مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. شهريور 1394 - 8:59   |   کد مطلب: 15903
نماز ستون خیمه دین است. مورد تاکید امامان و ائمه و بزرگان حقیقی آئین است. هم طراز قرآن مبین است. در یک جمله، رکن رکین و معجزه بخش طریق القدس معرفت و حقیقت و یقین است.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از  شاهین نا، نمازموضوعی است که این روزها برایش جلسه می گذارند و ستاد و تشکیلات هم برایش تدارک دیده اند.

یک ششم آیات قرآن عظیم، یعنی یکهزار و ۱۰۰ آیه و یک سوم روایات فقهی و رساله های مراجع عظام مربوط به این واجب دین مبین اسلام است که نشان از اهمیت و تابندگی آن دارد.

نمازی که باید از دل بجوشد و بر دل بنشیند، این روزها اما به دغدغه ای در میان مسوولان دلسوز بدل شده که چاره ای کنند برای اقامه اش و اشاعه اش و برپاداشتنش در میان نسل نو آن هم نسلی که بیش از هر زمان نیازمند بی نیازی از قیدها و بندهای امروزین غربی و شرقی است.

نسلی که نماز را همچون گذشتگان با طلوع آفتاب در خانه های آفتابگیر و بیدارباش خروس خوان در مطلع بامدادان شاهد نیست و در عوض میراث دار سر و صدا و شلوغی و فنآوری های لحظه به لحظه امروزین است.

نسلی که بیشتر از هر زمان نیازمند آرامش همراه با معنویت و نیل به جاودانگی و حقیت جویی است اما تجمل و تنوع زرق و برق دنیای مدرن انگار همه چیز حتی نام گذاری فرزندانمان را هم تحت الشعاع قرار داده است.

خانه و مدرسه در زمره اولین جاهایی است که نسل نو با آنها مانوس می شود و در همین دو بخش اصل و اساس شخصیت و چارچوب رفتاری و هنجاری فرزندان شکل می گیرد.

مسئول امور فرهنگی ستاد اقامه نماز استان اصفهان چندی قبل درباره وضعیت اقامه نماز در مدارس اصفهان تاکید کرده بود: این وضعیت بویژه در قشر جوانان و نوجوانان دانش آموز مطلوب نیست.

حجت الاسلام رنجبر در نشست شورای آموزش و پرورش اصفهان در مدیریت این مجموعه در ناحیه پنج این شهرستان گفته بود: در اولویت قرار گرفتن نماز باید مورد توجه جدی همگان بویژه مسوولان امر باشد.

وی خاطر نشان کرد: نفس حضور خود معلم و مدیر در نمازهای جماعت به سبب عملی بودن این حرکت اثرگذاری بیشتر و بهتری از سخنرانی و همایش دارد.

وی پیشنهاد کرده بود: دوره های ضمن خدمت نماز برای معلمان و فرهنگیان این استان برگزار می شود.

فرماندار اصفهان نیز در همان نشست پیشنهاد دیگری داده بود که از ابتدای سال تحصیلی جدید برای مدیران مدارس ابلاغی با عنوان رییس ستاد اقامه نماز مدرسه با شرح تکالیفی مشخص زده شود.

فضل الله کفیل با درخواست از صدا و سیما برای تولید برنامه هایی یا محوریت نماز در مدارس گفته بود: موضوع مهم دین باوری در نفرات برتر کنکور و تاکید بر آن می تواند در سایر خانواده ها و فراگیران موثر واقع شود.

گذشته از اینکه وضعیت نماز در مدارس چگونه است یا اینکه برپایی دوره های ضمن خدمت برای معلمان چقدر موثر است پرداختن به این وضعیت در برخی دانشگاه ها هم ضروری است.

یک کارشناس مسائل فرهنگی و دینی هم معتقد است: امروز مسائل فرهنگی و ترویج و اشاعه نماز در قعر جدول اعتبارات این بخش قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کوچک زاده با اشاره به دم زدن همه مسوولان مرتبط و نامرتبط درباره اهمیت فرهنگ اظهار می کند: اینکه فرهنگ اولویت است درست اما زمانی که می خواهند اعتباری برای بخش های مختلف لحاظ کنند این حیطه وسیع و مهم مظلومانه در ته جدول قرار می گیرد.

وی با یادآوری اینکه رهبر فرزانه انقلاب همواره بر اهمیت فرهنگ تاکید داشته اند خاطرنشان کرد: طبیعی است زمانی که نسبت به اعتبارات این حوزه کم توجهی می شود نباید انتظار تاثیر و کار زیادی هم داشت.

به گفته وی، برای اینکه بتوانیم واجبی مانند نماز خواندن و سایر مسائل معنوی را مبلغ باشیم باید کلاس های بانظم و با نشاط و اردوهای معرفتی، زیارتی و سیاحتی برای نسل نوجوان برگزار کنیم.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی ادامه داد: متاسفانه از بس بودجه و اعتبار در این بخش محدود است نمی توان کار زیادی انجام داد و از سوی دیگر خانواده ها نیز برای راحتی خودشان تبلت و اینترنت و… را به راحتی در اختیار فرزندانشان قرار می دهند.

حجت الاسلام کوچک زاده با تاکید بر اینکه ما نتوانسته ایم جذابیت مورد نیاز برای جوان و نوجوان ایجاد کنیم اضافه کرد: این در حالی است که فرهنگ مصرف گرا و به ظاهر جذاب غربی در این بخش بسیار قوی و پررنگ وارد شده و اثرش را بر رفتار و سبک زندگی عمومی و خصوصی ما گذاشته است.

وی درباره سخنان یکی از مسوولان فرهنگی استان اصفهان درباره اینکه گفته شده نماز بویژه در آموزش و پرورش بسیار کمرنگ شده است تصریح کرد: اینگونه نمی توان برداشت کلی کرد چرا که در آموزش و پرورش و مدارس هم نمازهای جماعت خوبی برگزار می شود.

این مسوول و کارشناس فرهنگی درباره اینکه برخی خانواده ها تقیدی به نماز و مسائل شرعی ندارند هم توضیح داد: طبیعی است در خانواده ای که مادر و پدر از نظر اعتقادی ضعیف باشند به احتمال قوی فرزندان هم همان راه و مسیر غلط را بروند.

وی با بیان اینکه اگر مدیر آموزشگاه خودش مقید به شرکت در نماز جماعت مدرسه اش باشد بسیار موثر خواهد بود افزود: اعتقاد راسخ مدیران و مسوولان و معلمان به مسائل دینی زمینه ساز تشویق فراگیران به سمت و سوی فرهنگی دینی است.

بر این اساس، باید به این آخرین اظهار نظر  حجت الاسلام محسن قرائتی به بهانه میزبانی استان قزوین در اجلاس آینده نماز در جلسه شورای اداری این استان اشاره کنیم که گفته است: نمازی که در مدارس راهنمایی خوانده می شود بهتر از دبیرستان و دبیرستان ها بهتر از دانشگاه هاست. هر چه سواد و علم ما بیشتر می شود توجه به نماز کاهش می یابد و نشان می دهد خروجی مراکز علمی به بندگی ختم نمی شود.

 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: چرا باید هر کشوری که علم و سوادش بالاتر است مردمش گناه بیشتری کنند این شرایط نشان می دهد که باید کاری برای نماز کرد.

 

وی گفت: چرا با هر کس صحبت می کنیم حواسمان کاملا جمع است اما وقتی با خدا راز و نیاز می کنیم حواسمان جای دیگر است به نظر می رسد ما بیماری مزمن داریم و در این زمینه کوتاهی کرده ایم و از بسیاری از کشورهای همسایه خود در نماز عقب مانده ایم.

 وی تصریح کرد: اگر ارشاد خوب کار کرده بود نیازی به تبلیغات اسلامی نبود و اگر تبلیغات خوب کار می کرد نیازی به تشکیل ستاد اقامه نماز نبود به هر حال جدی کار نکردیم و وضعیت نماز در کشور خوب نیست.
____________
محمود افشاری

دیدگاه شما

آخرین اخبار