مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. ارديبهشت 1395 - 9:54   |   کد مطلب: 17638
ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در حالی برگزار شد که طرح‌های بسیاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سوی محققان ایرانی به این جشنواره ارائه شده و پنج طرح برتر تقدیر شدند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج‌فارس با عنوان نوآوری‌های برتر نفت،‌ گاز و پتروشیمی و با گرامیداشت یاد و خاطره شهید تندگویان از روز گذشته در پارک علم و فناوری بوشهر برگزار شد به طوری که از میان 181 طرح ارائه شده به این جشنواره در داوری‌ها 18 طرح برتر معرفی شد.

دستگاه لودبانک، سنتز غشای نانوکامپوزیت، دستگاه جت میکسر، دستگاه اندازه‌گیری زاویه بار، دستگاه تست رگلاتور گاز شهری، سیستم چندمنظوره هیدروپنوماتیچ، کاتالیست زیگلر بر پایه آلکوکسید منیزیم ژل مانند، اتوماسیون رنگ‌کاری مخازن، خط انتقال و تجهیزات پالایشگاهی، تابلوی فشار ضعیف پاوربلاک، دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس، هیتر تابشی کاتالیستی، بهبود وضعیت احتراق در کوره حرارتی، دستگاه جریان‌سنج دوفازی با استفاده از اشعه گاما و هوش مصنوعی، آنالایزر سنجش آنلاین اکسیژن در ناحیه تولید بخار فرآیندی، دستگاه وصله‌زن لوله پلی‌اتیلن، نانوکامپوزیت ضدحریق، خوردگی و انفجار و پروانه دستگاه توربو اکسپندر شارژر، طرح‌هایی هستند که در جشنواره دانایی معرفی شدند.

صاحبان 18 طرح برگزیده این جشنواره روز گذشته به صورت شفاهی از طرح‌های خود دفاع کردند که داوران از بین این 18 طرح پنج طرح را برگزیدند.

*حمایت از 10 برگزیده برای تجاری‌سازی

بر اساس گفته حامد گرگین‌پور معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر و دبیر علمی ششمین جشنواره دانایی خلیج‌فارس، قرار شده است از 10 طرح برگزیده این جشنواره برای تجاری‌سازی حمایت شوند.

با توجه به اینکه طرح‌های ارائه شده در این جشنواره بیشتر مربوط به حوزه نفت و گاز هستند وزارت نفت اعلام کرده است که مشتری تجاری‌سازی این طرح‌ها می‌شود.

*ارائه وام 50 میلیون تومانی به 5 طرح برتر

به گفته حبیب رستمی رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر، امسال 181 طرح از 24 استان کشور به این جشنواره ارسال شد که پس از پروسه داوری از سوی 71 داور حوزه صنعت و دانشگاه 5 طرح برتر معرفی شدند که این 5 طرح علاوه بر دریافت جوایز نقدی می‌توانند از وام قرض‌الحسنه با سود کم و به میزان 50 میلیون تومان که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می‌شود استفاده کنند.

رستمی گفته است تسهیلات دیگری نیز به صاحبان این طرح‌ها ارائه می‌شود. به طور مثال اگر مجریان طرح بخواهند طرح‌های خود را دوباره در پارک علم و فناوری دنبال کنند بدون طی فرایند پذیرش می‌توانند این کار را انجام دهند.

*تقدیر از علم بومی با طعم خاطرات یک شهید

امروز در مراسم اختتامیه جشنواره دانایی طرح برگزیده جشنواره نیز معرفی می‌شود و با توجه به اینکه این جشنواره با گرامیداشت یاد و خاطره شهید تندگویان برگزار شده است به طرح برگزیده جایزه شهید تندگویان تعلق می‌گیرد.

بهروز بوشهری رئیس جشنواره دانایی خلیج فارس در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه شهید تندگویان تنها وزیر جمهوری اسلامی است که به اسارت درآمد،‌ خاطراتی از این شهید و چگونگی پیشرفت وی در علم و به خصوص در حوزه نفت و انرژی را مطرح کرد.

وی استان بوشهر را دارای بزرگترین مخزن گازی دنیا برشمرد و گفت: این مسئله باعث شده تا ایران دومین کشور دارای گاز در دنیا باشد. بنابراین تخصص در استان بوشهر به سمت نفت و گاز رفته است و این جشنواره شکل گرفته است.

همچنین یوسفی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی با تقدیر از محققان ایرانی که توانستند علم بومی را در حوزه نفت و انرژی عرضه کنند از راه‌اندازی دفتر انتقال فناوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در منطقه پارس جنوبی خبر داد و گفت: 24 میلیارد ریال قرارداد بین شرکت‌های تابعه پارک با شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه منعقد شده است.

وی با بیان اینکه 2 درصد تولید ناخالص دنیا صرف طرح‌های فناورانه می‌شود، گفت: امروز این اتفاق در استان بوشهر نیز با محوریت دانشگاه خلیج فارس بوشهر در حال انجام است و امیدواریم این طرح باعث شود که استان بوشهر به یک قطب علمی در حوزه انرژی تبدیل شود.زیرا ما قطب انرژی هستیم و باید علم محور باشیم.

وی اضافه کرد: در 13 سال اول فعالیت پارس جنوبی 270 میلیون متر مکعب تولید گاز داشتیم ولی فعالیت‌هایمان گسترده شده است به طوری که در دو سال گذشته نزدیک 200 میلیون تومان متر مکعب تولید داشته‌ایم و حتی 21 میلیون تن به میزان 20 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

*رونمایی از کتابی در حوزه نفت

در مراسم اختتامیه جشنواره دانایی که با حضور نخبگان علمی کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، خواهر شهید تندگویان، امام جمعه بوشهر، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر، رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر و جمعی از مسئولان حوزه علمی و صنعتی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد، کتاب نفت‌شهر ایران نیز رونمایی شد.

امیری عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس و محقق ایرانی نویسنده این کتاب است.

*خبر خوش بومی‌سازی چند طرح حوزه نفت و گاز

مسعود حسنی مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره دانایی خلیج فارس یک خبر خوش به جامعه دانشگاهی ایران داد و آن هم اینکه سیستم کنترلی DCS که در پالایشگاه پارس جنوبی استفاده می شد ساخت کشور ژاپن بود ولی تا پایان امسال نمونه ایرانی آن را عرضه می‌کنیم و این مسائل در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی رخ داده است.

وی همچنین از انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری بوشهر خبر داد و گفت: بیش از 6 میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش ‌بنیان پارک علم و فناوری بوشهر داریم.

در ادامه ابراهیم طالقانی مدیر پژوهش و فناوری شرکت‌ ملی نفت ایران از تصویب 11 طرح به عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت خبر داد و گفت: در راستای همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ازدیاد برداشت مخازن نفت و گاز به دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار شده است.

وی با بیان اینکه باید تفکر شهید تندگویان در جوانان ما رشد کند، گفت: در نظر داریم طرح‌هایی که قابلیت تجاری شدن دارند را حمایت کنیم.

استاندار بوشهر نیز از آمادگی کامل این استان برای پشتیبانی صنعت نفت و گاز خبر داد و گفت: از محققان حمایت می‌کنیم تا صنایع را صنعتگران خودمان به نتیجه برسانند.

*معرفی پنج طرح برتر حوزه نفت و گاز

در این جشنواره علاوه بر تقدیر از حامیان جشنواره، پنج فناوری برتر حوزه نفت و گاز معرفی شدند که به این طرح‌ها 50 میلیون وام از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تعلق می‌گیرد.

طرح تابلوی فشار ضعیف کاوربلاک از پوریا کریمی، کاتالیست زیگلر بر پایه آلکوکسید ژل مانند برای تهیه پلی افیلن از مونا قاسمی رمضانی، سیستم چند منظوره هیدروپلوماسیپ از سیدمهدی کمال‌الدینی، دستگاه تست و کالیبراسیون رگلاتور گاز شهری از مجید لاله‌چینی و دستگاه اندازه‌گیری زاویه بار از روح‌الله عبداللهی فناوری های برگزیده کشور در صنعت نفت و گاز هستند.

قرار است یافته‌های ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس گردآوری شده و مورد استفاده محققان قرار گیرد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار