مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. خرداد 1395 - 12:33   |   کد مطلب: 18043
ماهنامه ارتش آمریکا نوشت: ایران با توسعه شبکه موقعیت یاب بومی خود نه تنها برتری نظامی بازیگران دیگر منطقه همچون اسرائیل را می‌کاهد بلکه می‌تواند قابلیت عملیات نیابتی‌ خود را نیز افزایش دهد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، ماهنامه ارتش آمریکا در گزارشی نوشت: توسعه صنایع پهپادی ایران بی‌درنگ ادامه دارد و در عین حال این کشور نه تنها ‌پهپادهای جدیدی را بیرون داده بلکه پهپادهای موجودش را نیز ارتقا بخشیده است. در آخرین تحول در این زمینه فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است که ایران با بهره‌وری از فن‌آوری موقعیت‌یاب جهانی (GPS) در ردیف چین، آمریکا و اسرائیل قرار گرفته و نسبت به دیگر کشورهای منطقه چون ترکیه و پاکستان در سطح جلوتری قرار دارد.  

بر این اساس، اگر سخنان فرمانده سپاه ایران درست باشد، مبین است که برنامه‌های ماهواره‌ای ایران با شتاب در حال حرکت است و از قضا این امر توانایی ایران در مذاکرات آتی را بیشتر کرده و موجب بهبود توانایی موشکی این کشور می‌شود. این در حالی است که قدرت‌های غربی عنوان می‌دارند ایران تنها از برنامه‌های فضایی خود در راستای بکارگیری از موشک‌های پیشرفته‌اش استفاده می‌نماید.

ژورنال ارتش آمریکا نوشت: اگر پهپادهای ایران مجهز به فن‌آوری موقعیت یاب جهانی باشند، به زودی قابلیت‌هایش را در عرصه های دیگر نیز بهبود خواهد بخشید. اگر ایران شبکه موقعیت یاب بومی خود را توسعه بخشیده باشد، این مسئله نه تنها برتری نظامی دیگر بازیگران منطقه چون اسرائیل را از لحاظ کیفی از بین می‌برد بلکه می‌تواند قابلیت عملیاتی نیروهای ایرانی در عراق، سوریه و شاید یمن را افزایش  دهد. اگر سپاه ایران فن آوری خود را انتقال دهد، این امر به نبردهای نیابتی این کشور به از سوی حزب‌الله  نیز کمک می‌کند. 

ژورنال مذکور  چندی قبل نیز نوشته بود که در سال‌های اخیر هیچ بخشی از زرادخانه ایران به سرعت ناوگان پهپادی رشد نکرده و اینک نیروهای مسلح ایران در حال بکارگیری از این تجهیزات هستند و حتی پهپادهای ایران در جنوب حلب سوریه مشاهده می‌شوند.

این ماهنامه تخصصی در ادامه با معرفی پهپاد تجسسی  «شاهد-129» و  اشاره به گزارش برخی رسانه‌های ایرانی در این زمینه نوشت: ایران از پهپاد شاهد-129برای نظارت در مرزهای جنوب شرقی با افغانستان و پاکستان نیز استفاده می‌نماید. این پرنده بدون سرنشین دوام پروازی 24 ساعته و سقف پروازش 25 هزار پا قادر است بمب‌های هوشمند و موشک حمل نماید. پهپاد شاهد-129 دارای حسگرهای متفاوتی است و در عملیات هوابرد نیز می‌توان از آن استفاده کرد. پهپادهای شاهد 129 اینک در دست متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند تا قابلیت‌های امنیتی و توانمندی نیروهای زمینی ایران با کمک آن‌ها علیه تهدیدهای این کشور افزایش داده شوند.

به نوشته این نشریه ‌آمریکایی، رسانه‌های داخلی ایران نیز اخیرا به استقرار پهپادهای ایران در حلب، بزرگترین شهر سوریه اشاره نموده‌اند. گزارش هایی که بدین مفهوم است پهپاد تجسسی شاهد-129 برد عملیاتی نیروهای زمینی ایران را در سوریه افزایش داده است. اینک نیروهای داعش و جبهه النصره، از شاخه‌های القاعده  در سوریه حاضرند. برخی گروه‌های دیگر که از سوی آمریکا آموزش دیده یا با نیروهای میانه روی اپوزیسیون این کشور همکاری دارند در سوریه و در نزدیک حلب در حال عملیات هستند.

ماهنامه مذکور می‌نویسد: واقعیت مهم این ماجرا البته این است که ناوگان پهپادهای ایران تحت کنترل نیروهای سپاه پاسداران ایران قرار دارند، امری که مبین رشد سریع ناوگان پهپادی ایران و حکایت از گسترش توانمندی نیروهای انقلابی ایران و افزایش اختصاص منابع مالی به آن‌ها و نفوذشان موازی با ارتش این کشور است. در عین حال بکارگیری پهپادهای ایرانی در عراق و سوریه نیز نمایانگر گسترش تهدیدهای این کشور به ویژه از زمانی است که نیروهای حزب‌الله لبنان همگام با نیروهای ایرانی و ارتش سوریه در داخل سوریه علیه نیروهای مخالف دولتی و گروه‌های تروریستی مشغول نبرد نیابتی هستند. امری که البته نشان می‌دهد دولت ایران انجام نبردهای نیابتی را به عوامل غیر ایرانی نیز واگذار است.

وبگاه تخصصی امور نظامی رژیم صهیونیستی در گزارشی مفصل به تحلیل آخرین دستاوردهای صنایع هوا فضای ایران پرداخت  و نوشت: ماهواره‌های ایران علاوه بر عملیات شنود قادر به ارسال تصاویر با وضوح بالا هستند.

به گزارش فارس، وبگاه ویژه امور نظامی رژیم صهیونیستی نیز در جدیدترین گزارش پیرامون «توانمندی صنایع هوا فضای ایران» با اشاره به برخی اخبار ضد و نقیض از پرتاب موفق ، نیمه موفق یا ناموفق موشک ماهواره بر «سیمرغ» ایران، در دو هفته گذشته ، رصد کامل مرکز پرتاب ماهواره‌ای ایران در سمنان (در 125 مایلی شرق تهران) از سوی ماهواره‌های آمریکایی و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی و اختلاف نظر منابع آمریکایی و روسی در زمینه صحت و سقم ادعاهای طرفین نوشت: نسل اول موشک ماهواره بر ایران قادر به حمل وسایل مخابراتی و ماهواره‌های سنجشی به وزن 100 کیلوگرم را در مدار زمین دارد به طوری که «منوچهر منطقی» رییس مرکز ملی فضایی ایران ماه گذشته از‌ برنامه آزمایش موشک ماهواره بر سیمرغ  که در سه مرحله انجام می‌شود و دارای سه مرحله پرتاب آزمایشی به مدار زمین  است که دو مرحله آن در در بهار و اواخر تابستان سال 2017  و سومی در اوائل سال 2017 است، خبر داد و اشاره نمود که هدف این آزمایش‌ها قرار دادن ماهواره «طلوع» ساخت ایران در مدار کره زمین است.

این رسانه صهیونیستی در وصف ماهواره طلوع آورده است: ابعاد ماهواره طلوع عرض 85 سانتیمتر و ارتفاع 100 سانتیمتر دارد و برای شنود اطلاعاتی و سنجش از راه دور  (SIGINT)از سوی صنایع الکترونیکی ایران (IEI) ساخته شده است . این ماهواره 6 ضلعی قادر است تصاویری را از کره زمین با دقت و وضوح 50 متری ارسال نماید و برخلاف آزمایش اول ایران در این زمینه که تنها چند روز در فضا باقی ماند، پیش بینی می‌شود ماهواره طلوع که یک سال و نیم در مدار زمین باقی باشد.

وبگاه صنایع نظامی اسرائیل در زمینه موشک ماهواره سیمرغ  ماموریت دیگر آن‌را حمل ماهواره علمی «آیوت ست» (ریز ماهواره‌ای که نام دیگر آن امیر کبیر-1 است) نامید. این ماهواره طول عمری 3 تا 5 سال دارد.

بر اساس این گزارش، سیمرغ که به «سفیر – 2» نیز مشهور  است قادر به  حمل محموله  350 کیلو گرمی به مدار پایین زمین (LEO) با کمک پرتاب کننده‌ای به وزن 87 تن و طول 27 متر و عرض 2.5 متری است . این موشک دارای 4 موتور اصلی (شبیه موتورهای موشک نودانگ کره شمالی) بوده و در حال توسعه برای پرواز با نیروی پیش برنده (رانش) 130 تنی است که چهار برابر قدرتمندتر از سفیر -1 است و برای حمل ماهواره‌های آزمایشی ایران به مدار زمین مورد استفاده قرار گرفت. 

درخاتمه این گزارش تحلیلی آمده است: بر اساس گمانه زنی‌ها موشک ماهواره بر سیمرغ بر مبنای فن آوری موشکی کره شمالی ساخته شده که در ساخت موشک‌های برد متوسط «شهاب -3» ایران نیز دیده می‌شود. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که کره شمالی ایران را با داده های طراحی، فن آوری جدا سازی مرحله‌ای و تجهیزات تقویت کننده برای موشک سیمرغ و دیگر راکت‌های این کشور مجهز نمود.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار