مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. ارديبهشت 1395 - 11:27   |   کد مطلب: 17761
گزارشی از وزن‌کشی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس؛
روحانی مجلس دهم را دولتی می‌کند؟
روز گذشته نخستین نشست فراکسیون اصول‌گرایان در خانه ملت برگزار شد. اصلاح‌طلبان اما برای گردهمایی به نهاد ریاست‌جمهوری رفتند. این گزارش به آنچه در این جلسات گذشت، می‌پردازد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، وزن‌کِشی سیاسی؛ این احتمالاً بهترین تعبیری است که می‌توان برای جلسات دیروز نمایندگان مجلس دهم به کار برد. روز گذشته در میان منتخبینی که برای شرکت در نشست «فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها» در ساختمان قدیمی بهارستان جمع شده بودند، دو دعوت‌نامه توزیع شد: یکی با امضای محمد رضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری اصلاحات، و دیگری با امضای آیت الله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه‌ی روحانیت مبارز. دو دعوت‌نامه برای دو جلسه، هر دو رأس ساعت 14؛ جلساتی که می‌توانست تا حدود زیادی گرایشات سیاسی منتخبین ملت را نمایان کند. اما در این دو گردهمایی چه‌ها گذشت؟ سرآخر وزن کدام جلسه بیشتر بود؟

 

در نشست‌های منتخبین اصول‌گرا و اصلاح‌طلب چه گذشت؟/ چند نفر به چند نفر؟

اصول‌گرایان در همان ساختمان قدیمی بهارستان ماندند. نمایندگان اصلاح‌طلب اما برای شرکت در نشست فراکسیون امید، راهی ریاست جمهوری شدند. محل گردهمایی آنان مسجد سلمان پاستور بود. تمایلات دولتی منتخبین لیست امید، منحصر در انتخاب محل نشست نماند. بسیاری از مقامات و وزرای کابینه‌ی روحانی ترجیح دادند تا به مسجد سلمان رفته و در میان اصلاح‌طلبان سخنرانی کنند. از طیب نیا وزیر اقتصاد گرفته تا مولاوردی. حتی ظریف هم ترجیح داد در میان یاران عارف حاضر شده و با آنان درد و دل کند. آن طرف اما موحدی کرمانی و علی لاریجانی، احتمالاً اسمی‌ترین سخنرانان نشست بودند.

 

181 نفر؛ آماری که اصولگرایان از نمایندگان حاضر در نشست اعلام کردند. یوسفیان ملا، منتخب مردم آمل در مجلس آینده در سخنان کوتاهی اظهار داشت: «154 نفر از منتخبان حاضر در این نشست، برگه‌ی حضور را امضا کردند. البته 27 نفر از منتخبان دیگر شخصاً با بنده تماس گرفتند و اعلام حضورکردند.» آن طرف اما تقریباً هیچ خبر رسمی از شرکت‌کنندگان نشست امید اعلام نشد. تصاویر چندانی هم مخابره نشد. اگر چه مخالفت گارد حفاظت ریاست جمهوری به‌عنوان دلیل ممانعت از ورود عکاسان اعلام شد. خبرنگار ایسنا اما تعداد شرکت‌کنندگان در نشست فراکسیون لیست امید را بیشتر از 150 نفر اعلام کرد. آماری که البته خیلی زود مورد تشکیک قرار گرفت. خبرنگار مهر معتقد بود بیشتر حضار جلسه، چهره‌هایی غیر از نمایندگان مردم بودند. تجمیع این آمار و ارقام، عدد نمایندگان مجلس آینده را بیشتر از سیصد نفر نشان می‌دهد! البته پیدا است؛ به فرض صحت و سقم اعداد بسیاری از منتخبین، هم در نشست بهارستان و هم در نشست پاستور حضور داشتند. علی مطهری از جمله‌ی آن‌ها است. او گفت: «من فراجناحی هستم و کاری به این دسته‌بندی‌های سیاسی ندارم. به همین دلیل در جلسات هر دو فراکسیون شرکت کردم. البته به دقایق پایانی جلسه فراکسیون فراگیر اصولگرایان رسیدم.» مطهری البته اضافه کرد «اخلاقاً» می‌باید ابتدا در نشست یاران عارف حاضر می‌شده است.

 

لاریجانی: به پدربزرگ‌های بیرون مجلس احتیاجی نیست!/ مهم «انقلابی‌گری» است

بهارستان، به عکس پاستور میزبان چهره‌های سرشناس دولتی نبود. نمایندگان مردم اما در ساختمان قدیمی پارلمان پای سخنان موحدی کرمانی و علی اردشیر لاریجانی نشستند. لاریجانی گفت: « قطعاً آن چیزی که برای انقلاب حرکت ایجاد می‌کند، انقلابی بودن مسلکی است. تقسیم بندی‌های بازاری امروز که بیشتر از جنس کلوپ‌های سیاسی بوده برای مجلس مفید نیست و دردی از کشور دوا نمی‌کند. برخی افراد اصرار دارند که سایه این کلوپ‌ها را روی مجلس بیاندازند، اما به نظر من باید این پرده‌ها را بدریم.»

 

 

نماینده‌ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مباحث مطروحه‌ از سوی اصلاح‌طلبان در خصوص لزوم تشکیل یک «پارلمان در سایه»، گفت: «اکثر شما منتخبان ملت تجربیاتی دارید چه نیازی است که پدربزرگ‌ها از بیرون مجلس شما را در زمینه سیاسی راهبری کنند؟!» لاریجانی حمایت از مستضعفان را جهت‌گیری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: «این تصور که آمریکایی‌ها اگر در حوزه‌ای دست از دشمنی برداشتند در حوزه‌ای دیگر آن را ادامه نمی‌دهند، ساده‌لوحانه است.»

 

عارف: ائتلاف امید میان «دولت و اصلاح‌طلبان» شکل گرفت

اصلاح‌طلبان اما به عکس اصول‌گرایان، نهاد ریاست جمهوری را برای برگزاری نشست انتخاب کردند. تواتر سخنرانان و حضور مقامات دولتی گوناگون از نکات برجسته‌ی گردهمایی فراکسیون امید بود. عارف گفت: « شکل‌گیری ائتلاف امید و شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری اصلاحات تجربه‌ی ارزشمندی بود که توانست موجب پیروزی اصلاحات و بازگشت امید به کشور شود.»

 

 

وی با بیان این‌که ما به درستی دانستیم مردم چه می‌خواهند و چگونه باید به دولت منتخب آنها کمک کرد، افزود: «این نتیجه را متعلق به ملت، نظام و رهبری می‌دانیم. در مجلس دهم برای تقویت فرآیند دموکراسی کشور، فراکسیون امید را تشکیل دادیم. شکل‌گیری ائتلاف امید بین اصلاح‌طلبان و دولت و سازماندهی و مشارکت فعال سیاسی تجربه ارزشمندی بود که به دنبال وحدت، همکاری، هم‌فکری و همراهی آنهایی که دل در گرو عقلانیت داشتند ایجاد شد.»

 

ظریف: مثل مجلس قبل نباشید!/ بگذارید «برجام» عزت‌مند باشد

از دیگر مقامات شاخص دولتیِ حاضر در گردهمایی امید، وزیر امور خارجه بود. ظریف گفت: «در شرایط حساس منطقه به لطف خدا و به برکت حضور مردم تنها کشور امن این منطقه‌ی پرتلاطم، جمهوری اسلامی ایران است. لذا نیاز است سیاست‌هایی را به صورت کاملا حساب شده به کار بگیریم تا بتوانیم معضلات و مشکلاتی را که به‌دلیل برخی تندروی‌ها پیش آمده، حل کنیم.»

 

وی با اشاره به تشکیل مجلس دهم در هفتم خرداد ماه سال جاری عنوان کرد: «با این مجلس خوبی که تشکیل شده امیدواریم در کنار دولت برای حرکت در این راستا همواره تلاش شود؛ آن هم با انتقادات سازنده. ما به کمک شما دل بسته‌ایم و نیاز داریم که در کنار سیاست‌های شما تذکرات هم به سوی ما سرازیر باشد (البته نه مثل تذکرات مجلس قبل)‌!»

 

وزیر امور خارجه در خاتمه عنوان کرد: «بگذارید توافق کنیم برجام نه 100 است و نه صفر. بگذارید برجام یک تلاش عزتمندانه باشد. چرا که بیشتر این امکانات را در واقعیت دنیا در برابر کشورها فراهم کرده است. به جای اینکه دعوا کنیم که برجام همه چیز برای ما آفرید، یا همه چیز ما را به باد داد، یا اینکه برجام صفر است یا 100؛ به فکر مسائل ملی باشیم. به این فکر باشیم که شرایطی برای کشور فراهم کرده است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم. اگر همین‌طور که چند ماه گذشته که کش‌مکشِ نمره دادن به برجام وقت تلف شد، پیش برویم از فضایی که برجام برای ما فراهم کرده است چیزی باقی نخواهد ماند.»  

 

دولتی‌ها برای نشست فراکسیون امید سنگ تمام گذاشتند. این تنها محل برگزاری همایش آنان نبود که در پاستور برگزار شد. نگاهی به ترکیب دیگر سخنرانان همایش دیروز، نشان می‌دهد روحانی تا چه اندازه برای پاستوریزه کردن مجلس آینده امیدوار است. آقای رییس جمهور البته آرزوهایش را برای مصادره‌ی مجلس پنهان نمی‌کند؛ هم‌چنان که دیشب گفت به مجلس دهم خیلی امیدوار است. این همه در حالی است که روز جمعه، مجید انصاری معاون پارلمانی ریاست جمهوری از دستور ویژه‌ی آقای رییس جمهور برای عدم ورود مقامات دولتی به مناسبات مجلس آینده، از جمله انتخاب رییس مجلس خبر داده بود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار