مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. دى 1394 - 9:06   |   کد مطلب: 16666
لزوم برخورد جدی با عهدشکنی آمریکا‌یی‌ها
برجام نقض شده
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تاکید کرد: طبق فرامین رهبری و مصوبه مجلس و با توجه به نقض صریح برجام، ادامه اجرای برجام باید متوقف شود و ضمن اتخاذ تصمیمات لازم، از خارج کردن محفظه قلب راکتور آب سنگین اراک در شرایط موجود پرهیز شود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا اظهار داشت: اگرچه برجام محدودیت‌ها و محرومیت‌های فراوانی بر حال و آینده کشور تحمیل کرد لیکن تدابیر هوشمندانه رهبری انقلاب شرایط محکمی را در برابر عهدشکنی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا فراهم کرد که باید نقشه راه دولت در اجرای برجام باشد ولی متاسفانه دولت نتوانست از این پشتوانه عظیم ملی بهره لازم را ببرد.

وی ادامه داد: در اولین قدم بعد از روز توافق بیانیه سست اوباما و کری به عنوان تضمینی محکم و صریح در پاسخ به بند 3 شرایط اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری برای اجرای برجام پذیرفته شد و با شتاب هرچه تمامتر در عصر روز عاشورا اقدام به برچیدن سانتیریفیوژها کردند. این اقدام آنقدر عجولانه بود که بلافاصله مجبور به توقف انجام آن شدند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تصریح کرد: به دنبال نشست با 5+1 در حالی که تیم مذاکره کننده ایران با اعلام اخذ تضمین رسمی و محکم، ادامه عملیات برچیدن سانتیریفیوژها و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را از سر گرفت و تمهیدات لازم را برای خارج کردن محفظه قلب راکتور اراک انجام داد، آمریکایی‌ها پرده از اقدامات زنجیره‌ای فریبکارانه خود برداشتند و در نخستین قدم با اعلام لغو معافیت 90 روزه صدور روادید برای اتباع 38 کشور جهان که طی 5 ساله گذشته به ایران سفر کرده بودند، آب پاکی بر سر سرمایه‌گذاران و گردشگرانی که قصد ورود به ایران را داشتند، ریختند و فضای مسموم اقتصادی و سیاسی بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم زدند.

کارخانه‌ای با بیان اینکه آمریکایی‌ها این بار به جای لبخند و نیرنگ، شمشیر نیرنگ را کشیدند و بعد با لبخندنامه کری درصدد توجیه آن برآمدند، گفت: در ادامه پس از آنکه آمریکایی‌ها اقدام قاطعی از سوی ایران مشاهده نکردند، شروع به غارت اموال مصادره شده ایران به بهانه‌های کهنه کردند و چندین میلیارد دلار از سرمایه‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران را به نفع خود مسدود کردند.

وی افزود: همچنین در اقدامی دیگر در حالیکه مسئولین رسمی دستگاه دیپلماسی و سیاسی کشور این اقدامات را نقض صریح برجام ارزیابی می‌کردند، حاصل قریب 10 سال فرآیند غنی‌سازی ایران را در یک محموله 11 تنی علیرغم ماده 5 بند شروط اعلام شده مقام معظم رهبری که باید ذخیره اورانیوم به صورت تدریجی و متوالی مبادله شود، با توجیه اینکه مقدار 200 تن کیک زرد از روسیه به کشور وارد شده است، با یک کشتی به مقصد آن کشور به حرکت درآوردند و مشت پر جمهوری اسلامی ایران با یک عامل مهم و قوی و بازدارنده سیاسی در برابر عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها خالی شد.

"بلافاصله پس از این اقدام دولت آمریکا به بهانه شلیک موشک عماد، طرح تحریم 11 شخص حقیقی و حقوقی را به کنگره ارائه کرد البته موضوع به قدری وقیحانه و عجولانه بود که با نخستین واکنش ایران آن را فعلا تا بررسی کامل لیست تحریم‌ها همچنان در دستورکار خود نگه‌داشتند. اینکه این اقدامات ظالمانه و گستاخانه آمریکایی‌ها در چارچوب کدام منطق و مذاکره قالب توجیه است، موضوعی است که دستگاه دیپلماسی کشور باید به آن پاسخ دهد".

نماینده مردم همدان در مجلس تاکید کرد: حالا این سؤال مطرح است که تا چه زمانی باید سر مسئولین هسته‌ای به علمک‌های نیرنگ آمریکایی‌ها اصابت کند ولی تصمیم قاطعی اتخاذ نشود. با توجه به نقض صریح برجام، شکی نیست طبق فرامین رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی ادامه اجرای برجام باید متوقف شود و ضمن اتخاذ تصمیمات لازم نیز از خارج کردن محفظه قلب راکتور آب سنگین اراک در شرایط موجود پرهیز شود.

کارخانه‌ای ادامه داد: متاسفانه در سند امضاشده در رابطه با تعویض قلب راکتور اراک هیچ‌گونه تضمین محکم و قاطعی اتخاذ نشده است و تنها بروز هرگونه عهدشکنی احتمالی و یا اخلال در روند کار به موضوع کمیسیون حل اختلاف متشکل از 5+1 و ایران ارجاع شده است که رای این کمیسیون نیز با اجماع قابل اجرا است.

وی در ادامه تصریح کرد: معلوم نیست که نیرنگ‌های زنجیره‌ای آمریکا تا چه زمانی ادامه دارد؟ آیا می‌توان پایانی بر آن متصور شد؟ گویا آمریکایی‌ها بنا دارند قبل از فرارسیدن روز اجرا با تصویب تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید، برجام دیگری را بر ملت ایران تحمیل کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس همچنین اظهار داشت: در مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی آمریکا در رابطه با اعمال شروط جدید در اجرای برجام اگر به تصویب کنگره برسد، شرایط سخت و دشواری را بر ملت ایران تحمیل کرد لذا اگر امروز جمهوری اسلامی ایران با عهدشکنی آمریکا برخورد جدی و روشن نکند بدون شک پس از روز اجرا دیر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار