مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. بهمن 1394 - 20:59   |   کد مطلب: 17078
بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران در نامه‌ای به وزیر بهداشت ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مقابله با سیاست‌های کاهش جمعیت خواستار اصلاح این قوانین و پیشگیری از بحران سالخوردگی و پیامدهای خطرناک آن در کشور شدند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مقابله با سیاست‌های کاهش جمعیت، خواستار اصلاح این قوانین و پیشگیری از بحران سالخوردگی پیش روی کشور و عواقب خطرناک آن شدند.

متن نامه بسیج داشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران به این شرح است:

 

جناب آقای دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

با عرض سلام و احترام

چنان‌که جنابعالی مستحضرید، کاهش بسیار شدید فرزند آوری خانوارهای ایرانی در دو دهه‌ اخیر، سبب شده است که اکنون ایران یکی از سه کشور دنیا باشد که سریع‌ترین حرکت به سمت مرزهای سالخوردگی جمعیت را دارد. بحث بحران جمعیت، همچنین از دغدغه‌های ویژه‌ مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای مدظله‌العالی به شمار می‌آید و ایشان به‌کرات در این زمینه سخن گفته‌اند، ازجمله این‌که فرموده‌اند: «یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله‌ی جمعیت است» (1392.9.19)

بدین‌وسیله ما دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، از جنابعالی که متصف به تعهد هستید، 6 درخواست داریم که امید می‌رود با اجابت آن‌ها، وضع جمعیت و بهداشت باروری مردم میهنمان به بهترین وجه سامان گرفته و جلوی بحران مخرب سالخوردگی جمعیت ایران اسلامی گرفته شود.

 

آقای دکتر هاشمی جنابعالی اخیراً گفته‌اید: «مشکل زاد و ولد با تأکیدات رهبر معظم انقلاب و به شهادت مرکز ملی آمار و ثبت‌احوال، در مسیر رسیدن به تعادل است»

اما خوب است که چند نکته را در این زمینه متذکر شویم:

اعلام دقیق نرخ باروری احتیاج به سرشماری دارد، حال‌آنکه از سال 1390 سرشماری جدیدی صورت نگرفته است؛ پس آنچه توسط رئیس مرکز آمار گفته‌شده است که نشان‌دهنده‌ افزایش قریب به یک‌دهمی در نرخ باروری است، می‌تواند زیر سؤال باشد.

افزایش نرخ باروری از 1.8 فرزند به 1.9، برفرض صحت، هرگز رقم قابل‌توجهی به شمار نمی‌آید و همین افزایش نیز اگر با اقدامات جدی پشتیبانی نشود، باز در مسیر کاهش قرار خواهد گرفت؛ پس با این مقدار اندک افزایش در نرخ باروری، ابداً نمی‌توان نتیجه گرفت که «مشکل زادوولد در مسیر رسیدن به تعادل است»

اخیراً یکی از مسئولین وزارت بهداشت که قریب به دو دهه از مجریان اصلی پروژه‌ تحدید نسل در کشور بوده است، افزایش نرخ باروری از 1.8 به 1.9، ظرف چهار سال گذشته را توفیقی دانسته که به دلیل اجرای طرح تحول سلامت حاصل‌شده است. در اینجا به شما وزیر محترم توصیه می‌شود که از گرفتن تحلیل و آمارهای جمعیتی از اینگونه مدیران اجتناب نمایید، زیرا همین اشخاص بودند که «کاهش حیرت انگیز نرخ باروری در کشور از 6.4 فرزند به 1.8 ظرف دو دهه» را به مسئولان بلندپایه نظام اسلامی گزارش نکردند تا جایی که کشور در معرض خطر انقراض نسل قرار گرفت و اکنون نیز همین افراد هستند که بابت این افزایش محتمل یک دهمی ظرف چهار سال، طوری فریاد برآورده اند که گویا چه توفیقی حاصل و چه شاهکاری خلق شده است.

 

جناب آقای دکتر هاشمی، شما در مصاحبه‌ای گفته‌اید: «در زمینه افزایش جمعیت، وزارت بهداشت کمترین نقش را دارد» اما آیا جنابعالی می‌توانید برای این تحلیل خود، شاهد و دلیلی بیاورید؟

آگاهی از پیشینه عملکرد وزارت بهداشت در بحث جمعیت و فعالیت‌های بسیار گوناگون و گسترده‌ای که در این زمینه داشته است به‌خوبی نشان‌دهنده‌ پتانسیل فوق‌العاده‌ وزارت متبوع شما برای فرهنگ‌سازی درزمینه سیاست‌های جدید جمعیتی است. اکنون برخی از فعالیت‌های دو دهه‌ گذشته‌ وزارت بهداشت در راستای تحدید نسل را برای جنابعالی بر می‌شماریم و از شما می‌خواهیم که بفرمایید کدام‌یک ازاین‌گونه فعالیت‌ها هستند که نمی‌توانند در عرصه‌ افزایش رشد جمعیت به کار گرفته شوند؟

پیگیری تصویب قانون تنظیم خانواده توسط برخی از مسئولین وزارت بهداشت، جلب حمایت مقامات مختلف سیاسی و مذهبی از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شوراهای اسلامی گرفته تا بسیاری از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، به عرصه کشاندن عمده اقشار کارکنان وزارت بهداشت از جمله بهورزان، کارشناسان بهداشت خانواده، پزشکان، کارشناسان و کاردانان مامایی، دستیاران و متخصصان پزشکی اجتماعی و کارشناسان تنظیم خانواده برای پیشبرد تحدید نسل، شعار سازی برای تحدید نسل و درج شعارها بر روی محصول کارخانه‌ها، سربرگ نامه‌های اداری، قبوض آب، برق و تلفن و ...، همکاری گسترده در جهت تحدید نسل با صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، حوزه‌های علمیه، بسیج، شهرداری‌ها، بهزیستی، نهضت سوادآموزی، کارخانه‌ها، جهاد کشاورزی و ...، تولید و توزیع گسترده‌ محصولات متعدد آموزشی - رسانه ای در باب محاسن تحدید نسل از جمله پمفلت، جزوه آموزشی، مقاله، پوستر، پلاکارد، بنر، تراکت، کتاب، سی دی، فیلم، تیزر تبلیغاتی و ...، مصاحبه‌های متعدد مسئولان وزارت بهداشت با رسانه‌های مختلف پیرامون فواید تحدید نسل، آموزش دانش آموزان در مقاطع دبستان، راهنمایی، ‌سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی در ارتباط با ایدز و مفاهیم جمعیت و تنظیم خانواده، آموزش مربیان پرورشی، معلمان، کارشناسان تغذیه و بهداشت و مدیران مدارس، آموزش سربازان در حین خدمت، طلاب و روحانیون، کارمندان دولت و کارکنان بخش خصوصی، همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد و ...

با توجه به این طیف گسترده از کارکردهای وزارت بهداشت در زمینه تحدید نسل آیا می‌توان پذیرفت که این نهاد کمترین نقش را در پیشبرد سیاست‌های جدید جمعیتی دارد؟

آقای دکتر هاشمی، ما دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از جنابعالی می‌خواهیم که همان‌گونه که وزارت بهداشت در مسیر تحدید نسل به فرهنگ‌سازی گسترده پرداخت، اکنون نیز با تمام قوا در مسیر جلوگیری از وقوع بحران کاهش باروری و سالخوردگی جمعیت وارد میدان شده، به تولید محتوا و محصولات رسانه‌ای بپردازد، با مسئولین شهرها برای همسو شدن باسیاست‌های جدید جمعیتی رایزنی کند و به آموزش و توجیه طیف‌های مختلف مردم، مسئولین و نخبگان در راستای افزایش رشد جمعیت کشور همت گمارد. البته باکمال تأسف باید متذکر شد که مدیران و کارکنان وزارت متبوع شما، هنوز خود، آموزشی برای تشویق مردم به فرزند آوری ندیده‌اند و معمولاً از پس پاسخگویی به آسان‌ترین سؤالات و شبهات مردم در موردبحث جمعیت و فرزندآوری، بر‌نمی‌آیند.

 

جناب آقای دکتر هاشمی متأسفانه، دستورالعمل‌های کنونی وزارت بهداشت در حیطه‌ باروری سالم دارای نقایص و اشکالات متعددی است؛ از جمله این‌که:

از منابع غیر معتبر و دارای سوگیری برای تهیه‌ این دستورالعمل‌ها استفاده‌شده است.

این دستورالعمل‌ها به‌روز نیستند و برخی از منابع برای نگارش آن‌ها، برای بیش از 15 سال پیش (سال 2000 میلادی) هستند.

این دستورالعمل‌ها توسط افراد متخصص تهیه نشده‌اند. به‌عنوان نمونه در دوره‌های گذشته، برای نگارش بخش مرتبط با وازکتومی (عقیم‌سازی دائمی در مردان)، از یک پزشک عمومی نظرخواهی شده است که در سایت خود افتخار می‌کند، در کمتر از بیست سال، 14000 مرد ایرانی را عقیم کرده است.

بعضاً در این دستورالعمل‌ها از کارکنان وزارت بهداشت خواسته‌شده است که عوارض خطرناک استفاده از وسایل ممانعت از بارداری را از مردم مخفی کنند.

در این دستورالعمل‌ها در خصوص عوارض غیر شایع ولی مهلک روش‌های ممانعت از بارداری به مردم اطلاع‌رسانی نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال باوجودآنکه در منابع معتبر، سکته‌ مغزی از عوارض مصرف قرص‌های ضدبارداری شمرده می‌شود، هشداری بابت این خطر به مردم داده نمی‌شود و صرفاً به تذکر عوارضی از قبیل سردرد و حالت تهوع اکتفا می‌شود. این مسئله در مورد قرص‌های ضدبارداری یاز و یاسمین بیشتر مسئله‌زا است و باوجود خطرات اساسی مصرف آن‌ها، قرص‌های مزبور به‌راحتی و بدون احتیاج به نسخه‌ پزشک، برای عموم مردم قابل تهیه هستند.

در این دستورالعمل‌ها، برای برخی از روش‌های ممانعت از بارداری، مزیت تراشی‌های عجیب و بعضاً مضحکی صورت گرفته است. ازجمله این‌که بستن لوله، از عوامل احتمالی محبوب شدن مرد در خانواده شمرده‌شده است!

همچنین در این دستورالعمل‌ها به هیچ‌یک از آثار مفید بارداری و شیردهی بر سلامت زنان اشاره‌ای نشده است و به‌عنوان‌مثال باوجود مستندات متعدد و معتبر علمی، اکنون عمده‌ مردم نمی‌دانند که هرچه سن زن در باروری نخست کمتر باشد، احتمال ابتلای وی به سرطان سینه کمتر می‌شود. یا این‌که هرچه تعداد حاملگی‌ها بیشتر باشد، احتمال ابتلا به فیبروم کاهش می‌یابد و همچنین شیردهی، احتمال سرطان دستگاه تناسلی و ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان را کم می‌کند.

در این دستورالعمل‌ها بارداری چهارم به بعد و بارداری در سنین زیر 18 سالگی و بیش از 35 سالگی به‌عنوان بارداری پرخطر معرفی‌شده است، درحالی‌که اساساً شواهد علمی معتبری برای اثبات پرخطر بودن این بارداری‌ها وجود ندارد. لطفاً از مدیران مربوطه بخواهید که اگر اسناد علمی معتبری برای این دو ادعا دارند، ارائه دهند وگرنه به مردم اطلاع‌رسانی کنند که: «بارداری چهارم به بعد و بارداری در سنین زیر 18 سالگی و بیش از 35 سالگی عموماً خطرناک نیستند و تنها در شرایط خاصی می‌توانند خطرناک باشند که تشخیص آن بر عهده پزشک است و البته در موارد خطرناک نیز، می‌توان با ارائه‌ مراقبت‌های ویژه، خطر بارداری و زایمان را به کمترین میزان رساند»

جناب آقای دکتر هاشمی، نکته‌ای که باید متذکر شد این است که: آخرین بازنگری وزارت بهداشت در مورد کتابچه‌ «دستورالعمل روش‌های پیشگیری از بارداری» در سال 1388 و پس از گذشت 5 سال از انتشار نسخه‌ پیشین آن صورت گرفته بود، اما اکنون باگذشت بیش از شش سال از آن بازنگری و باوجود تغییر در سیاست‌های جمعیتی نظام، هیچ تغییری در متون مزبور که معمولاً اهداف ضد جمعیت و بعضاً ضد سلامت را دنبال می‌کنند، صورت نگرفته است. این مسئله می‌تواند نمودی از مخالفت مدیران میانی شما باسیاست‌های جدید جمعیتی تلقی شود؛ امری که متأسفانه شواهد متعددی نیز دارد.

 

متأسفانه اخیراً و در کمال ناباوری شاهد حذف یکجای بحث جمعیت از برنامه ششم توسعه بودیم. با توجه به این‌که رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در مقدمه و در بند 45 ام از سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه، اجرای سیاست‌های کلی جمعیت را از دولت محترم مطالبه کرده‌اند، از جنابعالی تقاضا می‌شود که پیگیر ارائه‌ برنامه‌ای عملی برای سیاست‌های کلی جمعیت در برنامه‌ ششم توسعه باشید.

متأسفانه پس از گذشت بیش از چهار سال از نخستین تذکرات مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی پیرامون بحران جمعیت، هنوز قانون خسارتزای تنظیم خانواده لغو نشده است. بدین‌وسیله از جنابعالی که وزیری کوشا و متعهد هستید، درخواست می‌شود که برای لغو کامل این قانون با مجلس شورای اسلامی رایزنی نمایید.

جناب آقای دکتر هاشمی، حکایت معضل عظیم سقط‌جنین‌های غیرقانونی در کشور، قصه‌ پرغصه ای است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. به قول مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت، آمار سقط‌جنین در سال 1392، 256 هزار مورد بوده است که از این میان تنها 6 هزار مورد قانونی بوده است؛ یعنی آمار ارتکاب به سقط‌جنین غیرقانونی، سالیانه 40 برابر وقوع سقط‌جنین قانونی و قریب به 15 برابر تعداد کشته‌های سالیانه‌ مرتبط با تصادف‌های جاده‌ای است.

حال با توجه به این حقایق تلخ و اسفبار از شما وزیر محترم می‌پرسیم: وزارت بهداشت تاکنون برای کاهش آمار سقط‌جنین غیرقانونی در کشور چه کرده است؟ چرا وزارت بهداشت نحوه‌ی منصرف ساختن مردم از ارتکاب این جنایت بزرگ را به دانشجویان و کارکنانش آموزش نمی‌دهد و چرا تربیت‌شدگان در نظام آموزشی وزارت بهداشت، خود در مطب‌ها و بیمارستان‌های کشور، جنایتی مانند سقط‌جنین غیرقانونی را مرتکب می‌شوند؟ آیا در زمینه آموزش اخلاق حرفه‌ای به این افراد، کم‌کاری صورت نگرفته است؟ دفتر بازرسی وزارت متبوع شما چگونه می‌تواند سوء عملکرد خود را توجیه نماید، درحالی‌که آمار ارتکاب به سقط‌جنین غیرقانونی، سالیانه 40 برابر وقوع سقط‌جنین قانونی است؟

بدین‌وسیله از شما درخواست می‌شود که برای کاهش آمار اسفبار جنایت سقط‌جنین در کشور که می‌تواند زمینه‌ساز وقوع عذاب الهی باشد، سریعاً چاره‌اندیشی کنید.

نهایتاً از خداوند متعال توفیق جنابعالی و مجموعه تحت امر شما در عمل به دستورات نائب بر حق امام زمان (عج) را خواستاریم.

 

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های امضاکننده:

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی

والسلام

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار