رود.

 

بیشترین ضربه‌ها از عرصه اقتصاد است

موسوی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بیشترین توجه جنبش عدالتخواه بر “فقر و غنا و تبعیض” است و به مسائل دیگری همچون مسائل سیاسی و فرهنگی توجه چندانی نمی شود، گفت: جایی که الان داریم بیشترین ضربه را از آن می خوریم عرصه اقتصاد است؛ وقتی حدیث داریم درباره فقر و ارتباطش با کفر، این فقط مسئله فقر و اقتصادی نیست بلکه به مسائل فرهنگی و اعتقادی و سیاسی هم مربوط است. پس می‌توان این مبحث را یکی از مهمترین عرصه های کار دانست. اگر در جامعه ساختارهای سیاسی-فرهنگی و … درست شود، جامعه هم درست می شود.

 

عدالتخواه لوکوموتیو قطار انقلاب است نه راننده و مسافر/ تا زمانی که اخلاص حداکثری و حرکت هدفمند داریم، امام تنها نمی‌ماند

این فعال اجتماعی در پایان درباره حرکت مومنانه خاطرنشان کرد: باید عقبه‌مان را بشناسیم و در آن جایگاه کار کنیم باید پیشرفت داشته باشیم نه پس رفت. زمان ما کتاب میخواندیم و حرف میزدیم بعد از ما مقاله می خواندند و حرف میزدند و الان چیزی نمی خوانند و حرفی هم ندارند! باید مومنانه حرکت کنیم و جایگاهمان را درست تعریف کنیم . عدالتخواه لوکوموتیو قطار انقلاب است نه راننده و مسافر. باید مومنانه حرکت کنیم تا بتوانیم به انقلاب خدمت کنیم. وقتی به آن چیزی که می دانیم عمل کنیم باعث می شود کم‌کم به علم‌مان اضافه شود. مومن سبک‌بار و چالاک است و عملکرد و خروجی بالایی دارد. حرکت مومنانه باعث می‌شود، که فرقان داشته باشیم و در دوراهی ها گیج نشویم، تا زمانی که ما اخلاص حداکثری و حرکت هدفمند و روبه جلو داریم همچنین زایا، پویا و خلاقانه کار می‌کنیم، امام تنها نمی ماند،.. مومن به بن بست نمی خورد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار