مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. فروردين 1395 - 22:08   |   کد مطلب: 17384
سال ۹۴ را می‌توان سال توفیق سینماگران انقلابی دانست. سال مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، هادی محمدیان، وحید امیرخانی و محمدحسین مهدویان که با فیلم‌های خود مخاطبان را محصور پرده نقره‌ای کردند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ سال ۹۴ با اینکه سال چندان پرباری برای سینمای ایران نبود و میانگین فروش فیلم ها و اقبال مخاطبان پایین بود، اما چند رویش و ثمره هم داشت. آثاری که جور دیگر فیلم ها را هم کشیده اند و بعضی از آنها امید سینمای ایران در سال ۹۵ نیز هستند.

 

محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی:

فیلم سینمایی «محمد رسول الله» از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است.

 

فیلم با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

 

در ساخت این مجموعه همچون سایر فیلم‌های تاریخی سال‌های اخیر ایران نظیر ملک سلیمان از عوامل خارجی و در سطح سینمای روز جهان استفاده شده است. فیلم‌برداری این اثر بر عهده «ویتوریو استورارو» و موسیقی متن آن ساخته، «ای. آر. رحمان» است که هر دو از هنرمندان برنده جایزه اسکار به شمار می‌آیند. همچنین میلژن کرکا کلژاکویچ طراح دکور فرانسوی که قبلاً جایزه «سزار» و «آکادمی فیلم اروپا» و همچنین نامزد دریافت جایزه «اِمی» را در کارنامه خود داشته است، طراحی دکور این فیلم را بر عهده داشته است.

فیلم محمد در تهران در ۴۰ سالن سینما به نمایش در آمد و با فروش ۱۷۰ میلیونی روز اول اکران خود در سینماهای تهران بالاترین میزان فروش برای افتتاحیه یک فیلم سینمایی در ایران را رقم زد.

 

رهبر انقلاب روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۱ برای بازدید از صحنه‌هایی از فیلم «محمد رسول الله» به شهرک سینمایی لوکیشن این فیلم بین تهران و قم رفت. این بازدید که اولین دیدار سید علی خامنه‌ای از مراحل تولید یک پروژه سینمایی محسوب می‌شد، نزدیک به ۶ ساعت ادامه یافت.

 

«محمد رسول الله» به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره اسکار سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد، اما به فهرست نهایی جایزه اسکار راه نیافت.

 

شاهزاده روم ساخته هادی محمدیان:

انیمیشن شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان، محصول گروه هنرپویا (کنسرسیوم مشترک مؤسسه فرهنگی هنری هفت سنگ و مؤسسه فرهنگی هنری سلوک افلاکیان) با همکاری مؤسسه مجله مهدی لبنان است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پیش فروش نسخه عربی آن به مجله مهدی کشور لبنان تولید شد. شاهزاده روم داستان عاشقی و دلدادگی پرنسسی مسیحی و پاکدامن به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانوی پاکدامن به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتاً پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌گردد.

 

در مراسم افتتاحیه اکران شاهزاده روم در لبنان، مسئولین مختلف لبنان از جمله ریمون عریجی وزیر فرهنگ لبنان حضور داشت. عریجی در این مراسم ضمن تقدیر ویژه از سازندگان این اثر، در سخنانی ضمن تجلیل از محتوای بین ادیانی این اثرُ آغاز حمایتهای فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران از مردم لبنان را مورد تقدیر قرار داد و به نفع دو کشور دانست.

شاهزاده روم یکی از فیلم های پرفروش سال 94 نیز بود.

 

«در مدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی:

«آنچه از گفتنش شرم داریم بی شرمانه بر ما می تازد. میثم دربه در گرفتن مجوز چاپ کتابشه؛ کتابی که میخواد معضلات بلوغ و ج . . ی دختر و پسرا را حل کنه.»

 

این شعار فیلم در مدت معلوم است. فیلمی که اولین ساخته سینمایی وحید امیرخانی است و در واقع به بررسی معضلات جوانان از سن بلوغ تا سن ازدواج می‌پردازد و تلنگری است برای مسئولان جامعه.

 

در پوستر فیلم «در مدت معلوم» نوشته شده بود که این فیلم به افراد زیر 12 سال توصیه نمی شود. این فیلم که در جشنواره فجر هم اکران نشده بود توانست در اکران عمومی خود فروش بالایی به دست آورد و همگان را غافل گیر کند.

در خلاصه قصه فیلم آمده: «میثم (جواد عزتی) جوانی است که کتابی منتشر نشده در ارتباط با ازدواج موقت و فشارهای جنسی جوانان دارد و سعی دارد از طریق راه حلی که فکر می‌کند صحیح است، معضلات مشکلات اجتماعی جوانانی که تحت فشار هستند را برطرف سازد اما... ».

 

از بازیگران این فیلم می توان به: جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، اکبر عبدی، علی اوسیوند، طوفان مهردادیان، صبا گرگین پور، شهره قمر،گوهر خیراندیش و... اشاره کرد.

 

 

«بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا:

ابراهیم حاتمی کیا بی تردید مهمترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران است. هیچ کارگردانی به اندازه او فیلم خوب و مهم در کارنامه اش ندارد. از دیدبان و مهاجر و آزانس شیشه ای بگیرید تا این اوخر فیلم «چ» و بادیگارد، تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که در جشنواره فجر 34 ام با اقبال مخاطبان و منتقدان همراه شد. نمایش بادیگارد در برج میلاد یکی از پر جمعیت ترین نمایش ها در ایام جشنواره بود. به اضافه اینکه بادیگارد با اختلافی ناچیزی نسبت به فیلم «ابد و یک روز» رتبه دوم آرای مردمی را به خود اختصاص داد. بادیگارد حاتمی کیا بر خلاف بسیاری از فیلم های جشنواره فیلمی خوش ریتم  و جذاب است که صحنه های اکشن فیلم یا تعقیب و گریزهای آن در سینمای ایران مثال زدنی است. بازی خوب پرویز پرستویی در نقش یک محافظ سیاسی، که برای او سیمرغ بهترین بازیگر نقش مرد را به همراه داشت، بادیگارد را تماشایی تر کرده و آن را به یکی از بهترین فیلم های چند سال اخیر سینمای ایران بدل کرده است.

بادیگارد، البته در اتفاقی عجیب که واکنش اصحاب رسانه را هم به همراه داشت، با دهن کجی داوران و هیأت اجرایی جشنواره فجر دستش از سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه کوتاه ماند. اتفاقی که بسیاری آن را سیاسی و در واکنش به انتقادات حاتمی کیا به روحانی تعبیر می کنند.

 

«ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان:

محمدحسین مهدویان بعد از مستند، داستانیِ موفق «آخرین روزهای زمستان» به سراغ اولین تجربه سینمایی خودش رفت. «ایستاده در غبار» درباره شهید احمد متوسلیان است. فیلمی که از شگفتی های جشنواره فجر امسال بود و علاوه بر اقبال کارشناسان و منتقدان سینمایی، جزو 5 فیلم برتر آرای مردمی هم بود. مستقل از اینها «ایستاده در غبار» جزو معدود فیلم های خوب دفاع مقدسی این سال ها است.

عدم اکران این فیلم در نوروز 95 به نوعی بی توجهی به سینمای دفاع مقدس نیز هست. سینمای دفاع مقدسی که به حمایت های بیشتری نیاز دارد. آن هم در این سال ها که سندورم ساخت فیلم های آپارتمانی بلای سینمای ایران شده است. ایستاده در غبار به واقع یک بازسازی موفق و سینمایی از زندگی این شهید عزیز است. فیلمی که قرار است اول اردیبهشت اکران عمومی شود و امید است که جزو فیلم های پرفروش سال 95 باشد.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار