مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. ارديبهشت 1395 - 9:29   |   کد مطلب: 17734
امیدوارم خاطرات روزهای خوب جام جهانی 98 برای مردم تکرار شود
سوریان: با نقدهای مغرضانه بیگانه نبودم/ روزهای سخت‌تر را هم گذرانده ام
دارنده 7 مدال طلای کشتی فرنگی جهان و المپیک گفت: خیلی‌ها شاهد سختی‌هایی که من در اردوها می‌کشیدم، بودند، اما نقدهای مغرضانه‌ای مطرح می‌کردند، هر چند چنین مسائلی برای من دور از ذهن نبود و با آن بیگانه نبودم.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، حمید سوریان سرانجام در چهارمین و آخرین مرحله مسابقات کشتی گزینشی المپیک موفق به سهمیه حضور در المپیک برزیل شد. سوریان که در 3 مسابقه قبلی که در فاصله کوتاهی از یکدیگر برگزار شد، با  کم کردن کیلوهای زیادی فشار زیادی متحمل شد، سرانجام کار را در استانبول مقتدرانه تمام کرد به طوری که در ظرف 4 دقیقه تمام حریفانش را شکست داد و به قول معروف طوفانی به پا کرد تا سومین حضورش در بازی‌های المپیک را تجربه کند.

ژنرال 7 ستاره کشتی ایران حالا قصد دارد با روحیه‌ای بالا و آمادگی و برنامه‌ریزی مناسب هشتمین طلای خود را در المپیک صید کند. گفت‌وگوی حمید سوریان با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس را در زیر بخوانید:

* موفقیت در مسابقات گزینشی بازگشت خوبی برای من بود

فارس: چه اتفاقی در فاصله شکست سنگین در مغولستان و پیروزی‌های مقتدرانه در استانبول افتاد که حمید سوریان از این رو به آن رو شد؟

سوریان:‌ کشتی ورزشی بدون رکورد است و تمام حریفان برای بهترین نتیجه تلاش می‌کنند. بعد از ناکامی در قزاقستان و سپس مغولستان به دلیل وزن کم کردن‌های پشت سر هم شرایط برای من سخت شده بود، در حالی که باید در همان گزینشی اول سهمیه را به دست می‌آوردم، اما این ماراتن در نهایت به استانبول رسید و با توجه به اینکه می‌دانستم آخرین فرصت برای حضور در المپیک است هر چه در توانم داشتم به نمایش گذاشتم.

متاسفانه وزن کردن‌های متوالی باعث شد بدنم در مغولستان یاری نکند چرا که برای دومین بار در فاصله کوتاه قرار بود در وزن قانونی کشتی بگیرم. در این مدت 20 کیلوگرم وزن کم کردم و چون می‌دانستم استانبول آخرین شانس و آخرین فرصتم است با تمام قوا به میدان رفتم. البته بیش از هر چیز لطف خدا و دعای خیر مردم و حمایت‌های مردم عزیزمان در کنار زحمات کادر فنی بود که بعد از مغولستان با یک ریکاوری خوب و برنامه‌ریزی مناسب برگشتم. خدا هم کمک کرد و اتفاقات خوبی افتاد.

موفقیت در این مسابقات شروع و بازگشت خوبی برای من بود. 90 روز تا آغاز بازی‌های المپیک زمان باقی مانده است و با توجه به شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت امیدوارم شرایطی به وجود بیاید تا اتفاق خوب اصلی در ریو رخ دهد.

 

* یک روز از 90 روز باقیمانده تا المپیک را نباید از دست بدهم

فارس: بسیاری از قهرمانان نامدار از جمله آمویان، لاشخی، مودوس، آنگلوف و ... در وزن اول موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند و با این شرایط به نظر می‌رسد شاهد شگفتی‌های زیادی در وزن 59 کیلوگرم در المپیک ریو باشیم.

سوریان: بعد از تغییر اوزان کشتی، کشتی‌گیران اوزان 55 و 60 کیلوگرم در این وزن رقابت می‌کنند و شاهد رقابت نزدیک مدعیان هستیم. به غیر از نفرات وزن 55 کیلوگرم تعداد زیادی از مدعیان در وزن 60 کیلوگرم هم به این وزن آمدند تا یک بار دیگر افتخار حضور در المپیک را تجربه کنند که همانطور که نام بردید تعداد زیادی این افتخار را از دست دادند و شاید باید شانس خود را در دوره‌های بعدی امتحان کنند. 19 کشتی‌گیری که موفق به کسب این افتخار شدند رقابت بسیار حساسی را در وزن اول رقم خواهند زد. کشتی‌گیرانی مانند نماینده کره جنوبی و نفرات دیگر می‌توانند پدیده شوند و بدرخشند.

من هم سعی می‌کنم با تمام وجودم تلاش کنم و حتی یک روز را هم از دست ندهم. بسیاری از وعده‌های تمرینی را به دلیل قرار داشتن در شرایط مسابقه برای حضور در مسابقات گزینشی و همچنین وزن کم کردن از دست دادم، اما حالا باید به تمرینات برگردم و با وجود بزرگان در کادر فنی که در راس آنها محمد بنا حضور دارد عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنم. هر روز این 90 روز باقیمانده برای من مهم هستند و نمی‌خواهم حتی یک روز را هم در راه آماده‌سازی المپیک از دست دهم.

با توجه به اینکه یک وزن نسبت به المپیک قبل کمتر شده است و بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری زیادی برای موفقیت در المپیک انجام دادند کار بسیار سخت‌تر از المپیک لندن است، اما با توجه به پتانسیل و توانمندی که در کشتی‌گیران و اعضای کادر فنی وجود دارد تکرار آن موفقیت با برنامه‌ریزی مناسب دور از باور نیست.

 

* با نقدهای مغرضانه بیگانه نبودم

فارس: خیلی‌ها منتظر شکست شما در مسابقات گزینشی بودند و حتی پیش‌بینی برگزاری مراسم خداحافظی برای شما و ناکامی در این مسابقات را کرده بودند.

سوریان: به هر حال می‌توان از نقدهایی که به صورت مغرضانه مطرح می‌شود هم انگیزه گرفت. خیلی‌ها شاهد روزهای سختی که من در اردوها به سر می‌بردم، بودند، اما چنین مسائلی را مطرح می‌کردند که به نظرم جالب نبود و متاسفانه در کشور ما زیاد رخ می‌دهد، اما این موضوع برای من که تجربه 10-15 ساله در ورزش حرفه‌ای را دارم دور از ذهن نبود و با چنین مسائلی بیگانه نبودم. همواره سعی می‌کردم از چنین مسائلی برای خودم انگیزه ایجاد کنم. حالا هم امیدوارم قدرتمندتر از گذشته کار را در برزیل تمام کنم و زمان باقیمانده را با روحیه بالاتری برای موفقیت در ریو طی کنم.

روزهای سخت‌تر از این را هم پشت سر گذاشته‌ام. شکست و پیروزی دو روی سکه ورزش قهرمانی است. من در روزهای شکست موفق شدم با آن تلخ کامی‌ها کنار بیایم و در روزهای موفقیتم هم برای رسیدن به مدارج بالاتر تلاش کردم. فکر می‌کنم در این سال‌ها ایجاد تعادل در موفقیت و شکست‌ها را یاد گرفته‌ام که چگونه تمرکز خودم را حفظ کنم. پیش از همه چیز این موفقیت را مدیون دعای مردم و محبت آنها هستم که از طُرُق مختلف با حمایت‌ها و ابراز علاقه‌شان انرژی من را دو چندان کردند.

* امیدوارم خاطرات و روزهای خوب جام جهانی 98 برای مردم تکرار شود

فارس: انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار و تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد.

سوریان: امیدوارم تاج در این مسئولیت جدید موفق باشد و فوتبال نتایج خوب و درخشانی کسب کند. به هر حال فوتبال در جهان جایگاه خاصی دارد و در ایران هم طرفداران زیادی دارد که خروجی آن در اجتماع قابل لمس است و همه با موفقیت و پیشرفت فوتبال دچار نشاط اجتماعی می‌شوند که این موضوع وظیفه تاج و همکارانش را سنگین‌تر می‌کند و نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی هستند. امیدوارم با انتخاب تاج دوباره فوتبال بتواند خاطرات خوب جام جهانی 98 و آن روزهای خوب را برای مردم تکرار کند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار