مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. دى 1394 - 8:04   |   کد مطلب: 16587
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه خبر داد:
مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در همدان
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه گفت: تا پایان آذرماه امسال، 105 نفر در همدان با گاز مونواکسید کربن مسموم شده‌اند و یک نفر نیز به این علت جان خود را از دست داده است.

به گزارش صدای دانشجو، مهندس امید ساعتچی افزود: میزان شیوع این دو بیماری در همدان از میانگین کشوری کمتر است ولی روند ابتلا روزافزون است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر و بر اساس آخرین غربالگری انجام شده در جمعیت روستایی استان همدان، 3 درصد از جمعیت روستایی استان دیابت و 7 درصد فشارخون بالا دارند و تعداد بالایی نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری‎ها هستند و ریسک‎فاکتورهای لازم را دارند.

مهندس ساعتچی تصریح کرد: در استان همدان نیز همانند سایر مناطق کشور، آحاد جامعه با بیماری‌های غیر واگیر درگیر هستند و بخش زیادی از اعتبارات مالی بخش بهداشت و درمان صرف پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‎های اخیر، بیماری‎های غیر واگیر نه تنها سلامت افراد بلکه توسعه و رشد اقتصادی جوامع بشری را تهدید می‌کنند.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان با بیان اینکه در گذشته، این دسته از بیماری‎ها شیوع بیشتری در جوامع مرفه داشتند؛ اما امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ظهور و بروز پیدا کرده‌اند، افزود: در شرایط فعلی در کشور ما سهم بیماری‎های غیر واگیر در مقایسه با ابتلا به انواع بیماری‎ها حدود 49 درصد پیش‌بینی می‌شود که اضافه وزن و چاقی، رژیم غذایی نا مناسب و نداشتن تحرک بدنی از عوامل خطر مهم ابتلا به این بیماری‎هاست.

مهندس ساعتچی اضافه کرد: از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی _ عروقی، دیابت و فشار خون بالا اشاره کرد که با وجود تلاش‌های انجام شده در سیستم بهداشت و درمان کشور، موارد ابتلا به این بیماری‌ها روز به روز در حال افزایش است.

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر نسبت به تدوین اهداف جهانی 9گانه اقدام کرده است و کشورهای مختلف از جمله ایران متعهد شده‌اند برنامه‌ریزی لازم را به منظور دسترسی به این اهداف تا سال 2025 انجام دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: این اهداف شامل کاهش مرگ و میر زودرس در اثر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر به میزان 25 درصد، کاهش میزان شیوع فعالیت بدنی کم به میزان 10 درصد، کاهش میزان مصرف نمک سدیم به میزان 30 درصد، کاهش شیوع استعمال دخانیات به میزان 30 درصد، کاهش مصرف الکل به میزان 10 درصد و جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت است.

مهندس ساعتچی اضافه کرد: کاهش شیوع فشار خون بالا به میزان 25 درصد، پوشش دارودرمانی و مشاوره به میزان 50 درصد، پوشش دارو و تکنولوژی‌های ضروری برای کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر به میزان 80 درصد نیز از دیگر اهدافی است که باید تا این زمان مشخص، تحقق پیدا کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار