مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. فروردين 1395 - 13:46   |   کد مطلب: 17388
نگاهی به آزمون‌های سال 1394؛
سالی که کنکور کارشناسی ارشد نداشت
سال گذشته یکی از معدود سالهای منحصربه فرد در برگزاری آزمون های سراسری بود.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ سال 1394 از حیث برگزاری آزمون های سراسری، با کاهش داوطلبان و اضافه آمدن صندلی دانشگاهها مواجه شد اما در این بین جالبتر از همه، عدم برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بود.

کنکور کارشناسی ارشد از امسال قرار شد تا به جای بهمن ماه در اردیبهشت ماه برگزار شود و بر همین اساس با توجه به برگزاری کنکور کارشانسی ارشد 94 در بهمن ماه 93، کنکور کارشناسی ارشد 95 قرار است در اردیبهشت ماه 95 برگزار شود.

براساس مصوبات سازمان سنجش اما آزمون دکترا در سال ۹۵ دوبار برگزار می شود؛ نوبت اول این آزمون در اسفند ماه 4 برگزار شد و نوبت دوم آن در آبان برگزار خواهد شد که داوطلبان در این آزمون باید به سوالات به صورت زبان انگلیسی پاسخ می دهند.

درباره برگزاری دوباره آزمون دکتری بیشتر بدانید.

آزمون های تخصصی و غیر تخصصی، پزشکی و غیر پزشکی، دستیاری، استخدامی دستگاههای اجرایی، سراسری کارشناسی، دکتری، فراگیر یام نور، آزاد و ... نیز از دیگر آزمون های رایجی بود که سال گذشته طبق سنوات قبلی برگزار شد.

یکی از مهمترین دغدغه دانشجویان کارشناسی و ارشد، زمان برگزاری آزمون‌هاس سراسری است، خصوصا اینکه اطلاع از بازه زمانی این آزمون و نحوه ثبت نام و چگونگی آن، می‌تواند در برنامه ریزی بلند مدت برای کسب نتیجه مناسب، کمک شایانی بکند.

تغییر در سهمیه ها!

آزمون های سال 94 با سالهای گذشته اما تفاوت های دیگری هم داشت؛ مثلا سهمیه های ایثارگران و ظرفیت مناطق محروم رشته های علوم پزشکی نسبت به سال گذشته دو تغییر عمده کرد.

اولین تغییر این بود که با توجه به اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سهمیه ایثارگران از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می یابد. همچنین حدنصاب نمره داوطلبان ایثارگر برای رشته های تحت پوشش وزارت بهداشت از ۸۰ درصد به ۷۰ درصد نمره گزینش آزاد کاهش می یابد.

دومین تغییر این بود که طبق قانون اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۱۰ مهرماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، ۳۰ درصد ظرفیت رشته های مقاطع دکتری عمومی شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استانها پذیرش می شود.

کنکوری ها امسال برای ثبت نام چقدر پول دادند؟!

بهای شرکت در آزمون های سراسری سال 94 نیز دیگر مسئله ای بود که کم و بیش اعتراضاتی را از سوی داوطلبین به همراه داشت؛ هر چند نگاهی کوتاه به کم و کیف برگزاری آزمون ها، طراحی سوالات و پشتیبانی و ... شاید در نگاه اول، منطقی به نظر برسد اما شاید برای خیلی ها تامین همین هزینه اندک نیز سخت باشد و بر همین اساس شرکت در یک آزمون دولتی انتظار تهیه شرایط سهلی را برای دائطلبان ایجاد می کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه دولت درباره تعرفه ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور در سال 1395 را برای اجرا ابلاغ کرد.

مهمترین آزمون سراسری هر سال را کم و بیش همه می شناسند؛ کنکور سراسری کارشناسی مهم ترین و معروف ترین آزمون سراسری داخلی است. هم تعداد داوطلبان نشان دهنده میزان اهمیت و متقاضی این آزمون است و هم چهارسالی که عملا هر دانش آموز برای موفقیت در این آزمون تلاش می کند.

در آزمون سراسری سال 94، تعداد 878 هزار و 74 داوطلب ثبت نام کردند که از این تعداد 516 هزار و 493 نفر زن و 361 هزار و 581 نفر مرد و به عبارتی 58/82 درصد داوطلبان زن و 41/18 درصد داوطلبان مرد بودند.

از تعداد 796 هزار و 164 داوطلب حاضر در جلسه آزمون سراسری تعداد 796 هزار و 128 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد 472 هزار و 474 نفر زن و 323 هزار و 654 نفر مرد بودند.

آزمون کاردانی نظام جدید

آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی 94 که در آن پذیرش دانشجو برای 42 کد رشته امتحانی صورت گرفت،  صبح روز جمعه 16 مرداد ماه در 169 شهرستان مختلف کشور برگزار شد.

از 263 هزار و 921 داوطلب ثبت نام کننده 256 هزار و 944 داوطلب در 23 کدرشته امتحانی که پذیرش در آنها براساس آزمون است و 6977 داوطلب در 19 کد رشته امتحانی که پذیرش در آنها براساس سوابق تحصیلی بوده ثبت نام و شرکت کردند.

 آزمون دوره‌ی کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

 آزمون دوره‌ی کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 94 بعد از ظهر جمعه 16 مرداد ماه برگزار شد. تعداد 46 هزار و 243 داوطلب در این آزمون شرکت کردند که از تعداد 71 کد رشته امتحانی پذیرش دانشجو در 25 کد رشته امتحانی از طریق برگزاری آزمون و پذیرش در 46 کد رشته امتحانی دیگر براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) انجام گرفت.

آزمون کارشناسی ارشد

هرچند سال 94 آزمون ارشد به خود ندید اما کنکور کارشناسی ارشد سال 94 در بهمن ماه سال 93 برگزار شد؛ کنکور کارشناسی ارشد طی سه روز 15 الی 17 بهمن ماه دو سال پیش، در بیش از ۱۴۳ کد رشته امتحانی، با حضور ۸۱۲ هزار ۸۱۲ داوطلب برگزار شد.

آزمون دکتری (Ph.D)

آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۵ روز جمعه ۱۴ اسفندماه در یک نوبت برگزار شد.

هرچند تعداد داوطلبین کنکور ارشد امسال 13 دصد کاهش یافت اما این آمار نسبت به سال‌های نچندان دور، تفاوت چشمگیری دارد؛ برای میزان متقاضیان آزمون دکتری نیز پیش بینی چنین اماری صادق است.

آزمون دکتری نیمه متمرکز

آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 95 صبح روز جمعه 14 اسفند در 54 شهر کشور از ساعت 8 صبح برگزار شد. 158 هزار و 94 داوطلب در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 95 ثبت نام کردند که از این میان تعداد 67 هزار و 382 نفر معادل 46.62 درصد داوطلبان زن و تعداد 90 هزار و 712 نفر معادل 57.38 داوطلبان مرد بودند.

آزمون ارشد فراگیر پیام‌نور

آزمون از ساعت 8:30 صبح روز پنج شنبه 13 اسفندماهبرگزار شد. تعداد 64 هزار و 468 نفر در پنج گروه امتحانی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و هنر در آزمون کارشناسی ارشد دوره فراگیر نوبت شانزدهم به رقابت پرداختند.

دومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی در سال 94

دومـین آزمـون اسـتخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور تحت عنوان آزمون استخدامی اسفند مـاه ۱۳۹۴ در تـاریخ 21 اسفند، برگـزار شد.

نود و هشتمین دوره آزمون زبان انگلیسی پیشرفته

آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (Tolimo:E-A۲۰۱۵) صبح روز پنجشنبه ۲۵ تیرماه در تهران برگزار شد؛ تمامی داوطلبان می توانند در کلیه سطوح مختلف آموزشی در این آزمون شرکت کنند.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار