مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. ارديبهشت 1395 - 11:05   |   کد مطلب: 17967
فرمانده نظامی یمن گفت: اقدام امارات در انتقال اتاق عملیات خود در عدن به المکلا موجب تشدید حملات داعش و شعله کشیدن آتش اختلاف امارات با عربستان در جنوب یمن شده است.

به گزارش صدای دانشجو، «شاهد النعیمی» از فرماندهان نظامی یمن در گفت وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: نیروهای اماراتی تحت نظارت آمریکا اتاق عملیات خود را از شهر عدن به المکلا منتقل کردند، اقدامی که روی دیگر سکه اختلاف امارات و عربستان را آشکار ساخت.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری به دلیل همین اختلافات بود که 2 ماه پیش در اقدامی ناگهانی، خالد بحاح مهره اماراتی‌ها را از سمت نخست وزیری برکنار و بن دغر را بجای وی تعیین کرد.

النعیمی با اشاره به تغییر سیاست‌های ائتلاف متجاوزان به یمن گفت: عربستان مبارزه با القاعده در المکلا را در دستور کار خود نداشته و اصلا مبارزه با گروه‌های تروریستی را به نفع خود نمی‌بیند.

این فرمانده یمنی گفت: مداخله آمریکا در یمن عربستان را مجبور به عقب‌نشینی از برخی مناطق جنوب کرد و در مقابل عرصه را برای نیروهای اماراتی گشود.

وی افزود: اخیرا هم  عربستان «احمد عبید بن دغر» نخست وزیر انتصابی یمن و شماری از وزرای او را برای گرفتن آنچه سهم دولت یمن از حضرموت خوانده شد، به المکلا رفتند اما در این سفر به خواسته خود نرسیدند.

النعیمی گفت: فرماندهان نظامی امارات در المکلا باتمام شدن معامله فروش سه میلیون بشکه نفت بندر نفتی الضبه به نفع دولت مستعفی مخالفت کردند.

فرمانده یمنی تصریح کرد :طی روزهای گذشته کشمکش‌ و اختلاف بین عربستان و امارات در افزایش حملات تروریستی و تلاش‌ها برای ترور برخی افراد در شهر المکلا  نمود داشته است.

النعیمی با تاکید بر اینکه آمریکا بیش از هر طرف دیگری از وخامت اوضاع امنیتی در جنوب یمن استفاده می‌برد، گفت: آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده نیروهای خود را به پایگاه هوایی العند و دیگر نقاط استراتژیک جنوب یمن فرستاده کما اینکه موضوع تجزیه یمن تحت عناوین طائفه‌ای-منطقه‌ای بسیار جدی شده است.

جنوب یمن در پی اعلام ائتلاف سعودی درباره سیطره نیروهای اماراتی بر شهر «المکلا» و دیگر مناطق جنوبی یمن پس از نابودی و اخراج عناصر القاعده، رنگ و روی آرامش را به خود ندیده است، بلکه شاهد ترور و عملیات انتحاری و انفجاری پیاپی با مسئولیت داعش بوده است.

در حمله یکشنبه گذشته عامل انتحاری وابسته به داعش در شهر المکلا در جنوب یمن، حدود 100 نفر کشته و زخمی شدند.

منابع یمنی گفتند که در این حمله، داعش، افرادی که برای پیوستن به نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن در مقابل یک پایگاه نظامی در محله «فوه» صف کشیده بودند، هدف قرار گرفتند.

سه خودروی بمب‌گذاری شده نیز ماه گذشته در نزدیکی مقر نیروهای متجاوز اماراتی در عدن واقع در جنوب یمن منفجر شد که در پی آن ده‎ها نفر از نیروهای اماراتی کشته و زخمی شدند و همزمان با حمله عناصر مسلح به فرودگاه عدن در جنوب یمن، نیروهای اماراتی مستقر در این فرودگاه مجبور به عقب نشینی ناگهانی از آن شدند.

شهر بندری المکلا مرکز استان حضرموت یمن تا دو هفته پیش از مراکز اصلی حضور «القاعده» در یمن محسوب می‌شد که نیروهای دولت مستعفی با همراهی ائتلاف سعودی اخیرا توانستند آن را از دست القاعده خارج کنند.

حضور عناصر داعش در جنوب یمن پس از آن گسترش یافت که امارات حضور نیروهای خود را در جنوب یمن از جمله عدن و المکلا تقویت کرده است که در آخرین مورد آن می توان به ورود حدود 700 نفر از نیروهای ویژه دریایی امارات به «المکلا» طی روزهای اخیر همزمان با ورود ده ها سرباز آمریکایی به این شهر اشاره کرد و علاوه بر آن، 300 سرباز یمنی آموزش دیده در امارات وارد المکلا شدند.

در مقابل این حضور گسترده نیروهای اماراتی و عقب نشینی «القاعده» از شهر المکلا طی اواسط ماه گذشته میلادی، داعش یک «جنگ فرسایشی» علیه نیروهای منصور هادی و امارات را آغاز کرد.

از سوی دیگر، منطقه «دار سعد» در استان عدن از چهارشنبه گذشته شاهد درگیری شدید عناصر مسلح سلفی وابسته به عربستان و نیروهای اماراتی به دلیل مخالفت سلفی‎ها با تحویل اردوگاه و انبار سلاح «زاید» به امارات است و به نظر می‌رسد که این درگیری در پی ورود نیروهای جدید امارات به عدن و المکلا تشدید شود، بویژه اینکه  امارات عزم راسخ در تاسیس پایگاه‎های نظامی در مناطق جنوبی یمن را دارد.

به گفته کارشناسان حوزه یمن، اختلاف شدید میان امارات و حزب اخوانی اصلاح وابسته به ریاض وجود دارد زیرا خصومت دیرینه‌ای میان امارات و اخوان‌المسلیمن وجود دارد و عربستان نیز برای اینکه دست امارات در جنوب یمن را کوتاه کند، از عناصر مسلح حزب اصلاح در جنوب یمن به شدت حمایت مالی و تسلیحاتی می کند و به عبارت بهتر می توان گفت که حزب اخوانی «اصلاح» میان اختلافات دو عنصر اصلی ائتلاف ضد یمنی یعنی آل سعود و آل نهیان قرار گرفته است.

داعش که مسئولیت هدف قرار دادن مقر نیروهای اماراتی در عدن را بر عهده گرفته است با حزب اصلاح ارتباط نظامی تنگاتنگ دارد، اصلاحی که ریاض از آن حمایت می‌کند تا دست ابوظبی در جنوب یمن از جمله عدن و المکلا تا حد امکان قطع و یا حداقل کوتاه گردد.

آمریکا مسئول کشتار جمعی ملت یمن است

در همین حال کنگره مردمی یمن آمریکا و شورای امنیت را مسئول کشتار جمعی و تحریم های اقتصادی فراگیر علیه یمنی ها دانست و از آمریکا خواست به توقف تجاوز علیه یمن اهمیت بدهد.

حزب کنگره مردمی از آمریکا خواست بااعمال فشار برای توقف درگیری ها و مقابله با توطئه های جدید ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان برای تدارک حملات تازه در یمن برای رفع محاصره ملت رنج دیده این کشور اقدام کند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار