مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. بهمن 1394 - 13:51   |   کد مطلب: 16829
چهاردهمین اردوی آموزشی تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تحت عنوان «جهاد اکبر» با شعار «دانشجوی انقلابی، دانشگاه اسلامی زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» از 9 تا 16 بهمن ماه با حضور بیش از 800 نفر از دانشجویان عضو انجمن های اسلامی سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، گفت: به رسم هر ساله بین دو ترم این اردو در مشهد مقدس برگزار می‌شود. امسال نیز چهاردهمین دوره این اردو از نهم تا شانزدهم بهمن برپا خواهد شد.

احمدی: ارتباط وزیر خارجه با مقامات آمریکایی بر سر موضوعات غیرهسته‌ای هیچ توجیهی ندارد/ مجلس خانه ملت است نه دولت خانه
علیرضا احمدی با اشاره به بحث انتخابات و رویکرد دولت تصریح کرد: متاسفانه دولت به شدت دنبال تامین منافع خود در انتخابات است و در روزهای اخیر صریحا پیرامون ترکیب مجلس اظهار نظر می‌کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه مطبوعش این رفتار رئیس جمهور را محکوم می‌کند اظهار داشت: ما دولت خانه نمی‌خواهیم بلکه آن چیزی که توقع حداقلی ماست یک مجلس به نمایندگی از مردم می‌باشد و در واقع خانه ملت باشد نه دولت خانه و وکیل الدوله.

این فعال دانشجویی افزود: امیدواریم مردم در انتخابات به افراد اصلح رای دهند تا افراد مناسب به مجلس راه پیدا کنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم تاکید کرد: متاسفانه دیپلماسی انفعالی کنونی ما به نحوی است که روز به روز دشمنانمان را نسبت به کشورمان جریح‌تر می‌کند که مصداق اطم آن مواجهه با عربستان سعودی است.

وی با اشاره به جنایت عربستان بیان داشت: اینها در صورتی اتفاق می‌افتد که وزارت خارجه ما نسبت به همه حوادث منفعل است و موضع قاطعی را پس از جنایات علیه آیت الله شیخ نمر از این وزارتخانه ندیدیم.

احمدی با اشاره به بحث اقتصادی کشورمان گفت: متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین فسادهای اخلاقی در تاریخ کشور در حال رخ دادن است ولی علاوه بر اینکه هیچ اقدامی از سوی دولت برای جلوگیری از آن صورت نگرفته بلکه از آن حمایت هم می‌کنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: وزارت نفت در این مسئله نقش بسزایی داشت و علی رغم قول وزیر نفت مبنی براینکه طی دو هفته مشکلات حل خواهد شد شاهد خسارت‌های زیادی به کشور هستیم و دولت هم تمام قد اجازه ورود به این مسئله را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم مجلس در مدت باقی مانده عمر خودش به طور جدی این مسئله را پیگیری کند اظهار داشت: به نظر ما باید مطالبه جدی با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم از کسانی که خواهان گرفتن کرسی‌های مجلس هستند داشته باشیم.

احمدی با اشاره به بحث کرسنت گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تمام تلاش خود را برای آگاهی و روشنگری مردم به کار گرفته ولی متاسفانه شاهد قراردادهای جدید نفتی هستیم که کسی نسبت به آن واکنش نشان نداده است و وزیر نفت هم با آرامش خاطر قراردادهای نفتی را منعقد می‌کند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: چیزی که درباره قرارداد‌ها وجود دارد این است که بسیاری از توانایی‌های کشورمان با معامله به شرکت‌های نفتی خارجی واگذار می‌شود که این خلاف منافع مردم و منافع ملی است.

وی با اشاره به تماس مکرر ظریف با کری پیرامون موضوعات غیرهسته‌ای در پایان خاطر نشان کرد: ارتباط وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات آمریکایی بر سر موضوعات غیرهسته‌ای هیچ توجیهی وجود ندارد رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار نظام دستور دادند که ما صرفا در بحث هسته‌ای با آمریکا مذاکره می‌کنیم علی رغم ادعای ولایتمداری دولتی‌ها عملکردی مخالف آن را شاهد هستیم که این امر توجیهی ندارد.

نجابت: از ورود مصداقی به جناح‌ها و افراد پرهیز می‌کنیم/ در برخی از ائتلاف‌ها، افراد حضورشان سودی ندارد
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در این نشست خبری با بیان اینکه مشی سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دوره‌های مختلف برای حفظ استقلال جنبش دانشجویی این بوده که از ورود مصداقی به جناح‌ها و افراد پرهیز کند. تصریح کرد: اتحادیه انجمن دانشجویان مستقل با ارائه شاخص‌های مناسب مردم را در انتخاب نامزد اصلح کمک کند ما منشور مهمی داریم که با رجوع به آن می‌توانیم مجلسی کارآمد در چارچوب منطقی داشته باشیم و آن منشور فرمایشات رهبری پیرامون مجلس و انتخابات است و معتقدیم که جنبش دانشجویی باید در عرصه انقلاب فعال باشد.

رضا نجابت با بیان اینکه اساساً جنبش دانشجویی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب است گفت: خیلی‌ها می‌خواهند جنبش‌های دانشجویی را منتسب به جریان خاص خودشان کنند که این امری ناپسند است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به بحث تایید صلاحیت‌ها اظهار داشت: تصمیم شورای نگهبان هم مانند همه دستگاه‌ها می‌تواند غلط یا درست باشد و نباید بگذاریم جایگاه قانونی این دستگاه زیر سوال برود و حمله نسبت به آن به بهانه تایید یا رد صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابات ائتلاف‌هایی صورت می‌گیرد گفت: همه ائتلاف‌هایی که شکل می‌گیرد باید ذیل گفتمان انقلاب باشد و با محوریت عدالت معنویت مبارزه با فساد عقلانیت و ولایت مداری تدوین شود که جنبش دانشجویی از کلیت آن دفاع می‌کند.

نجابت با اشاره به ویژگی ائتلاف‌ها پیرامون انتخابات اظهار داشت: ائتلاف باید ارزش افزوده داشته باشد در برخی از ائتلاف‌ها افراد حضورشان سودی ندارد و در آنجا باید پیرامون رفتار مجلس آینده صحبت کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: ملاک لیست‌های انتخاباتی باید بر کارآمدی باشد، سهم خواهی در لیست‌ها وجود نداشته باشد، یعنی اینکه افراد منتسب به قبیله‌های سیاسی در این لیست حضور نداشته باشند. برای کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید توجه به فضای واقعی کشور و گرفتن نتیجه مد نظر باشد.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون مقایسه مجلس نهم و ششم اظهار داشت: روی کار آمدن مجلس ششم یکی از خطوط قرمز اصلی اتحادیه است. مردم توجه داشته باشند که از لیستی حمایت کنند که در آن افراد وطن فروش حضور نداشته باشند و نامزدهای ذیل آن لیست محور انقلاب باشند کاندیدا‌ها از تفرقه و تخریب انقلابیون دوری کنند بنابراین تخریب و تفرقه بین کاندیدا از خطوط قرمز اتحادیه است.

داوودی: آزاداندیشی زمینه‌ای برای رسیدن به تمدن اسلامی است/ نگاه غلط به علوم انسانی اسلامی باید اصلاح شود
در پایان این نشست خبری دبیر آموزش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون شعار اردو گفت: معتقدیم هنوز انقلاب اسلامی به سرانجام نرسیده است و این فرآیندی دارد و تا زمانی که تمدن اسلامی در جامعه شکل نگیرد و در این فرآیند قرار داریم و دانشجو به عنوان یکی از اثرگذار‌ترین نیروی متخصص فعال کشور در مسیر گذار و اتمام انقلاب و رساندن آن به دست حضرت بقیه الله(عج) نقش موثری دارد به همین دلیل محور اصلی هم دانشجوی آرمان خواهی قرار گرفته است.

دانیال داوودی در ادامه اظهار داشت: تمام آرمان‌های انقلاب در این شعار خلاصه شده و تمام شئون مختلف مطالبه جامعه دانشگاهی در ذیل آن تعریف می‌شود ما معتقدیم که باید نگاه تمدنی بین همه افراد شکل بگیرد که در این فرآیند دانشجو مبدا تحولات بوده و به عنوان یک عنصر اصلی نقش اساسی دارد.

داوودی با اشاره به اینکه متاسفانه نگاهی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه کجای علوم انسانی باید اسلامی شود اضافه کرد: این نگاه به ما می‌فهماند که نگاه تمدنی نیست دقیقا باید آنجایی اسلامی شود که بتوان بحران‌های کنونی حل شود ما اگر ضعف و نقصی در نظام داریم به دلیل این است که نگاه تمدنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین خاطر جنبش دانشجویی در بازی‌های سیاسی وارد نشده و خود را فرا‌تر از این بازی‌های جناحی می‌بیند و برایش مهم نیست که کدام جناح پیروز شود در واقع جناحی برای جنبش‌های دانشجویی مهم است که نگاهش ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: دوره آموزشی مجازی از ماه‌های پیش تدوین کردیم که در آن کلاس‌های روش تحلیل سیاسی و بررسی فعالیت جنبش دانشجویی مطرح شد در این فراخوان بیش از ۸۰۰ دانشجو شرکت کردند که از میان آن‌ها گزینش صورت گرفت و قرار است در اردوی جهاد اکبر آموزش اختصاصی تری را ببینند که بیشتر ماهیت آموزشی برای این نیرو‌ها خواهد داشت. در این اردو به شئون مختلف انقلاب اسلامی و فرآیند پنج گانه تحقق آن پرداخته می‌شود انقلاب اسلامی نظام اسلامی جامعه اسلامی دانشگاه اسلامی تحقق تمدن اسلامی مد نظر است.

داوودی با اشاره به اینکه بحث تمرکزی ما در این اردو بر روی بحث دولت اسلامی و کارگزاران آن است اظهار داشت: در این اردو می‌خواهیم پیرامون دولت اسلامی صحبت کنیم که مجلس را هم شامل می‌شود بعد از اینکه به کلیت پرداختیم به کارگزاران هم خواهیم پرداخت و شاخص مطلوب برای انتخابات بررسی می‌شود.

وی آزاداندیشی را یکی از زمینه‌های حرکت به سمت جریان تمدن اسلامی دانست و گفت: یکی از زمینه‌های حرکت به سمت جریان تمدن اسلامی بحث آزاداندیشی است که برای آگاهی سیاسی باید صورت بگیرد؛ دولت‌های غربی دژ استبدادیشان بالاست و حرف مردم را نمی‌شنوند ولی جامعه اسلامی این گونه نبوده و آزادی اندیشی مقوله مهمی است که باید پیگیری شود.

دبیر آموزش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل یکی از مشکلات عمده جامعه ما این است که آزاداندیشی پیگیری نمی‌شود، افزود: عدم شناخت نیروی فکری در دانشگاه‌ها و عدم باز بودن این عرصه دو علت مهم برای شکل نگرفتن مقوله آزاداندیشی است این چیزی است که باید از مسئولین مطالبه کنیم در همین راستا اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل کمیته آزاداندیشی را تشکیل داده و قرار است فردا با حضور طیف های مختلف دانشجویی با سلایق مختلف گرد هم بیایند و ما از نگاه‌ها و نظرات آنها استفاده کنیم که البته این گونه برنامه‌ها هم در اردوی آموزشی تشکیلات جهاد اکبر تعبیه شده است.

داوودی بیان داشت: در این اردو سعی شده پراکندگی موضوعات صورت نگیرد و مدل مباحث ما هم چون حوزه‌های علمیه نظاممند باشد که یکی از زمینه‌های تحقق آزاداندیشی مباحثه می‌باشد که زمینه‌های آن ایجاد شده است همچنین جزوه آموزشی هم برای توزیع بین افراد تدوین گردیده که دارای ۵ فصل است که دو فصل اول آن مبانی فکری مقام معظم رهبری و فصل سوم اصول و شاخص دولت از منظر حضرت امام بررسی شده است.

وی با اشاره به میهمانان و اساتید حاضر در این اردو خاطر نشان کرد: الیاس نادران، مصطفی کواکبیان، حسن رحیم‌پور ازغدی، وحید جلیلی، محمد محمدی مسعودی، پرویز امینی، حجت الاسلام علی ثقفی، حجت الاسلام دانش، حمیدرضا عسگری و محمد زعیم‌زاده از جمله اساتید و میهمانان این اردو می‌باشند که از روز جمعه با سخنرانی حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این اردو آغاز به کار می کند.

انتها پیام/م

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار