مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. بهمن 1394 - 9:43   |   کد مطلب: 16760
بیش از پنج ماه از درگذشت دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گذرد و با وجود اظهار نظرهای مسئولان از دلایل مرگ وی و اظهارات دوستان و دانشجویان هم اتاقی غلامرضا اسلامی؛ سوالات بسیار دیگری همچنان باقی است.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، مرداد ماه سال جاری بود که رسانه ها از درگذشت یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی اصفهان در خوابگاه این دانشگاه خبر دادند.

 

غلامرضا اسلامی، دانشجوی نخبه و المپیادی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان، ۲۸ تیرماه سال جاری در خوابگاه دانشگاه صنعتی اصفهان درگذشت.

 

دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان که از این اتفاق رخ داده برای دانشجوی نمونه این دانشگاه بسیار متاثر شدند، با حضور در مراسم تشییع و خاکسپاری در شهر مسجد سلیمان، این ضایعه را به خانواده اسلامی تسلیت گفتند.

 

این دانشجوی نخبه ۲۴ ساله که متولد شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان بود، پس از اتمام تحصیلات در دبیرستان تیزهوشان شوشتر با رتبه ۷۸ رشته ریاضی وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و به دلیل برخورداری از ویژگی های دانشجویان استعداد درخشان، همزمان در دو رشته ریاضی و مهندسی برق در این دانشگاه مشغول به تحصیل شد.

 

مرحوم غلامرضا اسلامی پس از اتمام دوره کارشناسی به دلیل ممتاز بودن در رشته خود بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ پذیرفته شد که کسب مدال نقره المپیاد ریاضی دانشجویی کشور در سال ۱۳۹۲، عضویت در ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ ﺍﻟﻤﭙﯿﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺍﻋﺰﺍﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺠﺎﺭﺳﺘﺎﻥ در سال ۲۰۱۳، ارائه مقالات تخصصی متعدد در رشته خود و نیز ﺍﺧﺬ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻣﻮﻧﯿﺦ ﺁﻟﻤﺎﻥ از جمله سوابق درخشان وی بود.

 

اظهارات یکی از دوستان و هم خوابگاهی های غلامرضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو نشان می دهد این دانشجوی نخبه و مذهبی که طی روزهای منتهی به این واقعه در اردوی مشهد مقدس جهاد علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بود و در برنامه ها و مناسبت های مذهبی چه در این سفر و چه در مسجد دانشگاه حضور فعال داشته بود، از سلامت نفس برخوردار بوده و بدین ترتیب این فرضیه از میان برداشته شد.

 

در همین ایام روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام «مسمومیت دارویی» به عنوان دلیل فوت این دانشجو، ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص این واقعه ناگوار را به آینده موکول کرد؛ اما طی روزهای گذشته و پس از گذشت بیش از ۱۸۰ روز این حادثه تأسف بار، معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها، از علت اصلی فوت این دانشجوی نخبه اظهار بی اطلاعی کرد.

 

وی در پاسخ به آنچه که دانشجویان هم خوابگاهی این دانشجوی متوفی، از آن به عنوان سهل انگاری مسئولان درمانی و پزشک دانشگاه صنعتی اصفهان گزارش دادند، گفت: در این باره اورژانس دانشگاه به ‌سرعت وارد عمل شد و اقدامات لازم جهت نجات دانشجو که در حالت اغما بوده را انجام داد که پس از انتقال بیمار به مرکز بهداشت اقدامات لازم و مؤثر توسط پزشک و پرستار وضعیت بیمار به حالت طبیعی و پایدار رسید.

 

کلانتری اضافه کرد: بررسی‌ های ما هیچ‌ گونه کوتاهی در اقدامات درمانی انجام شده توسط مرکز بهداشت را نشان نمی ‌دهد.

 

یکی از دوستان غلامرضا اسلامی درباره علائم بیماری این دانشجو به رسانه ها گفت: پس از بردن غلامرضا به درمانگاه دانشگاه، پزشک بهداری معتقد بود که وی مسمومیت دارویی پیدا کرده است اما پس از حدود شش ساعت غلامرضا را مرخص کرد که پس از بازگشت از درمانگاه نیز وی باز هم حالت تهوع شدید داشت و نزدیک صبح به خواب رفت، پس از آن بود که به دنبال تشنج شدید غلامرضا درخواب فوت کرد.

 

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به دلیل فوت این دانشجوی نخبه علی رغم مراجعه به در مانگاه و شائبه سهل انگاری و یا خطای پزشک درمانگاه این دانشگاه در تشخیص عوارض ناشی از این مسمومیت و نیز پیشگیری از تبعات بعدی و درمان آن به منظور پیشگیری از این واقعه دردناک، می افزاید: بررسی‌ های جامع و طولانی از جمله مصاحبه با دانشجویان همراه بیمار، پزشک و پرستار اورژانس، توسط کمیته، حکایت از آن دارند که مرکز بهداشت دانشگاه در اعزام اورژانس، مسیر درمان و انتقال به بیمارستان همه موارد لازم را در مورد دانشجوی متوفی آن ‌گونه که باید به انجام رسانده است. علاوه بر آن علت فوت را پزشکی قانونی باید تشخیص دهد که نتیجه آن در اختیار دانشگاه نیست.

 

کلانتری ادامه می دهد: در تاریخ ۲۱/۷/۹۴ در پاسخ به یادداشتی در یک نشریه دانشجویی داخلی، مطالب کوتاهی توسط دانشگاه در این خصوص ارائه شد. ولی علت اصلی فوت را پزشکی قانونی باید تعیین کند و ما تا کنون از آن بی‌ اطلاع هستیم.

 

وی تصریح می کند: دانشگاه صنعتی اصفهان به خصوص به دلیل دوری از امکانات شهری، سعی در فراهم کردن تسهیلات و خدمات مورد نیاز این دسته از دانشجویان در ایام تابستان و در حد امکان دارد. از جمله این امکانات اسکان تعداد محدودی از دانشجویان است. در تابستان ۹۴ مشابه سال قبل به تعداد حدود ۱۱۵۰ دانشجو بر اساس اعلام نیاز دانشکده ‌های مربوطه، اسکان خوابگاه اعطا شد که دانشجوی متوفی نیز جزو آن‌ ها بود و جهت انجام کارهای پروژه کارشناسی ارشد خود در دانشگاه حضور داشته است.

 

در هر حال بیش از پنج ماه از درگذشت این دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی اصفهان  می گذرد و با وجود اظهار نظرهای مسئولان  از دلایل مرگ وی و اظهارات دوستان و دانشجویان هم خوابگاهی غلامرضا اسلامی درخصوص درمان متناسب با مسمومیت وی؛ سوالات بسیار دیگری همچنان باقی است. که امید می رود با گذر زمان و پیگیری اصحاب رسانه و مسئولان پاسخ هایی دقیق و شفاف برای ابهامات مطرح شود.

 

خبرگزاری دانشجو ضمن اعلام پیگیری این حادثه تأسف بار آمادگی دارد تا پاسخ های مستند و پیگیری های صورت گرفته در این زمینه را منتشر کند.

 

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار