مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. فروردين 1395 - 11:50   |   کد مطلب: 17506
ماجرای «توئیت جنجالی» هاشمی رفسنجانی در یک هفته اخیر با حواشی زیادی روبرو شد؛ «دنیای فردا دنیای گفتمان هاست، نه دنیای موشک ها»؛ این توئیتی بود که حساب کاربری منتسب به هاشمی رفسنجانی در اوج چالش موشکی میان ایران و غرب و پس از رزمایش سپاه پاسداران منتشر کرد. و همین مسئله حتی با هشدار رهبر انقلاب نسبت به انتشار این مواضع همراه شد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ روزگار پرفراز و نشیب صفحه توئیتر هاشمی رفسنجانی، خود می تواند یک سوژه خاص برای مطالعات روانشناختی و جامعه شناختی و تحلیل مسائل سیاسی پیرامونی هاشمی رفسنجانی باشد. عالم توئیت هایی که روزگاری توسط رسانه های اصلاح طلب سردست گرفته می شدند و تیتر می شدند و حالا همان رسانه های تیتر کننده توئیت های هاشمی، نه توئیت که حتی صفحه وی در توئیتر را هم تکذیب می کنند! اینجور عالمی است عالم سیاست نزدیکان رفسنجانی!

مصداق این نمونه تیترهای «اول» همین رسانه ها بعد از انتخابات هفتم اسفند بود؛ در دهم اسفند ماه همین رسانه در تیتر اول خود و به نقل از «توئیت رسمی آیت الله هاشمی» می نویسد: "رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تازه ترین توئیت خود بعد از انتخابات نوشته است "هیچکسی یارای مقاومت در مقابل خواست اکثریت مردم را ندارد و هرکسی را مردم نخواهند باید کنار برود".

همین رسانه ها اما طی دو سه روز گذشته انتساب هر گونه این صفحه به وی را «تکذیب» می کنند.

جالب اینجا است که هاشمی در تمجید از تیم رسانه‌ای خود از «توفیق» آنان در «سخت‌ترین شرایط» برای «روشنگری‌های دقیق» یاد می‌کند. اما روشنگری دقیق آنان پیرامون تفکرات وی به سرعت تکذیب می شود!؛ به نحوی که سایت نزدیک به دفتر هاشمی به نقل از فردی «بی‌نام» ولی «مطلع»! نوشت: «آنچه در اخبار بعنوان توییتر آیت الله هاشمی منتشر می‌شود، حساب کاربری یکی از دوستداران ایشان است و محتوای آن، هیچ ارتباطی به آیت الله هاشمی ندارد. حدود دو ماه قبل اطلاعیه رسمی از سوی دفتر آیت الله هاشمی صادر شد که در آن انتساب حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی غیر از سایت رسمی ایشان تکذیب شد. بنابراین مجدداً تاکید می‌شود صفحه فعال در توییتر، کانال تلگرامی و اینستاگرام ایشان ربطی به آیت الله هاشمی ندارد.»

این مسئله حتی آنجایی جالب میشود که مشرق اخیرا در گزارشی می نویسد: اما آنچه حیرت‌انگیز است دروغ‌گویی تمام عیار تیم رسانه هاشمی رفسنجانی در قبال سخنان چند روز اخیر ایشان است؛ به نحوی که حساب‌های کاربری مورد تأیید دفتر هاشمی بوده است و حتی در متن تکذیب از سوی فرد مطلع در سایت نزدیک به هاشمی رفسنجانی نسبت به اطلاعیه دفتر وی خلاف واقع‌گویی صورت گرفته است.

اولین پرسش در قبال این است که «کدام‌یک از صفحات اجتماعی مورد تأیید دفتر هاشمی رفسنجانی است» تا سپس نسبت به محتوا آن قضاوت کنیم. دفتر هاشمی رفسنجانی در توضیح درباره شبکه‌های اجتماعی در اطلاعیه مذبور اعلام داشت: «به اطلاع می‌رساند که تنها صفحات شبکه‌های اجتماعی که در سایت رسمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نشانی آن‌ها درج گردیده است، منسوب به ایشان بوده سایر صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، ایسنتاگرام، توئیتر و سایر شبکه‌های مجازی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده‌اند، ارتباطی به ایشان ندارد.» و در ادامه پیرامون پذیرش مسئولیت محتوای مطالب آمده است: «صرفاً محتوای مطالبی که از طریق دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سایت رسمی ایشان و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر می‌شود، مورد تأیید است.» بنابراین صفحات اجتماعی که محتوای آن «مورد تأیید» و «منسوب» به هاشمی رفسنجانی است در سایت ایشان به آدرس «http://www.hashemirafsanjani.ir» درج شده است.

جالب اینجا است تایید صفحه توئیتر هاشمی در سایت وی نیز رسما اعلام شده است؛ سایت هاشمی رفسنجانی در 16 اسفند 1394 در مطلبی اقدام به انتشار بازتاب استقبال از توییت هاشمی در مالزی کرد و در همین راستا نوشت: «توئیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتشار آن از سوی دختر ماهاتیر محمد با استقبال وسیعی در مالزی روبرو شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مارینا ماهاتیر در صفحه فیس بوک خود با انتقاد از شرایط سیاسی فعلی مالزی با انتشار توئیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: هر کسی را مردم نخواهند، باید کنار برود!.»

و همچنین سایت هاشمی رفسنجانی در 17 اسفند ماه 1394 در پیرامون «تحلیلی درباره توئیت وداع با طبسی» در روزنامه هفت صبح آن را «درسی که باید از هاشمی گرفت» دانست. و در همین راستا نوشت: «اما نمی‌توانیم از تحسین شیوه‌های متنوع سیاست‌ورزی او از همکلامی شگفت او با تغییرات جامعه و از قدرت او در احیای برند سیاسی‌اش که به روایت دکتر رسول بابایی به یک مگابرند تعیین‌کننده بدل شده است، چشم بپوشیم و تحسینش نکنیم. مرد 81 ساله سیاست ایران در سوگ آیت‌الله واعظ طبسی چنین توئیتی را منتشر ساخته است: رفیق روزهای تنهایی‌ام بود. رفیقی که تا آخر پای رفاقتش ایستاد. خداحافظ رفیق روزهای سخت. خداحافظ! این توئیت سرحال و امروزی در شبکه مجازی واکنش‌های خود جوش مضاعفی را به همراه داشت.

این تناقض آشکار «دستپاچکی» هاشمی و تیم رسانه ای وی را بیش از پیش آشکار می کند، و همانطو که گفته شد این مسئله  می تواند یک سوژه خاص برای مطالعات روانشناختی و جامعه شناختی و تحلیل مسائل سیاسی پیرامونی هاشمی رفسنجانی باشد.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار