مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. ارديبهشت 1395 - 10:27   |   کد مطلب: 17775
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در رانندگی کشور از شرایط نامطلوبی برخوردار هستیم، گفت: نیروی انتظامی دارای تشکیلاتی منسجم و کارآمد شده است.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در بیست و یکمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا اظهار داشت: در یک نگاه کلی به وضعیت کشور، شرایط امنیتی و نقش نیروی انتظامی به نتایج خوبی دست پیدا می‌‌کنیم.

وی افزود: نیروی انتظامی در طول سال‌های پس از انقلاب یک روند رو به تکاملی را طی کرده است چراکه از شرایط پراکنده آن زمان به تشکیلاتی منسجم و کارآمد تبدیل شده است البته نقش فرماندهان در ساماندهی این امر بسیار برجسته است. اینها در حقیقت یک رکن محسوب می‌شوند. خوشبختانه سردار اشتری یکی از فرماندهان پرتلاش در این زمینه هستند این یک نقطه قوت و ابتکار است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: وقتی به اجزا نگاه می‌کنیم در زمینه‌هایی کار نیروی انتظامی مثمرثمر بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه انضباط رانندگی در کشور شرایط نامطلوبی داریم، گفت: با تلاش‌های همچنین در عرصه انضباط و رانندگی کشور شرایط نامطلوبی داریم تصریح کرد: با تلاش‌های نیروی انتظامی در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتیم. برای همین که مردم کمربند ایمنی ببندند تلاش‌های زیادی شد. امروز در این زمینه وضعیت ما خیلی بهتر شده است.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: در زمینه تصادفات و رعایت ضوابط رانندگی به ویژه در این شرایط ترافیکی در راه‌ها کار نیروی انتظامی سخت‌تر است که تا حد زیادی نرخ تصادفات و آمار تلفات کمتر شده است لذا در این زمینه روند صعودی از نظر بهبود داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخش اعظم مشکلات ما در زمینه تصادفات به راه‌ها برمی‌گردد خاطرنشان کرد: راه‌های ما از استانداردهای خوب برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: راه‌ها باید از نظر ساخت شرایط بهتری پیدا کنند ولی در عین حال نیروی انتظامی کمک کرد تا این آسیب بزرگ کاهش چشم‌گیری داشته باشد. در عید نوروز نیز عملکرد نیروی انتظامی در این زمینه بسیار خوب بود البته این مسیر باید به سرانجام برسد.

وی افزود: نمره نیروی انتظامی نمره خوبی بوده که رو به تکامل است. برای یک نهاد و دستگاه اجرایی و اداری در کشور بسیار مهم است که پروژه‌هایی را برای خود تعریف و آنها را تا انتها ادامه دهد. نظام بودجه عملیاتی را باید به جای این پروژه کنونی باید به کار گرفت. زنده و شاداب بودن یک دستگاه در گروی این است که چه پروژه‌ای را جلو ببرد.

لاریجانی در خصوص امنیت کشور ادامه داد: امنیت عمومی کشور در مقابل جریان‌های ضد انقلاب و شرور در منطقه دارای وضعیت استثنایی است. هیچ گاه منطقه ما از نظر اقدامات امنیتی تا این حد شلوغ نبوده است. متاسفانه کل منطقه دچار یک به هم ریختگی امنیتی شده است. جریان‌های تروریستی یک طرف و دخالت کشورهای منطقه از طرفی دیگر منطقه را دچار یک به هم ریختگی امنیتی کرده است که نتیجه آن مشکلات امنیتی برای سایر کشورها است.

رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: مسائلی از قبیل اشرار و تروریست که معلوم است منشا آن از کجاست مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است بیشتر کشورهای منطقه این مشکل امنیتی را پیدا کرده‌اند. خوشبختانه در این میان ایران از ثبات خوبی برخوردار است لذا نقش نیروی انتظامی در این زمینه بسیار پررنگ است. در حقیقت این وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است. 

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: اینکه ایران امروز از امنیت پایداری در مقابل جریان تکفیری برخوردار است در وهله اول فضل الهی بوده و در مرحله بعد مرهون تلاش‌های نیروی انتظامی هستیم که در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعددی هستیم. این آرامش روانی که امروز در کشور می‌بینیم را مرهون زحمات نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر منطقه عنوان کرد: در جریان‌های تروریستی باید ارزیابی کنیم که این پدیده شوم تا چه حد در منطقه وجود دارد. بعید می‌دانم که در کوتاه مدت این موجودات موزی از منطقه رخت ببندند. آنها از نظر کمی و کیفی رشد کرده و زاد و ولد هم داشته‌اند. هر کشوری که اشغال شد یا در آن بحران امنیتی وجود داشت پس از آن و چند جریان تروریستی در آن مناطق به وجود آمد.

لاریجانی یادآور شد: آمریکایی‌ها و برخی‌ کشورهای زورگو که علیه جریان‌های تروریستی سخن‌پراکنی می‌کنند اگر کمی سایه خود را از منطقه عقب بکشند و زور نگویند وضعیت منطقه قطعا بهتر خواهد شد. بعید می‌دانم مقوله جریان تروریستی در کوتاه مدت حل شود.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و نیروهای مسلح در این زمینه و در مقابله با جریان‌های ترویستی تجربه پیدا کردند که باید از آنها حمایت شود لذا ما امسال در لایحه بودجه سال 95 کل کشور رقم‌های قابل توجهی به نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح اختصاص دادیم تا بنیه دفاعی کشور تقویت شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: باید با چشمان بینا منطقه را رصد کرد چراکه موجودات مضر تروریستی همواره وجود دارند لذا باید در این زمینه دفاع و رصد کرد.

لاریجانی با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نیروی انتظامی تصریح کرد: ایشان  انصافا یک مجموعه منسجم و دقیق برای نیروی انتظامی همچنین ابعاد مختلف کار را به خوبی بیان کردند که با ید بیش از پیش به این مسئله توجه شود.

وی ضمن تشریح ابعاد مختلف امنیت اجتماعی گفت: بخشی از امنیت اجتماعی به مسائل کلان منطقه برمی‌گردد مانند برخورد با اشرار که باید در اولویت اول قرار گیرد. در مرحله دوم امنیت اجتماعی و مقابله با آسیب‌هاست که مردم تا حد زیادی با آن سر و کار دارند و بسیار ملموس است که یک نگرانی روانی برای مردم ایجاد کرده است. باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی و ارتقای امنیت آن تلاش بیشتری شود. باید بخش آسیب‌های اجتماعی را ریشه‌کن کرد. آسیب‌های اجتماعی ی ناهنجاری است که باید در مقابل آن احساس حساسیت وجود داشته باشد. شرایط و وضعیت جامعه هنوز به گونه‌ای است که باید سهم بیشتری در این زمینه گذاشته شود.

وی در همین راستا اضافه کرد: اگر این پدیده (آسیب‌های اجتماعی) علاج شود شرایط بهتری در کشور به وجود خواهد. نیروی انتظامی در این زمینه یک نقش کلیدی دارد که اگر پیش‌گام نشود سایر کارها لنگ خواهد ماند. باید به این پروژه از صفر تا صد پرداخته شود و اقداماتی انجام شود که افراد به سمت شرارت و دزدی نروند یعنی جنبه بازدارندگی داشته باشد لذا نقش رسانه‌های گروهی در این میان بسیار مهم است. زمانی که پلیس با یک پدیده اجتماعی برخورد می‌کند این مسئله باید برجسته شود تا باعث بازدارندگی آن شود تا مردم بدانند این موضوعات و آسیب‌های اجتماعی شوخی‌بردار نیست و همه مسئولان ارشد مربوطه به شدت پیگیر مشکلات و اسیب‌های اجتماعی هستند.

لاریجانی در همین رابطه افزود: حتی اگر در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیروی انتظامی قوانینی در نظر دارد مجلس آمادگی کامل دارد و در این زمینه استقبال خواهد کرد. وظیفه نظامی‌گری ایجاب می‌کند دستورات رهبری پیگیری و عمل شود. ساماندهی مدیریتی باید به عنوان پروژه سال در دستور کار نیروی انتظامی قرار بگیرد. ذهن ما باید درگیر این مسائل شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند امنیت پایه اقتصاد مقاومتی است. یعنی اگر همه مقابل قانون یکسان نباشند امنیت کاری به وجود نمی‌آید و در نتیجه سرمایه‌گذاری صورت نمی‌پذیرد. در بخش اقتصاد هم یک گلوگاهی مانند قاچاق وجود دارد که مانند خوره اقتصاد مقاومتی را می‌خورد.

لاریجانی با اشاره به 20 میلیارد دلار ورود قاچاق به صورت سالانه در کشور اظهار داشت: این هم در سال‌های قبل تا سال جدید بسیار زیاد شده است. اگر رهبر معظم انقلاب امسال را اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند لذا باید در زمینه مبارزه با قاچاق تلاش‌های زیادی شود. گلوگاه این اقتصاد مقاومتی مسئله قاچاق است که زمینه‌های آن متنوع است. کالاهای بنجلی که وارد کشور می‌شود به تولید ضربه زده و استانداردهایی هم رعایت نمی‌شود. این یک معضل بزرگ در کشور است. نیروی انتظامی باید در این زمینه فعال بوده تا یک کار بزرگ در کشور سامان پیدا کند لذا باید نیروی انتظامی از مدیریت‌های خوبی برخوردار شود. به عنوان مثال اگر در برخی منطقه کشور قاچاق مسئله قوی است باید مدیریت‌های قوی در آنجا سازماندهی کنند. اگر در این زمینه همت شود با کمک بخش‌های دیگر یک کار بزرگ به ملت هدیه خواهد شد.

وی با تاکید بر برخورد دقیق در مقابله با قاچاق گفت: باید برای این مسئله برنامه‌ریزی مدونی شود. اگر در این زمینه نیروی انتظامی احتیاج دارد که اختیارات، امکانات و یا تشویق‌هایی ترتیب داده شود مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل را جهت همکاری دارد. ارزش این را دارد که برای مبارزه با قاچاق هزینه کنیم چراکه وقتی تا این حجم قاچاق وارد کشور می‌شود امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه از نیروی انتظامی در برگزاری دو مرحله انتخابات تشکر کرد و گفت: نیروی انتظامی در سلامت انتخابات نقش مهمی داشت چراکه ما در طول انتخابات شاهد هیچ مسئله‌ای (جز در یک مورد که بسیار زود حل شد) نبودیم و در مجموع انتخابات آرامی برگزار شد.

انتهای پیام/م

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار