مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. خرداد 1395 - 11:20   |   کد مطلب: 18082
بعد از رونمایی از «لوح بی‎خیالی به استاندار همدان» توسط تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‎سینا و اعتراض روابط عمومی استانداری همدان، این تشکل بیانیه‎ای را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

به گزارش صدای دانشجو، بعد از رونمایی از لوح بی‎خیالی به استاندار همدان توسط تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‎سینا، روابط عمومی استانداری همدان بیانیه‎ای را در اعتراض به این اقدام منتشر کرد.

جامعه اسلامی دانشجویان بوعلی‌سینا در پاسخ به این بیانیه، متنی را آماده کرده و آن را در اختیار خبرگزاری فارسقرار داده است.

در این بیانیه آمده ضمن استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری به مسؤولان و سفارش به شرکت آنها در جلسات دانشجویی، آمده است: در پی انتشار بیانیه‌ای (در تاریخ 4 خردادماه) از سوی روابط عمومی استانداری همدان برخود لازم دیدیم توضیحاتی را صرفاً جهت تنویر افکار عمومی خطاب به مردم عزیز و جامعه محترم دانشگاهی در مورد لزوم حضور استاندار محترم در دانشگاه و در بین دانشجویان مطرح کنیم.

پیرو موضع‌گیری صورت گرفته از سوی روابط عمومی استانداری استان همدان پیرامون حضور استاندار محترم در دانشگاه بوعلی سینا با عنوان "اقدام نامناسب یک تشکل دانشجویی" باید گفت: جای خرسندی است که بالاخره پس از نزدیک به سه سال از استقرار استاندار محترم به نمایندگی از دولت تدبیر و امید در استان همدان حاضر به اظهار نظر رسمی در پاسخ به دعوت مکرر تشکل‌های دانشجویی جهت حضور در دانشگاه شدند».

اما در مورد موضع اتخاذ شده از سوی استانداری محترم لازم است چند نکته را یادآور شویم:

1- برای چندمین بار برخود لازم می‌دانیم تاکید کنیم جنبش اصیل و انقلابی دانشجویی یکی از دلسوزترین و دغدغه‌مندترین اقشار نسبت به مسؤولان است و آنچه به عنوان پیشنهاد یا انتقاد از سوی این جریان و جنبش مطرح می‌شود از روی دغدغه انقلابی و دلسوزی نسبت به مصالح دولت و ملت است که به دور از هرگونه غرض‌ورزی یا هیاهوی سیاسی است.

اگر جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی به دنبال هیاهو و غرض‎ورزی بودند با هر اقدام و حرکت اشتباه صورت گرفته از سوی مسؤولان محترم امکان قانونی برای ایجاد هیاهو و غرض‌ورزی را داشتند اما متاسفانه مسؤولان محترم در ادوار مختلف و در دولت‌های مختلف به این اصل و واقعیت نرسیده‌اند که جنبش اصیل و انقلابی دانشجویی فقط و فقط فرمایشات امام امت را نصب‌العین قرار می دهد و با تمام وجود نسبت به مسائل انقلاب و اسلام دلسوز و حساس است و تا پای جان و با خون خود از انقلاب و دستاوردهای آن دفاع خواهد کرد.

2- در توضیحات آن نهاد محترم آمده است: "مبنی بر درخواست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا..." باید یادآور شویم آخرین نامه ارسالی برای دعوت از استاندار در تاریخ 29 فروردین ماه 1395 از طرف مجمع تشکل‎های اسلامی دانشگاه بوعلی سینا بوده است. حال باید این نکته را متذکر و یادآور شویم که اکثر تشکل‎های دانشجویی استان من‎جمله جامعه اسلامی دانشجویان در طول دوران مسئولیت استاندار محترم بارها و بارها ایشان را برای حضور در دانشگاه و در جمع دانشجویان دعوت کرده‎اند که هیچ پاسخی از سوی استاندار و حتی دفتر ایشان مبنی بر حضور یا عدم حضور ایشان دریافت نکرده‎اند فلذا باید گفت: این موضع‎گیری استانداری ناشی از عدم آگاهی، دقت و به نظر می‌رسد عجله روابط عمومی و اطرافیان استاندار محترم برای تبری جستن از اقدامات نامناسب این نهاد در برخورد با دانشجویان و مطالبات به حق این قشر است.

3-  در موضع‌گیری استانداری آمده است که (به دنبال درخواست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا مبنی بر دیدار و گفتگو با استاندار...)؛

اولاً همانطور که در نکته قبل گفته شد درخواست به تنهایی از سوی جامعه اسلامی دانشجویان نبوده است؛

ثانیاً تشکل‌های دانشجویی همانطور که در نامه خود قید کرده بودند"... پیرو تاکیدات مکرر رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر پاسخگویی مسؤولان ... و همچنین توصیه به مسئولان برای حضور در دانشگاه... از جنابعالی برای حضور در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان و نمایندگان تشکل‎های دانشجویی و انجمن‎های علمی دانشگاه بوعلی سینا دعوت به عمل می‏‎آید" فلذا درخواست تشکل‌های دانشجویی مبنی بر حضور استاندار در دانشگاه با شرکت دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی بوده است؛

ثالثاً جای سئوال جدی و اساسی دارد این نکته که جامعه اسلامی دانشجویان درخواست دیدار و گفت‌وگو با استاندار محترم را در سطح اعضای این تشکل داشته است، از کدام قسمت دعوتنامه تشکل‌های دانشجویی برداشت شده است؟ و اینکه اطرافیان استاندار و شخص ایشان برای استاندار محترم چه جایگاهی متصور هستند که می‌خواهند جمع بسیار محدود دانشجویان خدمت ایشان برسند؟ حال آنکه مسئولان ارشد نظام، حضور در دانشگاه را یکی از وظایف و بعضاً افتخارات خود می‌دانند.

رابعاً تشکل‎های دانشجویی اساسا در سه سال گذشته با این هدف از استاندار محترم دعوت به عمل آورده‌اند که زمینه‌ای را فراهم کنند که اقشار مختلف دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی در یک دیدار صمیمی و به دور از حاشیه پیشنهادات، انتقادات و مطالبات خود را بدون واسطه با نماینده محترم دولت تدبیر و امید مطرح کنند اما متاسفانه نه تنها هرگز این امر محقق نشد بلکه اکنون مشاهده می‌کنیم عده‌ای معلوم‌الحال که متاسفانه در کسوت روابط عمومی استانداری قرار گرفته‌اند دانشجویان را تهدید کرده و با تهمت قصد تشویش اذهان عمومی را دارند.

در ادامه برای تفهیم صریح و روشن این موضوع برای مسؤولان محترم استانداری بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را یادآور شویم: ... مسئله‌ حضور مسؤولان در دانشگاه است. این اشکال کاملاً وارد است. من عقیده‌ام این است که مسؤولان باید در دانشگاه‌ها شرکت کنند؛ رؤسای سه قوه، مسؤولان میانی، رئیس صدا و سیما، مسؤولان سپاه و نیروهای مسلح؛ اینها بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرفهای گفتنىِ دانشجوها را بشنوند. ..و من به شما عرض بکنم... هیچ چیزی جای این گفت‌وگوی رو در رو و چهره به چهره را نمی‌گیرد؛ همانی که سنت قدیمی روحانیون ما بوده که بنشینند روی منبر، با مردم چهره به چهره حرف بزنند. در این کار، یک اثری هست.... من آن وقتی که توانایی جسمی بیشتری داشتم، زیادتر در دانشگاه‌ها شرکت می‌کردم؛ الان هم واقعاً اگر بتوانم و مجال و وقت باشد، دوست دارم در فاصله‌های نزدیک به نزدیک در دانشگاه شرکت کنم؛ منتها دیگر حالا «لا یکلّف اللّه نفسا الّا وسعها»....اما مسؤولان کشور نه، می‌توانند و باید شرکت کنند. من الان هم از همین جا به مسؤولان سفارش می‌کنم که در جلسات دانشجویی شرکت کنند؛ بیایند، بشنوند از دانشجوها، و بگویند به دانشجوها.
 

4-  ناآگاهی و عجله در موضع گیری کار را به آنجا رسانده است که استاندار محترم و اطرافیانشان نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند آنگونه که در بیانیه ادعا فرموده‌اند زمانی که برای حضور در دانشگاه تعیین فرموده‎اند (که البته هیچ گاه به دبیر و نماینده جامعه اسلامی دانشجویان ابلاغ نشده است) ششم خرداد ماه مقارن با روز پنجشنبه است و دانشگاه در این روز تعطیل رسمی است.

حال جای سئوال دارد که واقعیت ماجرایی که استانداری به صورت خلاف واقع در بیانیه خود به آن اشاره کرده، چیست؟

پس از بی‎توجهی مجدد استانداری به دعوت صورت گرفته از سوی مجمع تشکل‎های اسلامی دانشگاه بوعلی سینا و عدم پاسخگویی آن نهاد به دانشجویان، مسؤولان محترم امنیتی دانشگاه و استان با آگاهی کامل از حسن نیت دانشجویان واسطه قرار گرفتند و قول حضور استاندار در دانشگاه را به دانشجویان دادند اما متاسفانه ایشان به قول مسؤولان امنیتی نیز پایبند نبوده و اندک توجهی را به به این قول و گفته نداشتند؛ فلذا دانشجویان تصمیم گرفتند اعتراض نمادین خود را در قالب اهدای لوحی به استاندار نشان دهند اما با ورود ریاست دانشگاه به قضیه و هماهنگی و تلاش ایشان مبنی بر برگزاری جلسه حضوری دانشجویان با یکی از مدیران ارشد استانداری در ساعت 10 روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه صورت گرفت. پس از مراجعه نماینده مجمع تشکل‎های اسلامی دانشگاه به استانداری متاسفانه مدیر ارشدی که به ریاست دانشگاه قول حضور داده بودند در محل جلسه حاضر نشده که این امر تعجب و ناراحتی بسیاری از مسؤولان دلسوز را برمی‎انگیزد. پس از ماجرای رخ داده نماینده تشکل‎های اسلامی دانشگاه بوعلی سینا به دفتر استاندار محترم مراجعه کرده و مسؤولان دفتر استاندار با بی‎احترامی این نکته را ذکر می‎کنند که استاندار در روز 6 خرداد از سه تشکل اسلامی دانشگاه بوعلی سینا نماینده‌ای را در مکان استانداری برای پرسش و پاسخ به حضور می‎پذیرد!!!! در نتیجه نیز نماینده دانشجویان این اقدام که بی‎احترامی به جامعه محترم دانشگاهی و خلاف منویات مقام معظم رهبری بود را نپذیرفته و مجدداً از استاندار محترم مبنی بر حضور در دانشگاه دعوت به عمل می‎آورند که با مخالفت تند و ناپسند مسؤولان دفتر ایشان مواجه می‌شوند.

5- در متن بیانیه  استانداری آمده است "...اما متاسفانه دبیر محترم جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا حتی به خود زحمت نداده که علت عدم حضور استاندار را جویا شود..." باید یادآور شویم که در سه سال گذشته سه نسل پی در پی از جامعه اسلامی دانشجویان پیگیر حضور استاندار در دانشگاه بوده‎اند و این امر و صبر جریان دانشجویی بیش از 900 روز ادامه پیدا کرده است و از تاریخ 95/1/29 نیز تا تاریخ اهداء لوح ( 95/3/3) بیش از 36 روز این پیگیری مداوم ادامه داشت و بخشی از اسناد و جزئیات آن همانطور که در قبل گفتیم ارائه شد.

و نیز در ادامه این بیانیه گفته شده است که "...قضاوت عجولانه و شاید تحریکات صورت گرفته در خارج از دانشگاه که خلاف مشی جنبش دانشجویی است، اقدام به این حرکت مذموم و بازنشر آن در فضای مجازی کرده است" باید یادآور شد و به این نکته تاکید کرد که این تهمت‌ها و برچسب‌زنی‌های غیر اخلاقی برای ما تازگی ندارد و متاسفانه خیلی قبل تر از ناحیه بزرگان دولت مورد این هجمه‎ها و بی‎تقوایی‎ها قرار گرفته ایم! تهمت هایی نظیر "از جای محدود تغذیه شده، بی سواد، بی شناسنامه و..." فلذا خواهشمندیم در رابطه با تهمت‎هایی که آن نهاد به جریان اصیل و انقلابی دانشجویی زده است چنانچه مدرک مستدل و قابل دفاعی دارد هرچه زودتر به جهت تنویر افکار عمومی ارائه شود چرا که در غیر این صورت حق پیگیری قانونی و حقوقی را برخود واجب و لازم می‌دانیم.

ذکر این نکته خطاب به استانداری محترم و قلم به دستان آن نهاد نیز ضروری و واجب به نظر می‌رسد که مجموعه‎ای که بیش از 27 سال در حال فعالیت در دانشگاه‎هاست و کوله‎باری از تجربه را به دوش می‎کشد و خود مولد بسیاری از تحلیل‎ها و گفتمان‌های رایج انقلابی در سطح کشور بوده است نیازی به تحت تاثیر قرار گرفتن از جریانات سیاسی ندارد و جریانات سیاسی را بسیار کوچکتر از فکر و تحلیل خود می‏‌داند، فلذا پیشنهاد می‎کنیم بهتر است قبل از انتشار هر بیانیه‌ای برای آبروی آن نهاد هم که شده است اندکی تحقیق و مطالعه را سرلوحه قلم و قدم خود قرار دهند.   

حال بهتر است استاندار در رابطه با وابستگی به جریانات سیاسی و باندبازی پاسخگوی اظهارات مسئول دفتر خود خطاب به نماینده مجمع اسلامی تشکل‌های دانشگاه بوعلی سینا باشند که ایشان در بیاناتی شگرف فرموده بودند: اگر تشکل اصلاح طلب بودید استاندار دعوتتان را می‌پذیرفت!!!

البته از حضور شخص استاندار به صورت پنهانی در گردهمایی غیر قانونی اساتید اصلاح‌طلب و بعضاً فتنه‌گر دانشگاه بوعلی سینا می‌توان پی برد چه نهاد و چه اشخاصی تحت تاثیر جریانات سیاسی هستند!

6- ما را غیر مستقیمم و تلویحاً مصداق این سخن امام عزیز و مولایمان قرار داده‎اید که می‎فرمایند: بنده می‎بینم گاهی اوقات یک جماعتی، یک افرادی، جوان‌های احتمالاً صالح و مؤمنی با یک کسی مخالفند یا با یک جلسه‌ای مخالفند، بنا می‌کنند هیاهو کردن و جنجال کردن و شعار دادن؛ بنده با این کارها موافق نیستم.

این در حالی است که مسئله ما و مطالبه‌ای که از استانداری وجود دارد همانطور که به صورت تفصیلی بیان شد ماحصل پیگیری منطقی و قانونی سه ساله است که متاسفانه استاندار محترم از آن روی برمی‌گردانند و اندک توجهی به مطالبات رهبری نمی‌کنند و جالب‎تر اینکه روز به روز اوضاع و احوال مردم عزیز همدان با اقدامات نامناسب و تصمیم‏‌های نادرست بدتر و بدتر می‌شود.

حال آنکه هیچ راهی برای مطالبه باقی نمانده است و هرگونه مطالبه را با توهین و تهمت از میدان خارج می‌کنند و در کمال تعجب طی اظهار نظری شگرف همدان را به عنوان الگو در اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کنند! باید این نکته را مجدد ذکر کنیم که جامعه اسلامی دانشجویان به دنبال هیچ جنجال و هیاهو و تنشی در استان نیست بلکه فقط و فقط به دنبال پیگیری مطالبات رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی است و تمام فعالیت‌های خود را منطبق بر یک حرکت عدالت‎طلبانه و دغدغه منطقی و انقلابی به دور از هر گونه غرض‌ورزی و سوء نیتی پیگیری می‌کند.

بهتر است استاندار محترم به این فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به دانشجویان دقت فرمایند که ایشان می‌فرمایند: یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانه‌ این فکر هم با همه‌ وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست.

7-  در پایان لازم به ذکر است هرچند استانداری تهدید کرده است که "حق پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می‌داند" اما باید گفت این نوع برخورد برای ما تازگی ندارد چراکه همواره عده‌ای در استبداد رأی و بستن دهان منتقدان تلاش می‌کنند و ما نیز ترسی از این ادعای استانداری نداریم چراکه بر حقانیت راه خود ایمان داریم و با جان، مال و خانواده‌هایمان در این راه قدم گذاشته‎ایم و این نکته را هر روز به یکدیگر یادآور می‌شویم که "خرمشهرها در پیش است" اما پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهند صفت "بی‌خیالی" را از خود دور کنند در مناسب‌ترین و اولین فرصت در دانشگاه حضور پیدا کرده و در فضایی محترمانه و منطقی مهمان دانشگاهیان باشند یا اینکه اگر به هر دلیلی حضور در دانشگاه برایشان دشوار و عذاب‌آور است، بسیار ساده و محترمانه ابراز کنند و از جامعه دانشگاهی عذرخواهی کرده و باور کنند که این بهترین و منطقی‌ترین راه است و ما هم با تمام وجود این نوع برخورد را تحسین می‌کنیم.

والسلام علی من التبع الهدی

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار