به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، کار بدانجا رسید که روزنامه های دولتی علیه او نوشتند، ابولفضل جلیلی نامه نگاری کرد، ایوبی از او خواست مشکلاتش را شخصی به خود او بگوید، علی معلم مصاحبه کرد و نهایتاً حسام الدین آشنا مشاور رسانه ای رییس جمهور بگوید: "حاتمی کیا مراقب شان خودت باش"!
دو سال گذشت! حاتمی کیا با "بادیگارد" به جشنواره ای که دوست ندارد روی فرش قرمز آن قدم بگذارد، آمد، نه اینکه با بادیگارد آمده باشد، اتفاقاً همه حدیث نفس های یک محافظ معتقدِمظلومِ مقتدر و متعهد را روی پرده برد. تا این لحظه در اکران های مردمی از سروکول سینماها برای "بادیگارد" تماشاچی و مخاطب سرازیر می شود، اما به ناگاه وقتی اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره 34اُم منتشر شد، باز هم هیئت داوران، بازهم ایوبی، بازهم ارشاد و شاید بازهم روحانی – که چند روز پیش مورد خطاب مستقیم حاتمی کیا قرار گرفت- حاتمی کیا را حتی به عنوان کاندیدای دریافت سیمرغ هم معرفی نکردند. "بادیگارد" به عنوان یکی از اصلی ترین فیلمهای برتر تماشاگران، از سه جایزه اصلی «فیلمنامه»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلم» حذف شده است. در واقع "حاتمی کیا" حذف شده است.
روز گذشته یکی از منتقدین سینمایی در مطلبی البته پیش بینی کرده بود که مواجهه "جناحی" دولت باز حاتمی کیا را حذف خواهد کرد. مهدی طوسی در یادداشتی نوشته بود: جامعه صدای فریادهای حاتمیکیا را میشنود. مواجهه جشنواره سیودوم با «چ» در جامعه غیرمنصفانه تلقی شد و این بیعدالتی، زمینهساز حرفهایی درباره فشارهای پشتپرده و در نهایت خاطرهای تلخ برای سازمان سینمایی شد. حالا کار برای دولت یازدهم که این بار مستقیم و صریحانهتر از گذشته در برابر انتقادات اصولی حاتمیکیا قرار گرفته، سخت شده است و آنان هم مانند همه دولتهای قبلی گرفتار شدهاند. نتیجه بازی برای حاتمیکیا «برد» است اما باید دید دولت این بازی را «برد ــ برد» پیش میبرد یا مانند دولتهای قبل در زمین اصول خمینی به حاتمیکیا خواهد باخت. باید به انتظار نشست و تماشا کرد: مواجهه دولت با حاتمیکیا «جناحی» خواهد بود یا «اصولی»؟
حذف حاتمی کیا حتی از کاندیداتوری کارگردانی و سیمرغ و قرار گرفتن "ضعفا" در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ فیلمنامه و کارگردانی از آنجایی سوال برانگیز است که مخاطب مردمی این فیلم را در صدر انتخاب های خود قرار داده است و با استقبال فراوان از این فیلم سانس های "فوق العاده"، را به امری "عادی" تبدیل کرده است. از طرف دیگر بادیگارد کاملا "سینمایی" است و به واقع در میان هچل هفت های جشنواره سی و چهارم اگر بادیگارد، کاندیدا نباشد پس کدام سینما می خواهد "سیمرغ" دریافت کند؟
حاتمی کیا هم همزمان با "مردم" و "سینما" از گردونه رقابت حذف شده است و باز اتفاق سوال برانگیز دیگر!
انتها پیام/م
دیدگاه شما