به گزارش صدای دانشجو، حجت الاسلام ارتقایی سال ۸۳ را آغاز تشکیل گروه سراج بیان کرد و گفت: گروه سراج با همت حدود ۲۵ نفر از طلاب دغدغه مند جوان همدانی که عموما در حوزه علمیه قم درس میخواندند تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان، امام جمعه همدان و مدیریت محترم حوزه علمیه همدان ابتدا در سطح دبیرستانها شروع به فعالیت کرد. بعد از آن تقریباً همدان یک الگویی شد برای گروههای تبلیغی. این مؤسسه با یک شورای ۵ نفره که توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند به صورت شورایی اداره می شود. اعضای مؤسسه هم همگی از طلاب و روحانیون جوان هستند که با شرایط خاصی از طریق مصاحبه و گزینش جذب مؤسسه می شوند.
مدیر گروه تبلیغی سراج در مورد سطح علمی مبلغان این گروه گفت: از نظر سطح علمی ۴۸ درصد سطح ۴ معادل دکتری، ۴۲ درصد سطح سه معادل ارشد و ۱۰درصد سطح ۲ هستند. گرچه در ابتدای کار تبلیغی به صورت دانش آموزی شروع شد ولی الان در عرصه های مختلف فعالیت داریم و علاوه بر شهر همدان شهرستانهای اطراف را هم تحت پوشش داریم. ضمن اینکه در ابتدای تشکیل گروه اعضا۲۵ نفر بودند ولی در حال حاضر تعداد اعضا بالغ بر ۲۲۵ نفر است و حدود ۴۵ نفر از خواهران مبلغ هم در بخش خواهران فعالیت دارند.
حجت الاسلام ارتقایی در ادامه به تشریح برخی از طرح های تبلیغی گروه سراج پرداخت و گفت: به غیر از پوشش مساجد و هیات ها در ایام تبلیغی، برخی از طرح های تبلیغی گروه سراج عبارتند از: طرح سفیران کرامت که تبلیغ در مدرسهها شبانه روزی در استان همدان است.
طرح زنگ های معرفت که حضور مبلغان در مدرسهها است. طرح محراب سبز که اقامه نماز جماعت در مراکز توریستی-تفریحی است و با توجه به توریستی بودن شهر همدان در ۲۱ مرکز به صورت منسجم برگزار میشود. طرح افسران فرهنگی عمار که حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان و دبیرستانی های مستعد شناسایی شدند و یک سال برای آن های دوره های عمیق آموزش معارف اسلامی داشتیم و امروز خیلی از آنها طلبه شدند و یا کادر فنی مجموعه را پوشش می دهند. طرح جامع استانی حجاب و عفاف که حدود ۸ ماه روی آن کار شده بود و به مسئولان همدان ارائه شد و فقط بخش ناچیزی از آن مورد حمایت قرار گرفت که گفتمان های حجاب و عفاف بود. طرح های «هم اندیشی جوان»، «آفتابگردان» و … هم از دیگر فعالیتهای تبلیغی گروه سراج همدان است.
وی با اشاره به اهمیت نحوه اداره گروههای تبلیغی افزود: اداره گروه به صورت هیئت مدیره ای، ارتباط با بزرگان و برگزاری کارگروه های تخصصی از مولفه های مثبت گروه سراج است که اگر در گروههای تبلیغی دیگر هم مورد توجه قرار گیرد از فعالیت گروههای هم عرض جلوگیری می کند. همچنین گروههای تبلیغی باید با توانمند سازی و برگزاری دوره های آموزشی از تکراری و خستهکننده شدن فعالیتهای تبلیغی جلوگیری کنند.
حجت الاسلام ارتقایی در پایان با اشاره به برگزاری دومین همایش تجلیل از گروههای تبلیغی برتر گفت: بحمدالله در چند سال اخیر توجه خوبی به بحث گروههای تبلیغی شده است. از زمانی که اداره گروههای تبلیغی در دفتر تبلیغات شروع به فعالیت کرد کارهای گروههای تبلیغی خیلی رشد داشته و در کل این حمایت دفتر تبلیغات مثبت ارزیابی می شود. هم بحث نمایشگاه گروههای تبلیغی خیلی مؤثر بوده است و هم همایش تجلیل از گروههای تبلیغی؛ که به نوعی تشویق محسوب می شود و ایجاد حس رقابت میکند و باعث ایجاد انگیزه می شود.
انتها پیام/م
دیدگاه شما