مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. بهمن 1394 - 21:02   |   کد مطلب: 17079
قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: حرف زدن از برجام۲ چه منطقی دارد در حالی که هنوز بعد از برجام مشکلات حل نشده است. باید در مسائل خارجی بدانیم که دشمن خبیث است و استکبار جهانی استکبار ...

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر لطف الله فروزنده و محمد جواد حق شناس با موضوع وکیل الدوله و وکیل المله مناظره کردند.

فروزنده درباره حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: امروز نظام ما یکی از مردمی‌ترین نظام‌هاست و انتخابات نماد حضور مردم است. حفظ ارزش‌های نظام یعنی حفظ نظام و همه ما بر اصول نظام که رهبری تدوین می‌کنند متفق القولیم. حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دهنده این است که انتخابات پرشوری خواهیم داشت.

وی درباره سیاست روابط بین الملل دولت روحانی گفت: انتخابات ۹۲ در شرایطی برگزار شد که مشکلات عدیده‌ای در زمینه اقتصادی بود، روحانی عمده شعارهای انتخاباتی خود را شعارهای اقتصادی اعلام کرده بود. ما نمی‌توانیم مسائل سیاسی را از مسائل اقتصادی اجتماعی فرهنگی جدا کنیم عمده مشکلات مسائل اقتصادی ناشی از تحریم بود و روحانی وعده‌های زیادی داد.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وعده‌های دولت روحانی گفت: صحبت‌های رئیس جمهور در انتخابات و شعارهای وی جالب بود، مانند اینکه صد روزه مسائل اقتصادی را حل می‌کنیم، می‌خواهیم هم چرخ کارخانه و هم چرخ سانترفیوژ‌ها بچرخد، ارزش پول ملی را افزایش می‌دهیم، دلار تک نرخی می‌شود و مسائلی از این قبیل.

فروزنده در ادامه اظهار داشت: تحقیر و تحریمی که آمریکا در این دو سال و نیم برای کشور ما لحاظ کرد در طول تاریخ بی‌نظیر بود. آمریکا در این دو سال ده بار ما را تهدید به حمله نظامی کرد. چندین قطع نامه برای حقوق بشر و حمایت از مقاومت برای ایران روی میز خود دارد که به دنبال تحقق آن است. ما امروز با رکود در کشور مواجه هستیم و حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد اقتصادی در دو سال و نیم گذشته تعطیل شدند و حدود ۶ میلیون شاغل صنایع دستی به یک میلیون کاهش یافتند. زمانی که روحانی دولت را از احمدی‌نژاد تحویل گرفت دلار ۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود و امروز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان شده است. هم چنین تعداد سانترفیوژ‌ها کاهش زیادی پیدا کرده در حالی که ما هزینه سنگینی برای آن‌ها کرده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم انتخاب کردند که مسائل اقتصادی حل شود و اینکه بگوییم ۵۵ درصد آرای مردمی روحانی را انتخاب کرد به دلیل شعارهای اقتصادی وی بود؛ چرا که مردم می‌خواستند مشکلات اقتصادی حل شود، آیا بعد از برجام مشکلات اقتصادی حل شده؟ در حالی که قول داده بودند صد روزه این مسائل حل شود.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس درباره برجام دو گفت: حرف زدن از برجام دو چه منطقی دارد در حالی که هنوز بعد از برجام مشکلات حل نشده است. باید در مسائل خارجی بدانیم که دشمن خبیث است و استکبار جهانی استکبار است آمریکایی‌ها چون ما نسل هشتم سانتریفیوژ را و فردو داشتیم پای میز مذاکره آمدند، سه بار اوباما به مقام معظم رهبری نامه نوشت که پای میز مذاکره بیایید و ما باید در مذاکره از موضع قدرت برخورد کنیم.

فروزنده در ادامه با اشاره به اینکه در سیاست خارجی دو نگاه وجود دارد گفت: یک نگاه نگاهی است که ما یک انقلاب استکبارستیزیم و در مقابل ظلم می‌ایستیم و به دنبال عدالتیم و نگاه دیگر نگاه سازش است که اصلا استکبار جهانی را قبول ندارد و آمریکا را کدخدا می‌داند و می‌گوید که باید با آمریکا ارتباط برقرار کرد در مسئله برجام نگرانی امروز ما این است که دشمن بدعهد است مگر آنکه ما محکم و با اقتدار جلو برویم.

وی در ادامه درباره بررسی برجام در مجلس گفت: در مسئله برجام بنده در تیم زاکانی بودم و ایشان اجازه می‌دادند همه افراد با هر نوع سلیقه و فکری صحبت کنند و جمع بندی منصفانه داشتند چه کسی گفته که مجلس ما اصولگرا‌ترین مجلس است ما حتی در بحث مسکن نیز مشکل داریم و ۵۰ تن از نمایندگان امضا کردند که وزیر مسکن باید استیضاح شود که یک شبه این تعداد به ۱۷۰ رسید.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس به محورهای اساسی درباره برجام که رهبری تعیین نمودند اشاره کرد و گفت: در برجام حضرت آقا نه محور را اعلام کردند و دوستان آقای حق‌شناس گفتند جشن بزرگی شده ولی مردم اعتنایی نکردند چرا که درگیر مسائل اقتصادی بودند و این خیلی بد است که مردم دیگر به وعده‌های بهبود اقتصادی اطمینان نمی‌کنند مقام معظم رهبری گفتند که ما با مقاومت مردم به اینجا رسیده‌ایم و همه مشکلات کشور ناشی از تحریم‌ها نبوده که با برجام حل شود.

وی در خصوص دیپلماسی دولت در باره فاجعه منا گفت: در فاجعه منا گفته می‌شد که ما با دیپلماسی قادریم مسئله را حل کنیم و عربستانی که در حالت عادی برای ما کشور به حساب نمی‌آید و داخل آدم حساب نمی‌کنیم وزیر خارجه خود را برای صحبت با وزیر خارجه ما احضار نکرد عربستان یک نظام تکفیری است و حاضر نشد جنازه‌های زوار ما را تحویل بدهد و ۶۰ هزار زائر ما بلاتکلیف در مکه بودند اما زمانی که رهبر انقلاب فرمودند اگر کوچک‌ترین تعرضی به زوار ما شود پاسخ سختی خواهید دید سریعا دشمن عقب نشینی کرد و حتی خود دولتمردان هم به این مسئله اشاره کردند که عربستان تغییر رویکرد داشت.

 

فروزنده درباره دستگیری ملوانان آمریکایی گفت: ما می‌توانستیم به زانو درآوردن ملوانان آمریکایی را در چند روز به طور کامل رسانه‌ای کنیم ولی به ما اعتراض کردند و گفتند چرا این افراد و فیلم و عکس گریه آن‌ها را منتشر کردید. درباره ملوانان انگلیسی که در دولت احمدی‌نژاد دستگیر شدند این توضیح را بدهم که ما چند روز تصاویر آن‌ها را منتشر کردیم و دولت آن‌ها کاملا تحقیر شد و ما پس از آن این افراد را با احترام بازگرداندیم چرا که ما با دولت انگلیس مشکل داریم نه با ملت آن‌ها.

وی در پایان خاطرنشان کرد:اگر با استکبار با قدرت برخورد نکردید مطمئن باشید تحقیرتان می‌کند. دولت گفته مسائل اقتصادی را با برجام حل می‌کنیم ولی چرا تاکنون این مسائل حل نشده است.

محمد جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و لطف الله فروزنده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در این مناظره حضور داشتند.

محمدجواد حق شناس در این مناظره گفت: از دو سال و نیم پیش بعد از انتخابات ۹۲ دیپلماسی و رویکرد جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و روحانی با حداکثر آراء رئیس جمهور شد ۵۵ درصد جامعه رویکرد روحانی را در حوزه سیاست خارجی پذیرفتند و روحانی محبوب‌ترین ریاست جمهوری بود که در اکثر استان‌ها رای آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: با مطرح شدن مبحث نرمش قهرمانانه از طرف رهبر معظم انقلاب و انتصاب ظریف و مذاکرات هسته‌ای داستان برجام اتفاق افتاد و با تصویب مجلس نهایی شد،یکی دو ماه است که اجرایی شده و ما اکنون در اصل پسا برجام به سر می‌بریم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به همراهی مقام معظم رهبری با تیم مذاکره کننده هسته‌ای اشاره کرد و افزود: همراهی رهبری و سیاست اتخاذ شده ایشان که‌‌ همان نرمش قهرمانانه است و گرفتن پرونده از شورای امنیت و مذاکرات و تصویب مجلس برجام را رقم زد که خوشبختانه اثرات خوب در جامعه خواهد داشت.

وی درباره وعده صد روزه روحانی برای حل مشکلات اقتصادی گفت: هیچ انسان عاقلی این مسئله را نمی‌تواند هضم کند که خرابی‌هایی که در هشت سال ایجاد شده و کشور را به سمت تخریب تمام ساختار‌ها برده صد روزه بتواند آباد شود و ما صد روزه نمی‌توانیم هیچ خرابی را آباد کنیم.

حق‌شناس درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در آن موقعیت مردم تمام سخنان هشت نامزد را گوش کردند و مردم عاقل هستند که ۱۸.۵ میلیون رای را به حساب کسی نریزند که سخن خارج از عقلانیت داشته باشد. روحانی می‌خواست هر صد روز گزارشی را به مردم از روند پیشرفت امور ارائه دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست خارجی معطوف به پرونده هسته‌ای نیست گفت: مسلما مهم‌ترین مسئله سیاست خارجی در ده سال گذشته از دولت اصلاحات تاکنون همین پرونده هسته‌ای بوده و در این دو سال ما دستاوردهای بزرگی برای توافق داشتیم و صد‌ها نفر از وزرای بزرگ برای مذاکره و صحبت با مقامات ایرانی آمادگی داشتند و حتی وزیر امور خارجه آمریکا بیش از دو هفته خارج از مجموعه منتظر بود تا با همتای ایرانی خود صحبت کند تا بتواند به یک نقطه مشخص برسد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با صراحت از تیم مذاکره کننده حمایت کرده است گفت: بیشترین مشکلات و مسائل را جناب آقای فروزنده و دوستانشان به عنوان دلواپسان درباره مسئله هسته‌ای ایجاد کردند و صدا و سیما هم در اختیار این مجموعه بود تا بتواند در روند مذاکرات هسته‌ای مشکل ایجاد کند.

وی درباره دیپلماسی در مقابل عربستان گفت: فروزنده گفت که ما پشیزی برای عربستان قائل نبودیم در حالی که در دولت احمدی‌نژاد وی شش بار به عربستان رفت بدون اینکه طرف عربستانی یک بار به ایران بیاید که این خلاف عرف بین المللی است چه طور پشیزی برای عربستان قائل نبودید که شش بار رئیس جمهور کشور را به پای عرب‌ها بردید.

 
حق‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: گروگان‌های انگلیسی را در پاستور آوردید و کت و شلوار تنشان کردید و رئیس جمهور با آن‌ها عکس یادگاری گرفت تنها مسئله‌ای که بنده تاکید می‌کنم این است که دولت روحانی زمانی روی کار آمد که خرابی‌های هشت سال گذشته را باید آباد کند و توافق برجام زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات کشور است.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار