مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. اسفند 1394 - 22:46   |   کد مطلب: 17136
جلسه مناظره دانشگاه صنعتی همدان با حضور 6 کاندیدای مجلس شورای اسلامی و با استقابل دانشجویان برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، عصر سه‌شنبه جلسه مناظره 6 کاندیدای مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان در دانشگاه صنعتی همدان و این بار با حضور هر 6 کاندیدا با تقدم و تأخر در حضور هر یک برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد‌حسین فلاحی، سید محمد‌کاظم حجازی، امیر خجسته، حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسنی‌حلم، علی اسدی و علی‌اکبر فامیل‌کریمی 6 کاندیدای حاضر در جلسه برای پاسخگویی به سئوالات دانشجویان بودند.

سئوال اول: با توجه به اینکه یکی از موضوعات دو سال اخیر مذاکرات هسته‌ای با سرانجام برجام بود لطفا مشخصا دو نقطه قوت و دو نقطه ضعف برجام را بیان کنید؟

*حجازی: در برجام ابتدا ما تعهدات را انجام دادیم

سید‌محمد‌کاظم حجازی با بیان اینکه در دو سال اخیر از ورود دانشجویان به مسائل سیاسی غفلت شده بود که باعث تأسف است، اظهار کرد: برجام ایجاد تعهداتی برای نظام داشت و از نقاط قوت آن تعهدات گرفته شده از نظام استکبار بود که شاید هیچگاه حاضر به این کار نبودند و توانستیم در میز مذاکرات توانمندی خود را به زورگویان نشان دهیم.

وی به نقاط ضعف برجام اشاره کرد و گفت: در برجام مین‌گذاری نظام سلطه در مسیر انقلاب را قبول کردیم و باید بدانیم مسیر پرخطری خواهیم داشت که پیمودن این مسیر ذکاوت و هوشمندی مسئولان را طلب می‌کند.

این کاندیدای اصولگرای مجلس دهم ادامه داد: در برجام ابتدا ما تعهدات را انجام دادیم و منتظریم که شاید نظام سلطه به تعهدات خود عمل کند که این یکی دیگر از نقاط ضعف برجام است، به جای اینکه داده‌ها تبدیل به تعهدات شود در فرهنگ استکباری عکس این موضوع ثابت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته و در 100 سال اخیر هیچ گاه شاهد نبودیم نظام سلطه در مدار قانون‌مداری عمل کند و همیشه از جایگاه زورگویی عمل کرده و این موضوع برجام را نیز تهدید می‌کند.

*حسنی‌حلم: حفظ منافع نظام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده از نقاط قوت برجام است

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسنی‌حلم نیز مباحث مربوط به برجام را بسیار قوی و با پشتوانه کارشناسی دانست و افزود: مقام معظم رهبری با برجام موافقت کرد و دولت نیز مصمم و با همراهی ملت آن را پیش برد.

وی حفظ منافع نظام و ملت و بازگشت مقداری از پول‌های بلوکه شده را از نقاط قوت برجام برشمرد و بیان کرد: برجام طی یک فرآیند طولانی به سرانجام رسید و توانستیم به اندازه‌ای تهدید‌های ایجاد شده را ابتدا با  حمایت‌های مقام معظم رهبری و سپس کارشناسی دولت رفع کرده و تحریم‌ها تعلیق‌ها شود.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصل مذاکره داد و ستد است در حالی که آمریکا مدعی بود اگر بخواهد پیچ و مهره هسته‌ای را باز کند؛ می‌تواند که این اتفاق به همت ملت ایران رخ نداد.

وی قانع شدن به غنی‌سازی 3.5 درصد را از نقاط ضعف برجام دانست و تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اکنون باید به فکر پسابرجام باشیم که با مدیریت مدبرانه، دشمن مکر نکند و این قضیه را به فرجام برسانیم.

*فلاحی: نظام ما به دنبال تنش نیست

حجت‌الاسلام احمد‌حسین فلاحی با بیان اینکه در خصوص برجام باید با واقعیت پاسخ گفت، یادآور شد: عدم وجود کلمه «لغو» در متن برجام و عقب‌نشینی گام به گام در ژنو و لوزان تا برجام از نقاط ضعف برجام است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه به جامعه جهانی فهمانده شد که نظام ما به دنبال تنش نیست و نیاز به سلاح هسته‌ای ندارد و قدرت و استحکام نظام ثابت شد از نقاط قوت برجام بود.

سئوال دوم: آیا مجلس جزء حوزه‌های نفوذ است و اگر هست مصادیق نفوذ را بیان کنید.

حجازی: نماینده بی‎بصیرت مستعد نفوذ است

حجازی نفوذ را بحث روشن و شفافی دانست که در دو سال اخیر بستر امیدواری برای دشمن در این خصوص به وجود آمده است و گفت: دشمنان به دنبال این هستند که نظام از مسیر خارج شود.

وی با تأکید بر اینکه نفوذ در مجلس معنا دارد تصریح کرد: نماینده‌ای که بخواهد خود را بر قاطبه مردم غالب کند،‌ فهم و درک لازم نسبت به مسائل کلان نداشته باشد شایستگی ندارد و احتمال نفوذ در چنین فردی هست.

کاندیدای اصولگرای مجلس دهم ادامه داد: نفوذ در میان افرادی است که در جامعه زندگی می‌کنند اما فهم آن‌ها به اندازه یک دانشجوی انقلابی نیست و در کلام آن‌ها با دو پهلو صحبت کردن زمینه‌های نفوذ وجود دارد.

*حسنی‎حلم: بیشترین راه نفوذ در پایه‌های فرهنگی

حسنی‌حلم در پاسخ به سئوال دوم بیان کرد: مقام معظم رهبری مباحث مربوط به نفوذ را با عناوین و تعابیر مختلف مطرح کردند و اخیرا نیز به طور خاص به ملت گوشزد کردند.

وی به بحث نفوذ از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اشاره کرد و افزود: نفوذ با عناوین مختلف از جمله فرهنگی،‌ نظامی،‌ اقتصادی و... بوده و در شرایطی از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود که بستری فراهم شود دشمن طمع بیشتری برای نفوذ داشته باشد و باید با بصیرت‌افزایی این فرصت را از دشمن بگیریم.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان باید با رصد و شناسایی راه‌های نفوذ راه نفوذ و توطئه دشمن را ببندند.

حسنی‌حلم بیشترین راه نفوذ را نفوذ در پایه‌های فرهنگی دانست و اظهار کرد: اگر جامعه در مسئله فرهنگی به چالش کشیده شود نفوذ راحت‌تر صورت می‌گیرد و مباحث فرهنگی را باید با مبانی تربیتی اسلامی دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: دشمن در انتخابات به دنبال نفوذ است و باید با شناسایی جریانات سیاسی و افرادی که به دنبال ایجاد رخنه هستند از نفوذ در تمام ارکان جلوگیری کنیم.

فلاحی: دشمن به فکر نفوذ در نظام در قالب برجام است

فلاحی نفوذ را نا‌امیدی دشمن از جنگ سخت و روی آوردن به جنگ نرم دانست و ادامه داد: نفوذ جریانی با نفوذ در حاکمیت و نفوذ فردی با همسو کردن اشخاص و افراد اتفاق می‌دهد.

وی با بیان اینکه بین موارد اشاره شده در بیانات رهبر معظم انقلاب به نفوذ و مذاکره و برجام ارتباط وجود دارد اظهار کرد: دشمن به فکر نفوذ در نظام در قالب برجام است با نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و باید بدانیم تهدید اصلی تهدیدات درونی و امنیتی است.

در ادامه مراسم سه کاندیدای دیگر با تأخیر قابل توجه از طرح سئوال سوم در جلسه حاضر شدند و وقتی برای پاسخ دادن به سئوال اول و دوم به آن‌ها داده نشد، آنها در صورت تمایل می‌توانستند از وقت سئوال خود برای پاسخگویی به سئوالات قبل اختصاص دهند.

سئوال سوم: در صورت راهیابی به مجلس پیش‌بینی شما برای ورود به کدام کمیسیون است و چه برنامه‌ای در این خصوص دارید؟

پاسخ حجازی: کمیسیون شورا‌ها ابتکار بنده در مجلس هشتم بود که تصویب شد و با توجه به نیاز‌های استانی و ملی در مجلس هشتم در کمیسیون عمران حضور داشتم و امروز ایجاد امینت شغلی و درآمد خانواده‌ها را در جامعه به عنوان یک ضرورت می‌دانم.

حسنی‌حلم در پاسخ: به لحاظ مسائل فرهنگی که زیربنای رشد و توسعه کشور در همه مقاطع است حضور در این کمیسیون خواهم داشت و ساماندهی ساختاری نهاد‌ها در عرصه فرهنگی کشور، جلوگیری از موازی‌کاری در نهاد‌های کشور، نهادینه کردن فعالیت هنری بر اساس هنجار‌های اخلاقی و دینی و امور جوانان در امر ازدواج و تحکیم خانواده را پیگیری خواهم کرد.

فلاحی نیز کمیسیون آموزشی را اولویت اول خود برشمرد و گفت: برنامه‌ای در 12 محور دارم که آموزش مهمترین بخش این برنامه است و کمیسیون‌های حقوقی و فرهنگی اولویت‌های بعدی من خواهد بود.

علی‌اکبر فامیل‌کریمی نیز در پاسخ به این سئوال بیان کرد: معتقدم حوزه‌های پژوهشی و سند‌های بالا‌دستی داریم که نباید از آن‌ها جدا شویم و هر کجا بر اساس سلیقه حرکت کنیم در این صورت در مسیر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی انحراف ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه معتقدم اصول قانون اساسی که در ارتباط با وظایف نمایندگان است مورد توجه قرار نگرفته است گفت: ابتدا باید اسناد مرتبط و اصول قانون اساسی در نظر گرفته شود.

علی اسدی با بیان اینکه هنگام ورود به عرصه انتخابات تشکل‌های حمایتی مستقل نیافتم و در لیست اصلاح‌طلبان ورود کردم تصریح کرد: با توجه به تخصص در اقتصاد در صورت راهیابی به مجلس در کمیسیون اقتصاد و یا برنامه و بودجه ورود خواهد کرد.

وی یادآور شد: در صورت راهیابی به مجلس دهم تورم،‌ بیکاری،‌ ناهنجاری‌های اجتماعی، بی‌عدالتی،‌ بیکاری، رکود در صنعت و موضوع 800 میلیارد تومان گم‌شده در کشور را پیگیری خواهم کرد.

این کاندیدای اصلاح‌طلب ادامه داد: وارد عرصه انتخابات شوید، مهم نیست به چه کاندیدایی رأی می‌دهید برای تقویت نظام حضور داشته باشید و به برنامه‌های کاندیدا‌ها رجوع کنید.

امیر خجسته قانون‌گذاری و نظارت بر قانون را از وظایف نمایندگان برشمرد و تصریح کرد: نماینده باید زبان گویای مردم باشد و با نقش‌آفرینی در مجلس مطالبات مقام معظم رهبری که همان مطالبات مردم است را دنبال کند و مفاسد و سران مفاسد را نیز با قانون نظارت کند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی حضور داشته است، افزود: این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های راکد بود که فعال شد و مدیریت شهری که تا کنون بلاتکلیف مانده بود لایحه آن به وزارت کشور داده شد، طبق این مدیریت کلید مدیریت یکپارچه شهری در دست شهردار قرار می‎گیرد و شورای شهر به عنوان پارلمان محلی کار نظارت را برعهده خواهد داشت.

این کاندیدا که مدعی بر مستقل بودن دارد در پاسخ به حجازی دیگر کاندیدای حاضر گفت: کمیسیون شورا‌ها از قبل بوده و به پیشنهاد کسی ایجاد نشده و پروژه‌هایی که گفتید نیز به صورت مکتوب در وزارتخانه موجود است.

در سئوال چهارم از کاندیدا‌ها خواسته شد تحلیل خود را از فتنه 88 و عملکرد نظام در برخورد با سران فتنه بیان کنند.

حجازی فتنه را تقابلی از جبهه لیبرالی در مقابل جبهه انقلاب دانست و ادامه داد: زمان تدوین قانون اساسی کشور و بعد قضیه بنی‌صدر،‌ سپس نهضت آزادی و فتنه 78 و در نهایت فتنه 88 افرادی برای تقابل با نظام به خیابان‌ها آمدند که مطالبات آنان غیر قانونی بود.

وی با تأکید بر اینکه فتنه تمام نشده است، اظهار کرد: دشمنان همچنان به فکر توطئه در آن طرف مرز‌ها هستند و امکان دارد افراد ساده‌لوحی نیز در داخل این موضوع را دنبال کنند.

حسنی‌حلم نیز با بیان اینکه در صورت حضور در مجلس حضورم در فراکسیون اصلاح‌طلبان نیست تصریح کرد: در فراکسیونی که حامی اعتدال باشد که همان فراکسیون دولت است حضور خواهم داشت.

وی فتنه را از هر جریان و شخصی مذموم برشمرد و گفت: امروز دشمن در خارج از کشور برنامه‌ریزی و طراحی برای ایجاد چالش در نظام دارد و مردم باید هوشیار باشند که چالش‌ها را پر کنند.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی افزود: در قضیه فتنه رهبر معظم انقلاب فرمودند هر کس به چهار کاندیدای حاضر در انتخابات رأی داده نزد خداوند مأجور شده است.

وی با بیان اینکه مطرح کردن تقلب در انتخابات را در چارچوب قانون ندانست و بیان کرد: این افراد باید از طریق ظرفیت‌های بسیار بالای قانون مطالبه حق می‌کردند اما این کار را نکردند.

حسنی‌حلم افراط و تفریط را موجب ایجاد فتنه دانست و یادآور شد: فتنه هزینه‌های سنگینی ایجاد کرد و اشخاصی که با هنجار‌ها سازگاری ندارند نیز معمولاً ایجاد فتنه می‌کنند.

وی ابعاد مختلف سیاسی،‌ امنیتی و اقتصادی فتنه را محکوم کرد و ادامه داد: هر جریان،‌ فرد و مسئولی که برای کشور مسئله ایجاد هزینه کند محکوم است و باید تلاش کنیم جامعه برمبنای عقلانیت، خردورزی و دینداری حرکت کند تا آرامش داشته باشیم.

فلاحی با تأکید بر اینکه همه تابع قانون هستیم اظهار کرد: فتنه 88 قانون‌گریزی فتنه‌گران،‌ مطالبه غیر‌ قانونی و اتهام زدن به نظام را در پی داشت و در آن مقطع حساس کاری کردند که زبان دشمن دراز شد در حالی که فتنه برنامه بیرونی سازماندهی شده با اجرای افرادی از درون هزینه‌های بسیاری برای نظام داشت اما مردم در 9 دی مطالبات خود را بیان کردند.

خجسته با بیان اینکه فتنه هر لحظه امکان ایجاد دارد تصریح کرد: فتنه انحراف، کمتر از فتنه نبود و همه می‌دانیم کلام مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است.

وی انحصارطلبی را از دیگر فتنه‌ها دانست و یادآور شد: اینکه برخی را از اردوگاه انقلاب بیرون کنند، عده‌ای را که با شما نباشند علیه او باشند و تخریب کنند نیز فتنه است.

این گفته‌ها با تشویق برخی دانشجویان همراه شد.

فامیل‌کریمی نیز برخی مولفه‌های اساسی و حساس را در ارتباط با شاکله نظام برشمرد و گفت: نمی‌توانیم منفعت‌طلبانه رفتار کنیم و باید رفتاری مسئولیت‌طلبانه داشته باشیم تا مشکلات ایجاد نشود.

وی فتنه 88 را حاصل فعالیت بیش از هزار و اندی نفر در کشور‌های عربی و اتاق فکری در ولنجک دانست که تا روز عاشورا ادامه یافت و نمی‌توان آن را از تاریخ خط زد و باید در این خصوص صراحت داشته باشیم.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی افزود: در مقطع فتنه فرماندار بودم و بر این اعتقاد بودم که نباید هزینه این فتنه را مردم پرداخت کنند، معتقد بودم این جریان در ظرفیت نظام قابل جمع کردن است که تا کنون هم اینگونه بوده و باید طوری عمل شود که از این قضیه کامل جدا شویم.

پس از اتمام این سئوالات سئوالات دانشجویان از هر کاندیدا پرسیده شد و آنان نیز پاسخگوی سئوالات بودند.

اولین سئوال به دلیل عجله علی اسدی در ترک جلسه به دلیل همزمانی با جلسه دیگر از او پرسیده شد و سئوال این بود که شما به عنوان یکی از کاندیدای اصلح در شورای اصلاح‌طلبان آیا در صورت راهیابی به مجلس رفع حصر را پیگیری خواهید کرد؟

پاسخ اسدی: قوانین انقلاب اسلامی ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان با همان قوانین احقاق حق کرد و موضوع حصر را از چارچوب قانونی پیگیری می‌کنیم.

این گفته با تشویق برخی دانشجویان همراه شد و اسدی جلسه را ترک کرد.

حسنی‌حلم نیز به دلیل تداخل برنامه جلسه را ترک کرد و فامیل‌کریمی پاسخگوی بعدی به سئوال دانشجویی بود.

سئوال: چند سال پیش جمعی از دانشجویان به دلیل کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مقابل استرومردخای تجمع کردند و خواستار برداشتن نام زیارتگاه از این مکان شدند که شما مانع شدید دلیل کار شما چه بود؟

پاسخ فامیل‌کریمی: ساختار‌های نظام را می‌پذیریم و در قالب ساختار‌ها شرایط و وضعیت دیپلماسی قابل تعریف است، کسی نیست که به جریان صهیونیستی دید مثبت داشته باشد و باید بدانیم اگر در هر جریانی سلیقه‌ای عمل کنیم توجیه درستی ندارد، با آن اقدام در آن مقطع برای ایجاد فشار علیه ما بهانه دست صهیونیست‌ها می‌دادیم، این مکان به عنوان یکی از آثار تاریخی پذیرفته شده و نباید حرکتی کنیم که زمینه ورود جریانی برای هجمه شود.

پس از پاسخ به این سئوال او نیز جلسه را ترک کرد.

از خجسته سئوال شد که هزینه تبلیغات را از کجا آورده است؟

پاسخ خجسته: کاندیدای مستقلی هستم که به تمامی گرایش‌ها احترام می‌گذارم، بازرسان بازرسی کنند که آیا من هزینه 10 میلیاردی در تبلیغات داشته‌ام؟ همه بدانند امکانات تبلیغاتی من تماماً مردمی است.

وی شعار خود را «پاکم و خدمتگزار» دانست که با شجاعت در مجلس برای مطالبه حق مردم می‌ایستد که با تشویق تعدادی از دانشجویان مواجه شد و جلسه را ترک کرد.

سئوال فلاحی نیز این بود که با اینکه شما فردی اصولگرا هستید چرا اسم شما در لیست ائتلاف نیست و چرا کنار نمی‌روید/ چرا تبلیغاتی ندارید؟

*فلاحی: در ساعات آینده مواضع خود را برای کناره‌گیری بیان می‌کنم

پاسخ فلاحی: ائتلاف یک برند کشوری بی‌سابقه در کشور است و با وجود ایرادات و اشکالات در لیست آن را می‌پذیرم و امکان انصراف تا چند ساعت آینده وجود دارد.

وی با بیان اینکه حتی برای نصب چند بنر نیز فشار بر او بود، تصریح کرد: ستاد من را به دلیل غیر واقعی فعالیت اصولگرایان افراطی بستند در حالی که بچه‌های انقلابی در آنجا فعالیت می‌کردند و این کارها در حالی است که حتی روی پرونده من در هیئت اجرائی دو ساعت بحث شد اما تأیید صلاحیت شدم و آرای کمی هم ندارم اما در ساعات آینده مواضع خود را بیان می‌کنم.

فلاحی در پاسخ به اینکه چرا بعد از انتخابات 88 شور از انتخابات گرفته شده است بیان کرد: مانعی از سوی نظام نبوده و شور و نشاط باز بوده اما برخی افراد قهر می‌کنند.

سئوال از حجازی: عملکرد چهار ساله شما در مجلس هشتم چه بوده و چه تضمینی هست باز هم شما در پایان مجلس دهم نمره انضباط 20 نگیرید؟

پاسخ حجازی: نمره 20 گرفتن از موکلان بسیار هم عالی است. در دور هشتم به جز سال اول خدمت به تنهایی بار نمایندگی را به دوش کشیدم و فعالیت‌های زیرساختی خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: 20 طرح در آن دوران ارائه کردم که 16 طرح تصویب شد.

سئوال بعد این بود که نظر شما در خصوص حضور مستشاری ایران در عراق، سوریه و یمن چیست؟

پاسخ حجازی: اگر توفیق داشتم دوست داشتم جاروکش محل سکونت مستشاران بودم و با اینکه سابقه حضور در هشت سال دفاع مقدس را دارم می‌دانم که کار ما حتی یک روز از زحمت جوانان ما در بیرون از مرز‌ها نیست که برای امنیت و آرامش ما تلاش می‌کنند؛ اگر دوراندیشی و تدبیر مقام معظم رهبری نبود امروز این امنیت و آرامش را نداشتیم و معتقدم نماینده باید اسباب حمایت از این عزیزان را فراهم کند حتی اگر برخی رغبت به این کار او نداشته باشند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار