به گزارش صدای دانشجو، دانشگاه ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها عهده دار نقش تعامل و ارتباط با دیگر نهادهای نبوده و قطعا رسالت سنگین تری به عنوان یک ظرفیت پیشرو دارد ، در تعاملات سطحی تمامی موسسات و گروههای اجتماعی سهم دارند و مانند یک زنجیره ی در هم تنیده هر یک بر دیگری دارای اثر می باشد.
لذا تفاوت دانشگاه در این بوده که این نهاد مهم و حیاتی پرورش و تربیت نسل مدیران آینده نظام را بر عهده دارد و برگزیدگان و نقش آفرینان موثر زندگی اجتماعی در سطوح مختلف را می پرورد و مراکز حساس و حیاتی کشور نیز درآینده اختیار ایشان خواهد بود و از سویی دیگر کانون اصلی تولید علم و نرم افزار رشد و تعالی انقلاب در مسیر تکاملی آن و رفع نیازهای علمی و پژوهشی کشور را در سطح جهان تعیین و تعریف می کند و یک رکن تعیینکنندهدرپیشرفتالگویایرانیاسلامیعزتمندانهدرمقابلالگویتوسعهوابستهغربیدردههپیش رو خواهد بود.
با این شاخصه ها می توان دعوی آن را داشت که دانشگاه امروز شاخص حیات فردای کشور خواهد بود و در آینه ی تمام نمای آن به تماشای آینده و نسل آتی کشور پرداخت و با اطمینان از آینده کشورخبر داد.
لذا جایگاه حساس این محیط خاص و مهم و نیز تلاش دشمنان خارجی و نظام سلطه متمرکز بر این نهاد در طی دهه های گذشته از زمان شکل گیری دانشگاه با مفهوم فعلی ایجاب مینماید که این نهاد اجتماعی کانون توجه مسوولان و مدیران عالی کشور باشد و آن را در راس مسایل حیاتی و کلان کشور محسوب و مسیری روشن را در فرا راه حرکت آن بوجود آورند تا متضمن چشم اندازی روشن از آینده کشور بوده و به جایگاه تمدنی علم در آموزه های اسلامی و ملی ارج نهاده شده باشد و این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که کلیه مدیران و مسئولان که مستقیم و غیر مستقیم در این نهاد نقش آفرین هستند شناخت دقیق از مبانی و اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی و اسلام ناب و کارکردهای دانشگاه در این مسیر و همچنین شناخت دقیق از محیط دانشگاه بدست آورند زیرا که این نهاد اجتماعی مکانی ظریف و پیچیده است و برخوردها و کنش های نا آشنا با این نهاد می تواند آفات دراز مدت و پیامدهای منفی بسیاری را بر جای بگذارد وآن را از کارکرد انقلابی خود دور نماید.
برای رقم زدن دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی و نقش آفرینی مدیران در این نهاد مقدس میبایست نگاهی آرمانی و فرایندی فارغ از فرهنگ وابسته به غرب و نگاههای حزبی و گروهی داشته وصرفا رشد و تعالی و تربیت دانشجویان در مسیر ساختن تمدن نوین اسلامی مد نظربوده و نکات ذیل در برنامه ریزی مدیران مرتبط با دانشگاه و آموزش عالی لحاظ گردد.
۱-طراحی منابع و نظامات متناسب با آرمانهای دانشگاه اسلامی و تمدن ساز وتقویت ایمان ،معرفت، بصیرت و روحیه حماسی و مقاومت در بدنه دانشگاهیان اعم از اساتید ،دانشجویان و کارکنان این مهم به خوبی در کلام مقام معظم رهبری تبیین شده است:
دانشگاه ، نقطه اساسی هر جامعه و کشوری است. اگر دانشگاه اصلاح بشود، آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد . اگر دانشگاه فاسد بشود، سرنوشت آن جامعه فساد است.این فسادی که در دانشگاه فرض میکنیم ، ممکن است فساد اخلاقی باشد، یا فساد علمی . فساد علمی معنایش این است که در دانشگاه نه معلم برای درس دادن و یاددادن دلسوزی کند، متعلم و دانشجو برای یاد گرفتن دلسوزی کند.نتیجه بی سواد بارآمدن، بد فهمیدن و نفهمیدن و عدم رشد استعدادهاست . فساد اخلاقی معنایش این است که آن که درس می خواند یا نمیخواند، از لحاظ اخلاقی ، شرافت و شرف و غیرت و ایمان لازم را در خود پرورش ندهد. این هم نتیجه اش با شق اول یکی است ، شاید هم گاهی بدتر. آن عالمی که شریف نباشد، حمیت و غیرت دفاع از کشور و ملت و آرمانها و ارزشهای ملی و دینی خود را نداشته باشد ، آن عالمی که دشمن را بر خودی ترجیح بدهد و خود را در اختیار دشمن ملت قرار بدهد ، آن عالم از هر جاهلی بدتر است ، همان دزدی است که با چراغ به دزدی می رود و بیشتر صدمه می زند. (۱۴/۲/۱۳۷۰)
۲-توسعه و هدایت روح تحول خواهی و نو شوندگی در مسیر تکامل انقلاب اسلامی با چشم انداز تحقق تمدن نوین اسلامی دانشجو
با توجه به برخورداری از خصایص روشنفکری و جوان بودن حرکت در فضای تکراری را پذیرا نیست و استاندارهای ثابت و قالب های معمول را بر نمی تابد و از یکنواختی و تکرار گریزان است و امید به آینده روشن و متفاوت او را به حرکت پرشتاب وا می دارد بخصوص اینکه این آینده نوید بخش فراگیری آرمان تعالی انسان بر مبنای آموزه های راستین اسلامی و انقلابی باشد و این خصیصه ی مبارک موتور محرک جنبشهای دانشجویی در شکل گیری انقلاب اسلامی و نقش آفرینی بی بدیل در دوران حماسه غرور آفرین دفاع مقدس بوده است، لذا می بایست این فرصت و پتانسیل به خوبی درک و برای رشد ،تعالی و تکامل انقلاب اسلامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی هدایت گردد.
۳-توجه به استقلال فکری و عملی همه ی اجزاء دانشگاه
برخوردهای غلط و ابزاری با دانشجو و دانشگاه آفات زیادی به دنبال دارد ، در طول سالیان گذشته همواره شاهد نگاه های فرصت طلبانه جریانات سیاسی و احزاب بوده ایم که با رسوخ در تشکلهای دانشجویی در صدد تحقق مطامع و اهداف خاص خود در بدنه دانشجویی و سرایت آن به اجتماع بوده اند که از جمله این تجربیات تلخ حوادث سال ۷۸ و ۸۸ در بستر دانشگاه و سوءاستفاده از این نهاد نام برد که تبعات جبران ناپذیری را برای نظام و مردم رقم زد ، همچنین با رصد تحولات دانشجویی سال گذشته بعضاشاهدجریانیخزندهومدیریتشدهباطرحییکساندراکثردانشگاههایکشور بودیم تا با بستر سازی ورود و حضور پدرخوانده های جریانی خاص که بعضا دارای سوابق محکومیت نیز بوده اند در آستانه انتخابات با ایجاد فضایی دو قطبی و احساسی و واداشتن دانشجویان به ابراز احساسات و تقابل با یکدیگر ضمن فرار رو به جلو و طفره از پاسخگویی در مقابل عملکرد گذشته و جریان مطبوع خود بخصوص در فتنه آمریکایی اسراییلی ۸۸ به انحراف افکار عمومی پرداختند وبااستفادهازظرفیتدانشگاهوغفلتوبعضاهمراهیمسولانامرنسبتبهعرضاندامسیاسیواجتماعی مبادرتورزیدند.
۴- حراست فعالانه از حریم دانشگاه در فضای باز اندیشه و تفکر به عنوان یک امانت
قطعا دانشگاه در تمام کشورها یک محیط بسته و محصور نیست و با برخورداری از روح حاکم بر فضای علمی دریچه های متعدد و متکثری به آراء واندیشه ها و افکار حاکم بر فضای فکری جهان داشته و با عناصر ارتباطی متنوع و گسترده با ایده ها و اندیشه ها در سطح جهان در ارتباط است اما قطعا در یک فضای باز جهانی و نگاه خصمانه دشمنان به انقلاب اسلامی و نگرانی از نقش آفرینی جوانان انقلابی در معادلات مهم جهانی در حال و آینده، قطعا یکی از اهداف و بسترهای نفوذ و تغییر گفتمانی ،محیط دانشگاه و در تیرس قرار دادن ذهن کنجکاو دانشجو است که اگر این مهم مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار نگیرد قطعا افکار و اندیشه های التقاطی فضای ذهن و فکر افراد را تسخیر و باعث اثر مستقیم بر باور و اعتقادات دانشجویان خواهد شد این نگرانی زمانی خود را بیشتر می نمایاند که به تحقیق میتوان پی برد اغلب دانشجویان امروز ما نه در مقاطع تحصیلی گذشته و نه در دوره دانشجویی توانسته با مدل مفهومی ارائه شده نظام آموزشی از یک منظومه فکری غنی و با پشتوانه برخوردار گردد و اندک نسیمی شاکله فکری وی را در مینوردد.
۵- اقدام عملیاتی در وحدت حوزه و دانشگاه و تقابل عملی با دانشگاه استعماری و برقراری ارتباط راهبردی با دانشجویان و دانشگاهیان جهان اسلام و هسته های مقامت دانشجویی ضد استکباری در جهان
در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می نمایند با ایجاد جریانهای سلفی و اسلام آمریکایی ضمن ایجاد اسلام هراسی، بذر نفاق و چند دستگی را در میان امت اسلام پراکنده نمایند هیچ نهادی مانند حوزه و دانشگاه نمیتواند به عنوان موتور محرکه آگاهی بخشی در جامعه عمل نماید و فضای بیداری اسلامی را در مقابل موج اسلام هراسی در جهان امروز بسط و گسترش دهد، دانشگاهیان و حوزویان میتوانند ضمن تعامل سازنده درونی و بیداری جامعه از تحولات ملی و بین المللی و خنثی سازی توطئه های پیچیده دشمنان داخلی و خارجی به رسالت مهم و استراتژیک صدور اندیشه انقلاب و اسلام ناب قدم برداشته و خلاء تئوریک هستههای مقاومت در سراسر جهان را برطرف و روح استکبار ستیزی را در اقصی نقاط جهان بدمند.
حسن شهریاری
انتها پیام/م
دیدگاه شما