مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. اسفند 1394 - 17:50   |   کد مطلب: 17193
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان از برگزاری دوره‌های آشنایی با تفسیر موضوعی قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان همدان خبر داد و گفت: این دوره‌ها به‌همت کانون قرآن این معاونت و در محل دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، جواد تهذیبی اظهار کرد: تفسير قرآن کريم سابقه‌ای به قدمت نزول قرآن دارد و نخستين مفسر قرآن کريم و مبين و معلم آيات الهی، پيامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: تفسير ترتيبی قرآن شيوه رايج در تفسير آيات الهی است، ولي تلاش‌های صورت‌گرفته در این راستا تنها در تفسير ترتيبی قرآن خلاصه نمی‌شود، توضيح واژگان قرآن، گردآوری انواع مختلف ساختارهای قرآنی، دسته‌بندی موضوعی آيات، تفسير مجموعة آيات مربوط به يک موضوع، شرح و تفصيل آيه، آيات يا سوره‌ای خاص و موارد مشابه آن، از ديگر انواع قرآن‌پژوهی است.

تهذیبی عنوان کرد: «تفسير موضوعی» اصطلاح جديدی است که قرآن‌پژوهان مطرح كرده‌اند و مقصود از آن، بيان مفاد واژگان و عبارات آيات قرآن كريم در موضوعی از موضوعات با بهره‌گيری از مجموعه آيات مرتبط با آن موضوع است، در اين نوع از تفسير، مفسر به جای تفسير آيات به صورت ترتيبی كه در قرآن ثبت شده موضوع خاصی را محور فعاليت تفسير قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان تصریح کرد: با توجه به اشتياق و استقبال قشر‌ تحصيل‌ کرده، جوان و دانشگاهی برای آگاهی از ديدگاه قرآن در مسائل فردی و اجتماعی یک دوره آشنایی تفسیر موضوعی قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان از چهارشنبه، 28 بهمن‌ماه در محل دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شده است.

تهذیبی ادامه داد: این دوره شامل عناوینی چون خلاصه‌ای از تاریخ قرآن، خلاصه‌ای از نزول قرآن و وحیانی بودن آن، فضیلت قرآن، تلاوت، آداب، تریف تفسیر موضوعی قرآن و فواید آن، روش‌های تفسیر موضوعی در قرآن، معرفی مهم‌ترین تفاسیر موضوعی، روش بهره‌گیری از کتب تفسیر و آسیب شناسی تفسیر موضوعی است.

وی عنوان کرد: سرفصل آموزشی این دوره از منابعی چون تفسیر موضوعی، آیت ا... جوادی آملی؛ کتاب مفاهیم قرآن، جعفر سبحانی؛ تفسر موضوعی قرآن کریم،عبداله موحدی محب؛ تفسیر پیام قرآن آیت ا... مکارم شیرازی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان همدان بیان کرد: سرفصل آموزشی دوره آشنایی تفسیر قرآن کریم کانون قرآن این معاونت شامل کلیدهای فهم قرآن، مبانی و سیر تاریخی تفسیر موضوعی، سیمای صابران در قرآن، روش شناسی تفسیر، روش های تفسیری یا منطق تفسر و آسیب شناسی تفسیر موضوعی و ... است.

تهذیبی گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان همدان در سال جاری با هدف نگاه دوباره به اخلاق و خانواده از منظر مبانی دینی کارگاه‌های سلامت روان با صحیفه سجادیه وکارگاه های اخلاق و خانواده از نگاه دینی و روان‌شناسی و مسابقه کتابخوانی از کتاب خانواده مقام معظم رهبری را در سطح دانشگاه‌های همدان برگزار کرده است.

پایان پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار