مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. شهريور 1394 - 14:02   |   کد مطلب: 15895
دوباره استقلال ... دوباره آزادی/یادگاری در گفت‌وگو با تسنیم:
تز "توسعه برون‌زا" ایران را به مستکبران وابسته و ملت را اسیر سلطه‌جویان می‌کند
رئیس سابق جهاد دانشگاهی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره خطرات" تز توسعه برون‌زا" گفت: "تز توسعه" نه تنها پیشرفتی برای کشور حاصل نمی‌کند، بلکه ایران را به استکبار وابسته‌ و ملت را اسیر سلطه‌جویان می‌کند.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل ازتسنیم، محمد حسین یادگاری استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق جهاد دانشگاهی  درباره مخاطرات تز "توسعه برون‌زا"برای استقلال کشور اظهار داشت: قبل از انقلاب و در زمان طاغوت فعالیت‌ها و تفکراتی در حوزه توسعه برون‌زا در کشور صورت می‌گرفت. برخی در آن دوران با مطرح کردن نظریاتی در این خصوص برقراری ارتباط با استکبار و حاکم شدن تفکرات آنها را باعث پیشرفت کشور می‌دانستند تا جاییکه اوج آمال آنها برای ایران تبدیل آن به کشوری دنباله رو غرب بود.

وی با بیان اینکه فلسفه انقلاب اسلامی 57 برای تغییر این نگرش در سطح نظام جمهوری اسلامی ایران بود، افزود: مقابله با آمریکا، رژیم صهیونیستی و دفاع از مظلومین جهان از اهداف این انقلاب بود و اساس این تفکر مقابله با تفکرات غربی و غرب زدگی و ترویج نگاه امام و اهل بیت (ع) محسوب می‌شد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: استقلال و آزادی از اهداف این نظام بود و در بدنه آن تاکید بر نیروهای داخلی، اعتماد به متخصصان داخلی و اعتقاد به مباحث اقتصاد ‌دانش بنیان وجود داشت. همه هم و غم انقلاب، استقلال به معنای واقعی وابستگی از استکبار و کشورهای غربی بود تا اینکه کشور مستقلانه و بدون وابستگی به کشوری برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد.

یادگاری با اشاره به این مطلب که با گذشت چند سال از انقلاب برخی دوباره نظراتی از قبیل تز توسعه‌برون زا را با تکنیک‌هایی همچون بزک کردن استکبار و کمرنگ کردن استقلال کشور مطرح می‌کنند، تصریح کرد: برخی با طرح این مفاهیم به گونه‌ای القا می‌‌کنند که دوران مقابله با استکبار و صهیونیسم جهانی و دفاع از مظلومان گذشته است و با ارتباط با این کشورها می‌توانیم به پیشرف دست یابیم؛ در حالی اولاً انقلاب، ارتباط با کشورهای دیگر به جز کشورهای استکباری را نفی نمی‌کند و دیگر اینکه در ارتباط با این کشورهای زورگو نه تنها اینکه پیشرفتی نیست بلکه با تفکرات آنها ایران زیر سلطه آنها قرار می‌گیرد و دیگر استقلالی برای کشور وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت کشور در زمان پهلوی و قاجار تجربه خوبی برای این مسئله است، گفت: برخی در بدنه دولت و غربگرایان داخل هم راستا شدن کشور با استکبار جهانی را باعث پیشرفت کشور می‌دانند؛ در حالیکه این تفکر در دوران پیش از انقلاب هم پیشرفتی برای کشور ایجاد نکرد، بلکه باعث وابستگی بیشتر کشور به کشورهای مستکبر شد.

یادگاری در پاسخ به این سوال که چرا افرادی که تجربه این نوع نگاه را در کشورهای دیگر دیدند دوباره به دنبال طرح آن در ایران هستند، گفت: این نظرات از سوی چند دسته مطرح می‌شود افرادی که یا در ابتدا دارای نگرش‌‌های انقلابی بودند اما در میانه راه بریدند و در حال حاضر دنباله رو استکبار جهانی هستند، یا تفکر انقلابی را از ابتدا به خوبی نشناخته‌اند و از همان ابتدا با تفکر استکباری همراه بودند و یا اینکه منافعشان با رد تفکرات استکباری و غربی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه تفکر انقلابی مقاومت و بریدن از منافع را می‌طلبد، گفت: تفکر انقلابی که استقلال و آزادی را به معنای واقعی با خود همراه دارد با مقاومت و بریدن از منافع شخصی به دست می‌آید و قطعا هرکسی اهل مقاومت و گذشت از منافع خود نیست اما ملت ایران بارها ثابت کرده است برای استقلال کشور خود با هیچ کس معامله نخواهد کرد و به راحتی از ان دست بر نخواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار