مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. خرداد 1395 - 10:51   |   کد مطلب: 18076
رئیس‌جمهور با بیان اینکه قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم است گفت مردم ایران بیش از صد سال پیش همواره در پی مجلسی قوی، کارآمد دارای قدرت قانون‌ گذاری در چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی و توانمند در مهار خودسری‌ها بودند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهارداشت: درود بر روح بلند امام راحل‌مان که راه مردم‌سالاری را به ما آموختند، به ما یاد دادند که میزان رای ملت است و بر این نکته تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان راس امور قرار دارد، با سلام و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری که راه آن امام عزیز و راحل را به خوبی ادامه دادند و از انقلاب و کشور و نظام به احسن وجه حراست کردند.

وی تصریح کرد: مردم ایران بیش از صد سال پیش همواره در پی مجلسی قوی، کارآمد، مجلسی که قدرت قانون‌ گذاری در چارچوب منافع ملی و در چارچوب موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری‌ها را مهار کند، دنبال می‌کردند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم و مظهر نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور، تنوع سلایق و آرا در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی است و بنده این روز مبارک و فرخنده و روز  افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که در ماه مبارک شعبان ماه مبارک پیامبر عظیم‌الشان اسلام و در تقارن با اعیاد شعبانیه است به همه منتخبان این دوره از انتخابات مجلس و به همه ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مجلس و دولت رسالت‌ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما در عین حال وظایف مشترک و مسئولیت‌های فراوانی در کنار یکدیگر دارند.

روحانی ادامه داد: گرچه معمولاً اگر جامعه با مشکلی مواجه شود مردم مشکل جامعه را از آن دستگاه اجرایی و دولت می‌دانند و یا گاهی موفقیت‌های بزرگ را از آن دولت می‌خوانند اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت وجود دارد مجلس و قوه قضاییه و دیگر ارکان نظام سهم خود را دارند و آنجایی که خدایی ناکرده مشکلی وجود دارد آنجا نیز به ویژه مجلس سهم خواهد داشت، بنابراین برای حل معضلات و مشکلات کشور ما نیازمند تعامل هستیم.

وی تاکید کرد: البته همه تسلیم قانون هستیم، اجرای قانون شاید کمی سخت یا کمی تلخ باشد اما اجرای آن ضروری و الزامی است، بنده برای وزیر علوم 5 بار به مجلس شورای اسلامی آمدم و برای وزیر ورزش و جوانان 4 بار به خانه ملت آمدم، ممکن است با انتظارها منطبق نباشد اما در عین حال ما باید تسلیم قانون باشیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: هرآنچه مقررات قانونی ولو سخت و مشکل ولی باید به آن جامه عمل بپوشانیم.

روحانی افزود: مردم ما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان بود رشادت‌ها و رشد عقلی و فکری فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند، هیچ گروه و جناحی در هیچ مرحله انتخابات را تحریم نکرد، هیچ کس از پیچ و خم‌های مربوط به مقررات انتخاباتی خسته نشد. همه از حداقل فرصت حداکثر استفاده و بهره‌برداری را کردند.

وی افزود: حتی مردم در این انتخابات از جناح‌ها، احزاب و تشکل‌های با نام‌های مشهور و معمول هم کمی کار را فراتر گذاشتند. لیست‌هایی درست کردند ترکیب جناح‌ها و گروه‌ها و گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آرای مردم قرار داده بودند این بار قبل از بحث احزاب و جناح‌ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتر بین قوا برای حل مسائل کشور بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه به خوبی می‌دانند که اگر مشکل بزرگی هم در این کشور باشد با اتحاد و وحدت رهنمودهای مقام معظم رهبری با انسجام و مقاومت می‌توانیم به خوبی از مشکلات عبور کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما در آغاز دولت یازدهم با تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی روبرو بودیم، افزود: با همکاری مجلس و حمایت مردم توانستیم از بسیاری از آن تلاطم‌ها عبور کنیم.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار  گرفته است، از تورم خطرناک دو رقمی که می‌توانست برای جامعه ما ادامه آن مشکل‌آفرین باشد امروز از تورم 40 درصد به 10 درصد رسیدیم و ان‌شاءالله امسال به تورم تک‌رقمی خواهیم رسید.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: تمام تلاش دولت بر این بود که از رکود عبور کند، رشد منفی شایسته این مردم نبود و لذا به حول و قوه الهی در سال 93 ما رشد سه درصدی را داشتیم و در سال 94 علی‌رغم همه مشکلات نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و به رشد یک درصدی دست یافتیم و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی در سال جاری به رشد 5 درصدی خواهیم رسید و همه برنامه‌ها بر این است که مردم و جامعه ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند.

روحانی تاکید کرد: هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردم خود فقر یا بیکاری را بخواهد، ما باید اشتغال و زندگی که مردم بتوانند با راحتی زندگی را بگذرانند و درآمد قابل قبول داشته باشند برای مردم فراهم کنیم. برای اشتغال و رفع فقر نیاز به اختراعی نداریم، کشورهای مختلفی در این زمینه تجربه‌های فراوانی دارند.

وی افزود: بسیاری از کشورها هستند که از استعداد انسانی و همچنین از لحاظ منابع مادی شرایط‌شان از ما پایین‌تر است اما دارای رشد اقتصادی مناسب‌تری هستند، ما برای اینکه در این کشور جوانان تحصیل‌کرده مشغول به کار شوند و اشتغال مناسب با تحصیلات آنها فراهم شود راهی جز رشد و رونق اقتصادی نداریم.

ئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی و اشتغال مناسب دست یافته باشد، ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درون‌زا، برون‌گرا است می‌خواهیم به رشد مناسبی برسیم، اگر امسال به رشد 5 درصدی که هدف‌مان است دست یابیم این رشد برای  اشتغال ما کافی نیست. همان که در سیاست‌های کلی آمده ما باید به سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم که اگر ما به این رشد 8 درصد برسیم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. شرایط کشور درآمدهای نفتی به گونه‌ای نیست که فکر کنیم در سال‌های پیش رو به راحتی به قیمت نفت بشکه‌ای صد دلار دست پیدا می‌کنیم.

روحانی افزود: اگر این چنین است پس ما برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید به الزامات این مهم توجه کنیم، یکی از الزامات رشد 8 درصدی سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری از منابع خارجی است یعنی علاوه بر اینکه از سرمایه‌های داخلی‌مان استفاده می‌کنیم سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار باید از منابع خارجی هم اخذ کنیم.

وی تاکید کرد: ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام در میان مردم باشد همکاری و هماهنگی بین قوا وجود داشته باشد. خطوط قرمزی که رهبری معظم انقلاب آن را ترسیم کردند مراعات شود افراد شایسته و صالحی را برای انجام کار انتخاب کنیم. ما مشکل بزرگی مثل مذاکرات هسته‌ای که در برابر 6 قدرت بزرگی بودیم که یک و دو کشور از آنها هم جزو دشمنان قبلی و امروز ما هستند اما توانستیم یک مسئله پیچیده و معضل بزرگ را با تدبیر از آن عبور کنیم.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار