مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. ارديبهشت 1395 - 11:19   |   کد مطلب: 17760
خطیب جمعه مشهد اظهار داشت: امروز ما دو نوع اسلام داریم؛ اسلام انقلابی و اسلام آمریکایی؛ اگر کسی گفت "من اسلام انقلابی را قبول ندارم"، معنایش این است که او "اسلام آمریکایی" را قبول دارد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، آیت الله علم الهدی  در خطبه دوم نماز جمعه مشهد، با تبریک اعیاد رجب و شعبان، اظهار داشت: عید مبعث و اعیاد شعبانیه ای که در این هفته داریم را به محضر مقدس شما برادران و خواهران تبریک عرض می کنم. امیدوارم خداوند متعال در ماه رجب وسیله غفران و آمرزش همه ما و در ماه شعبان توفیقات لازم به تمامی ما عنایت بفرماید.

وی با اشاره به سخنان مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی که پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته صورت گرفت، افزود: این هفته بر حسب تقسیم بندی ای که بین هفته کارگر و هفته معلم شد، هفته معلم قرار دادند. البته در هفته گذشته در مسائل کارگری، نقش آفرینی کارگران در اقتصاد مقاومتی، عرایضی را تقدیم کردم که تأیید آن مطالب به وسیله مدیرکل محترم تعاون و کار، جناب آقای دکتر احمدی در سخنرانی پیش از خطبه ها انجام گرفت و ان شاءالله هفته آینده نیز نتیجه عرایضی که امروز عرضه خواهم داشت، با ارائه برنامه مدیرکل محترم آموزش و پرورش خراسان مورد توجه واقع بشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سپس به بخش اصلی سخنان خود پرداخت و گفت: تقارن این ایام با سالروز شهادت استاد شهید مرحوم آیت الله مطهری، این خصوصیت را پیدا کرده که هفته معلم نامیده بشود. علت این که سالروز شهادت این استاد بزرگوار به عنوان روز معلم نام گرفت، این است که معلم ایده آل و آرمانی در پرتو ویژگی ها و خصوصیات این معلم عزیز و عظیم برای مردم و انقلاب ما مطلوب است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: مرحوم استاد شهید آیت الله مطهری شخصیتی چند بعدی داشت اما بعد برجسته شخصیت ایشان که شاید معلم آرمانی را در همین مرحله قرار بدهد، شخصیت پدافندی مرحوم استاد شهید در برابر انحرافات فکری و فرهنگی در جامعه دینی بود.

وی خاطرنشان کرد: خصوصیت این استاد بزرگوار این بود (که) عین یک دیده‌بان مسلح ـ‌که هم دیده بانی می کند و هم باید دشمن را سرکوب کندـ رصد می کرد (تا) به مجردی که اولین نقطه از یک انحراف فکری در جامعه دینی آن روز را که در تحت خفقان و اختناق شدید حکومت ستمشاهی بود، سر بر می‌آورد با قلم توانمند و بیان قوی و مؤثر خودش نشانه می گرفت و آن را سرکوب می کرد و (آن انحراف) در نطفه خفه می شد. این خاصیت شخصیت پدافندی مرحوم استاد شهید مطهری بود. لذا تا به امروز نوشته‌جاتش، آثار قلمی‌اش در موقعیت های بحرانی فرهنگی و فکری که از روز اول پیروزی انقلاب تا به امروز به وجود آمد، (با وجود این که) بیش از 30 سال است که این وجود مقدس به بهشت رفته اما صدقه جاریه او فریادرس نظام ما، انقلاب ما و جامعه ما در همه بحران های فکری و فرهنگی چه در حوزه التقاط و چه در حوزه الحاد قرار گرفت.

امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: در حقیقت ما بایستی نسبت به آن چه که آن استاد شهید در ارتباط با شرایط آن زمان تهیه کرده است، در امروز برای نسل جوان مان یک بازخوانی جدید داشته باشیم. مثلا از باب نمونه، در آن زمان گروه های الحادی و التقاطی وقتی بحث اسلام می شد، می گفتند «ما از اسلام انقلابش را قبول داریم، غیر از انقلابش بقیه چیزهایش را قبول نداریم.» اصلا پیدایش جریان التقاط منافقین بر اثر انحراف سازی جریان الحادی مارکسیسم از همین جا به وجود آمد که این ها می گفتند «در جریان اسلام آن آموزه های انقلابی و انقلاب ساز اسلام که در مبارزه با ملأ و مطرب و جریان های سرمایه داری، بورژوازی و فئودالیته هست، می پذیریم اما بقیه جریان اسلام به جریان عبودیت در برابر خدا مطلوب ما نیست» و اسمش را گذاشته بودند اسلام انقلابی.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: استاد شهید فرمودند «ما اسلام انقلابی نداریم؛ کسی که اسلام را می پذیرد، همه چیز اسلام را باید بپذید. اسلام قابل تبعیض نیست. اسلام قابل تجزیه نیست.»

وی با تشبیه منافقین به جریان های سکولار امروزی اظهار کرد: عناصر و جریان های سکولار امروز که خودشان را دموکرات لیبرال می دانند، این ها هم در حقیقت همان منافقین التقاطی 30 سال پیش اند. جریان های سیاسی که می گویند ما دموکرات لیبرال هستیم با منافقین آدم کشی که 12هزار مرد و زن این مملکت را به خاک و خون کشیدند و در نهایت به عنوان یک روسپی امریکایی در دنیا ظاهر شدند، فرقی ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آن ها (منافقین) می گفتند «ما از اسلام فقط مبارزه با امپریالیسم را قبول داریم، بقیه اش را قبول نداریم. این ها هم می گویند ما از اسلام همه چیزش را قبول داریم، سیاست و حکومتش را قبول نداریم. این‌ها در حقیقت همان جریان های التقاطی منافق گذشته اند و این بصیرت می خواهد که شما برادران و خواهران جوان این‌ها را شناسایی کنید.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اصطلاح «اسلام انقلابی» در آن روز یک اصطلاح ضد ارزشی بود اما امام بزرگوار اصطلاح را عوض کردند. امام فرمودند ما دو تا اسلام داریم؛ یک اسلام امریکایی و یک اسلام ناب محمدی(ص).

وی افزود: امام بزرگوار در صحیفه امام، جلد 21، در منشور روحانیت اسلام ناب را به «اسلام انقلابی» تعریف می کنند. می گویند «اسلامی که در آن اسلام انقلاب نباشد؛ اسلامی که در آن اسلام تحجر باشد؛ اسلامی که در آن اسلام ایستایی باشد و پویایی نباشد؛ اسلامی که در آن اسلام تسلیم در برابر توطئه ها و شیطنت‌های اقتصادی و سیاسی استکباری باشد، آن اسلام امریکایی است. اسلام ناب نیست. اسلام ناب اسلامی است که در آن اسلام انقلاب هست. لذا دیگر اصطلاح عوض شد.

آیت الله علم الهدی در ادامه تصریح کرد: امروز ما دوتا اسلام داریم؛ یک اسلام انقلابی، یک اسلام امریکایی. اگر کسی گفت «من اسلام انقلابی را قبول ندارم»، معنایش این است که او اسلام آمریکایی را قبول دارد. در حقیقت اگر کسی پیرو اسلام انقلابی نشد و گفت «اسلام انقلابی نداریم»؛ معنایش این است که اسلام امریکایی داریم. چون این تقسیم بندی را امام بزرگوار در تعریف اسلام ناب محمدی(ص) مشخص کردند. لذا کتاب های شهید مطهری نیاز به یک بازخوانی دارد که آن مطالب ارزنده هنجارمند انسان ساز ایشان با شرایط امروز نظام و انقلاب تطبیق بشود و این در واقع فداکاری و فعالیت اندیشمندانه شما معلمین بزرگوار را می طلبد.

 انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار