مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. ارديبهشت 1395 - 10:02   |   کد مطلب: 17829
قانون زیر پای مدعیان قانون‌مداری
وقتی رسانه‌ها دروغگو و مبتذل خوانده می‌شوند
بعد از درج خبر ورود خودروهای آفرود به دشت میشان انتظار می‌رفت پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مدیرکل محیط زیست به این مطلب داده شود که چرا خودروهای آفرود بدون مجوز لازم به دشت میشان رفتند و چرا مدیرکل نیز آفرودها را همراهی کرد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، «دشت میشان» یا «میدان میشان» یکی از معروف‌ترین دشت‌های کوهستان الوند و دارای طبیعت بکری است که محلی برای اتراق کوهنوردان محسوب می‎شود، این منطقه هر هفته پذیرای تعداد زیادی از علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت است تا چند ساعتی از فضای پر هیاهوی شهر جدا شوند.

دشت میشان به دلیل طبیعت بی‎نظیر و پاک به خاطر حضور مردم در منطقه و عدم توجه به مباحث زیست‎محیطی، در معرض تخریب است؛ برخی با ریختن زباله و آلوده کردن طبیعت و آب و برخی با ساخت و ساز غیر مجاز و عده‎ای نیز با ورود خودرو به منطقه برای برگزاری مسابقه زمینه تخریب این منطقه را فراهم می‎کنند.

چندی پیش به مناسبت «هفته سلامت و روز ملی خلیج فارس» کمیته محیط زیست و توسعه پایدار و کمیته گردشگری ورزشی و هیأت ورزش‎های همگانی استان همدان، با همکاری دیگر کمیته‎های هیأت ورزش‌های همگانی، تشکل‌های زیست محیطی شهر همدان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، جمعی از ورزشکاران، دانشگاهیان و دوستداران طبیعت و ... برنامه‌ای در راستای پاکسازی طبیعت برگزار کردند.

محل تجمع این برنامه ساعت 6:30 صبح میدان گنجنامه در نظر گرفته شده بود تا برای پاکسازی به سمت پناهگاه اول میدان میشان حرکت کنند.

اما در همان روز عکس‎هایی در فضای مجازی منتشر شد که هشت خودروی آفرود دو دیفرانسیل به دشت میشان رفته و جالبی موضوع آن که مدیرکل محیط زیست استان نیز با یکی از همین خودروها باقی آفرودها را همراهی کرده است.

در این راستا خبر‌گزاری فارس در گزارشی به بررسی چرایی وجود خودروهای دو دیفرانسیل در منطقه دشت میشان پرداخت و این خبر با عنوان «ماشین‎های آفرود سوار بر محیط زیست/ همراهی مدیرکل محیط زیست همدان» در خبرگزاری منتشر شد.

بعد از درج این خبر، انتظار می‌رفت پاسخ قانع‌کننده‌ای به این مطلب داده شود که چرا خودروهای آفرود بدون مجوز لازم به دشت میشان رفتند و چرا مدیرکل محیط زیست به جای برخورد با این اقدام خود همراهی با متخلفان کرده است.

اما به جای آن که جواب این رفتار خلاف هنجار محیط زیستی داده شود، خبرگزاری فارس مورد هجمه قرار گرفت.

تا اینجا را داشته باشید، در اقدامی عجیب در جلسه نقد و بررسی عملکرد اداره کل محیط زیست استان با حضور اعضای سازمان‌های مردم نهاد که به همت شبکه تشکل‌های محیط زیست استان همدان برگزار شد، رسانه‌هایی که به این موضوع پرداخته و حرکت آفرودها را نقد کردند، متهم به بی‌اخلاقی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این جلسه در حالی به سؤال خبرنگار فارس در خصوص «برگزاری مسابقه آفرود در دشت میشان» پاسخ داد که بنا بود یک خبرنگار به نمایندگی از تشکل رسانه‌های حامی محیط زیست سؤال خود را مطرح کند.

محمدرضا محمدی در این نشست با اشاره به اینکه ما با ماشین به دشت میشان رفتیم و با آفرود هم رفتیم، اظهار کرد: خبرگزاری فارس با بی‌اخلاقی تمام دروغ‌های زیادی در این گزارش مطرح کرده است.

وی با تأکید بر اینکه به خاطر شیطنت این رسانه مجبور به توضیح هستم، افزود: موضوع اینگونه است که هیأت ورزش‌های همگانی که یکی از NGOهای فعال هستند از ما دعوت کرد تا در این برنامه حاضر شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه از ظرفیت هیأت ورزش‌های همگانی می‌توان برای اشاعه فرهنگ محیط زیست استفاده کرد، افزود: متنی را در برخی فضاهای مجازی منتشر کردند که حاوی 5 یا 6 دروغ مسلم بود در حالی که این افراد مدعی ارزشمداری هستند!

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از مصیبت‎های جامعه اکنون این موضوع است که افرادی که بیشتر مدعی ارزشمداری هستند بیشتر دروغ می‌گویند.

محمدی در ادامه سخنانش اظهار کرد: دوستان هیأت ورزش‌های همگانی از ما دعوت کردند در مراسم پاکسازی طبیعت میدان شرکت کنیم و بنده به علت مشکلی که از دوران جنگ باقیمانده، نمی‌توانم پیاده روی کنم، بنابراین خواستم در این برنامه حاضر نشوم اما با اصرار فراوان با چهار ماشین به گنجنامه رفتیم و خودروها را پارک کرده تا با تله‎کابین به بالا برویم.

وی ادامه داد: مسئول تله‌کابین گفت که به علت وزش باد، امکان استفاده از این وسیله وجود ندارد و با این شرایط رفتن با تله‌کابین ریسک است در نتیجه ناچار شدیم با یک دستگاه خودرو از چهار خودروی پارک شده در گنجنامه به دشت میشان برویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: پس از حضور در دشت میشان متوجه شدیم که 7 یا 8 دستگاه ماشین آفرود در آنجا قرار دارد اما برخی از رسانه‌ها گفتند که من با هماهنگی با هشت دستگاه خودرو به کوه زده‌ام.

وی با بیان اینکه یک جوسازی بچگانه و سخیف و مبتذل در فضای مجازی راه انداختند، بیان کرد: متولی صدور مجوز برای چنین برنامه‌هایی من نیستم و اداره کل ورزش است پس باید به سراغ آنها رفته و سؤال کنید.

محمدی فرد دیگری را به میدان این بازی «من نبودم‌ها» وارد کرد که لازم دانستیم نظر وی را نیز جویا شویم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه در جریان برنامه آفرود در دشت میشان نیستم، اظهار کرد: مجوزی برای انجام آفرود در دشت میشان صادر نشده است.

رسول منعم با بیان اینکه برای برگزاری چنین مسابقات و برنامه‌هایی با سیستم‌های نظارتی مانند محیط زیست و منابع طبیعی هماهنگ هستیم، ادامه داد: از چگونگی حضور خودروها در دشت میشان بی‎اطلاع هستم و اطلاعات زیادی ندارم.

وی با بیان اینکه برای برگزاری برنامه‌ها با محیط زیست و منابع طبیعی هماهنگی به عمل می‌آید اما برای این برنامه هماهنگی از سوی اداره کل ورزش و جوانان با این دو دستگاه انجام نشده است، افزود: برای برنامه‌های خاص با شورای تأمین و دستگاه‌های متناظر و همسو مکاتبه می‌کنیم و اگر مشکلی نباشد نسبت به برگزاری برنامه اقدام می‎شود.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان با بیان اینکه هیأت‌های ورزشی نیز برای برگزاری چنین برنامه‎هایی باید به اداره کل ورزش و جوانان نامه بدهند تا با دستگاه‎های مرتبط مکاتبه کنیم، تأکید کرد: بعید می‌دانم برگزاری چنین مسابقاتی بدون هماهنگی هیأت‌های ورزشی با ورزش و جوانان انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برای برگزاری آفرود در دشت میشان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان هماهنگی و صحبتی نشده است، اظهار کرد: ظاهراً تله‌کابین و محیط زیست در برنامه حضور داشته‌اند.

محمدرضا همتی با بیان اینکه اگر مسابقه بوده حتماً تربیت بدنی مجوز داده و این اداره نمی‌تواند بدون هماهنگی با منابع طبیعی مجوز صادر کند، افزود: اگر بناست در قسمتی که چمن و پوشش گیاهی وجود دارد برنامه‌ای برگزار شود باید با اداره کل منابع طبیعی هماهنگی به عمل آید، از علت حضور خودروها در دشت میشان بی‌اطلاع هستم.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه تله‌کابین مسیر ماشین‌رو به دشت میشان را بسته و اجازه تردد خودروهای شخصی را نمی‌دهد، افزود: برخی از خودروها مانند ماشین هلال احمر، تربیت بدنی و ... فقط با کسب مجوز اجازه رفتن به دشت میشان را دارند.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری آفرود در دشت میشان احتمالاً باید با تربیت‌بدنی هماهنگی شده باشد، افزود: تربیت‌بدنی نیز برای برگزاری اینگونه مسابقات باید با منابع طبیعی هماهنگ باشد.

وی با تأکید بر اینکه ورود ماشین به محدوده منابع طبیعی به خصوص در مناطق کوهستانی و مناطقی که مرتعی هستند پسندیده نیست، بیان کرد: هر گوشه طبیعت دارای کارکردی است که نباید به خاطر فعالیت‌هایی مانند معدن، ورزش و ... به آن آسیب وارد کرد.

همتی با تأکید بر اینکه محیط زیست نیز مانند منابع طبیعی وظیفه حفظ محیط زیست، حفظ آب، حفظ خاک، حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از آلوده کردن آب، حفظ منظر، جلوگیری از ریختن زباله به طبیعت ... را بر عهده دارد و در اهداف زیادی مشترک هستیم، گفت: هیچ‌کس موافق نیست که طبیعت را خراب کند و عده‌ای با ماشین به کوه بروند!.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی که مناطق بکر طبیعی و دارای شیب، فرسایش پوشش گیاهی دارد انجام شود می‌تواند موجب تخریب منطقه شود که انجام این کار مطلوب نیست، ادامه داد: باید تمهیداتی داشته باشیم که طبیعت تخریب نشود.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه اگر فعالیت ورزشی همراه با تخریب باشد برخورد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: میزان برخورد به میزان تخریبی که انجام می شود، بستگی دارد.

طبق ادعای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان صدور مجوز برای برگزاری برنامه‌هایی مانند مسابقات آفرود در دشت میشان بر عهده محیط زیست نیست و تربیت بدنی مجوز را صادر کرده، در حالی که مدیرکل ورزش و جوانان استان تأکید می‌کند که برای این برنامه با ورزش و جوانان هماهنگی به عمل نیامده و هیأت‌های ورزشی نیز بدون هماهنگی چنین برنامه‌ای را برگزار نمی‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان نیز که خود را متولی صدور مجوز برای برگزاری مسابقات و برنامه‌های خاص در طبیعت می‌داند اعلام می‌کند که چنین مجوزی صادر نشده است.

از سخنان توهین‌آمیز مدیرکل محیط زیست استان به خبرگزاری فارس و رسانه‌هایی که در فضای مجازی به موضوع پرداختند که بگذریم، این سؤال مطرح است که اگر برای این برنامه مجوزی صادر شده است، مشخصاً روشن شود چه دستگاهی مجوز این آفرودسواری را صادر کرده و اگر این کار صحیح نبوده چرا ایشان خود سوار بر یکی از این خودروها وارد دشت میشان و محیط کوهستانی شده است.

در حالی که شاهدان این آفرودسواری می‌گویند از قرار خودروها همراه با مدیرکل محیط زیست به دشت میشان رفته اما محمدی می‌گوید وقتی به دشت میشان رسیدم متوجه حضور باقی خودروها شدم. سؤال این است که مسیر ویژه‌ای که خودروهای شخصی اجازه تردد ندارند چطور برای آفرودها باز شده است. مدیرکل محیط زیست با توجه به سابقه‌ای که از ایشان سراغ داریم و کار خود را برای یک خرگوش نیمه‌جان رها کرده و برگشته بود، چرا با دیدن آفرودها برخورد با این کار نکرده و آن را رسانه‌ای نکرده و مثل خرگوش بی‌هوش جنجال به پا نکرد؟!

برخی مدعی هستند که منطقه الوند مربوط به محیط زیست نیست فقط برای ورود به مناطق حفاظت شده باید از محیط زیست اجازه گرفته شود و صاحبان جاده مسیر دشت میشان تله کابین است. از طرفی مدیرکل محیط زیست خود را دخیل در ارتباط با چگونگی حضور ماشین‌های آفرود در دشت میشان نمی‌داند؛ با این تفاسیر آیا این صحبت مدیرکل محیط زیست استان در نشست روز دوشنبه با تشکل‌ها که گفته «از روز اول معتقد بودیم که وظایف ذاتی و قانونی تعریف شده کف مقدوراتی است که باید اداره محیط زیست اجرا کند» یک ادعای شعاری نیست؟

همه این‌ها سؤالات زیادی را به ذهن متبادر می‌سازد در مورد عملکرد محیط زیست استانی که خود را به طور کلی مرجع صادر کننده مجوز برای چنین برنامه‌هایی نمی‌داند.

حتی اگر فرض را بر این قرار دهیم که برگزاری مسابقه آفرودی در کار نبوده پس چرا در روز پاکسازی طبیعت باید خودروی آفرود در دشت میشان باشد؟ چرا مدیرکل محیط زیست به اصرار فراوان مسئولان هیأت‌های همگانی باید قانون را زیر پا بگذارد؟ آیا برای رفتن همان یک دستگاه خودرو مدیرکل محیط زیست مجوزی صادر شده بود؟ آیا باید در روز پاکسازی و به بهانه پاکسازی به طبیعت آسیب زد؟ اگر تله‌کابین مسئول جاده دشت میشان است چرا با منابع طبیعی هماهنگی نکرده است؟

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار