مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. خرداد 1395 - 12:07   |   کد مطلب: 18112
گزارش مشروح از آئین اختتامیه دومین مسابقه کاریکاتور «هولوکاست»
از حضور کاریکاتوریست فرانسوی با اسم مستعار تا آرشی که پدر نتانیاهو را درآورد
«زنون» کاریکاتوریست فرانسوی برنده اول بخش کارتون، به دلیل شرایط سخت حاکم، با اسم مستعار در این رویداد بزرگ هنری شرکت کرد و در طرح خود، صنعت هولوکاست را به چالش کشید.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، آئین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور «هولوکاست» عصر امروز با حضور حسن عباسی، محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی گودرزی‌دیباج مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری و علی اصغر آب‌خضر، جواد جباری مدیر بنیاد فرهنگی روایت مجید ملانوروزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، جمعی از هنرمندان از جمله عبدالحمید قدیریان، محمدحسین نیرومند، علیرضا ذاکری و محسن نوری نجفی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم، امیرحسین مدرس که اجرای آئین اختتامیه را بر عهده داشت، گفت: با شروع اطلاع رسانی درباره این مسابقه، دنیا در مخالفت با موضوع آن واکنش نشان داد و با روکشی از حمایت از حقوق بشر و دفاع از قربانیان کشتار جمعی، اصرار داشت از هر طریقی شده این کار را متوقف کند. با این حال، برگزارکنندگان این مسابقه در نامه‌هایی رسمی، مواضع‌شان را مطرح و بیان کردند که به دنبال حقیقت‌خواهی هستند.



وی ادامه داد: افتخار برگزارکنندگان دومین مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست، تقریظ و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که مهر تایید و تحسینی بر روند برگزاری این فراخوان زد.

مدرس بیان داشت: می‌دانیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که شعارها در سطح جهانی زیاد است ولی تا جایی که منافعشان را به خطر نیندازد و به محض این که احساس کنند منافعشان به مخاطره می‌افتد، آزادی بیان و شعارهای انسان دوستانه را فراموش می‌کنند؛ به طوری که می‌بینیم این همه کشتار در آفریقا، شرق دور، میانمار، نیجریه، فلسطین و دیگر نقاط دنیا صورت می‌گیرد ولی دنیا چشمش را به این موضوعات بسته چون به نفعش نیست.



شجاعی‌طباطبایی: حضور برخی از کاریکاتوریست‌های خارجی با اسم مستعار

در ادامه این مراسم سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست، بیان کرد: پیشینه این اتفاق به 10 سال پیش بازمی‌گردد که یک نشریه دانمارکی، عکس‌هایی توهین آمیز درباره پیامبر گرامی اسلام به چاپ رساند. ما در آن زمان اولین مسابقه هولوکاست را مطرح و اعلام کردیم اگر اروپا و امریکا به آزادی بیان معتقدند، چرا نمی‌توان از هولوکاست حرف زد؟

وی افزود: دومین مسابقه هولوکاست نیز در واکنش به طرح توهین آمیز نشریه شارلی ابدو شکل گرفت. در این مسابقه از 50 کشور دنیا، هنرمندان کاریکاتوریست آثارشان را ارائه کردند و هنرمندان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین برخاسته و بدون ترس و واهمه آثارشان را ارائه کردند.

 

شجاعی‌طباطبایی خاطرنشان کرد: موضوعاتی که ما در این فراخوان مورد اشاره قرار دادیم این بود که چرا با این که غربی ها معتقدند آزادی بیان حد و مرزی ندارد، هر محققی درباره هولوکاست مطلبی را بیان می کند، با مجازات زندان رو به رو می شود؟ موضوع دیگری که مطرح کردیم این بود که چرا تاوان هولوکاست را باید مردم فلسطین بدهند؟ ضمن این که مطرح کردیم ما نگران هولوکاستهای معاصر هستیم و مسبب اصلی هولوکاست اصلی زمان حاضر را رژیم صهیونیستی می‌دانیم که به عنوان یک رژیم کودک‌کش در دنیا شناخته شده است.



وی گفت: نگرانی صهیونیستی‌ها از برگزاری این نمایشگاه بسیار زیاد بود و با رایزنی‌هایی که انجام دادند، مدیرکل یونسکو نسبت به برپایی این نمایشگاه واکنش تندی نشان داد و گفتند سعی در مسخره کردن کشته شدگان یهود داشتیم، در حالی که ما به ایشان جوابیه‌ای به همراه سی دی آثار این نمایشگاه ارسال کرده و گفتیم در هیچکدام از آثار، نشانه ای از تمسخر نمی‌بینید بلکه این کاریکاتورها با محوریت دفاع از مردم مظلوم فلسطین طراحی شده‌ است.

دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست یادآور شد: با تمام مخالفت‌های صورت گرفته، برخی از این تصاویر از هنرمندان غیرمسلمان ارسال شده، مدیر کارتونیست‌های اروپا اولین کسی بود که در این زمینه کار ارائه داد و سایرین را نیز به مشارکت در این فراخوان تشویق کرد.

وی افزود: در این نمایشگاه، آثاری از هنرمندان کشورهایی دیده می‌شود که در کشورشان مجازات‌هایی برای سخن گفتن از هولوکاست در نظر گرفته شده به عنوان مثال 18 نفر از فرانسه در این نمایشگاه اثر دارند، چند نفر نیز با اسم مستعار در این نمایشگاه شرکت کردند اما عزم جدی داشتند که نسبت به اتفاقاتی که در جهان اطرافشان در حال رخ دادن است، از طریق زبان هنر اعتراض کنند که این جدیت آنها به ما انرژی و اراده بیشتری می‌دهد.

گودرزی دیباج: امروز با هولوکاستی در افکار و محافل هنری مواجه هستیم

مرتضی‌ گودرزی دیباج مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری در این مراسم بیان داشت: برخی در جامعه هنری از وقایع مهم انسانی غافل هستند و هنر متعهد را دور از دانش می‌دانند.

وی ادامه داد: متأسفانه با گذشت 4 دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز برخی از حوزه‌ها چراغ خاموش هستند؛ در واقع امروز با هولوکاستی در افکار و محافل هنری مواجه هستیم. ای کاش زودتر به داد این مسئله برسیم.

گودرزی دیباج افزود: ما از مظلوم‌کشی ناراحت هستیم و نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم؛ یکی از کارهایی که در حوزه فعالیت‌مان توانستیم انجام دهیم، این است که نمایشگاهی از این آثار در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد.

عباسی: مردم بیشتر کشورها نفرت عجیبی از یهود و رژیم صهیونیستی دارند

حسن عباسی در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور «هولوکاست» اظهار داشت: تبریک می‌گویم به هنرمندان جو شکنی که جو موجود از عدم سخن‌ گفتن از یک واقعه را شکستند. اهمیت جوشکنی در آزادگی این موضوع بهره می‌برد که بتوانیم فضای عمومی موجود در جامعه بشری و غوغای رسانه‌ای را تحت پوشش قرار دهیم.

وی  گفت: بر اساس نظرسنجی که در سال 1382 اتحادیه اروپا درباره یهود و صهیونیزم انجام داد، نشان داده شد که مردم بیشتر کشورها نفرت عجیبی از یهود و رژیم صهیونیستی دارند و اگر این نفرت نشان داده نمی‌شود به این علت است که جریان سلطه به دست آنهاست و با ساختن فیلم و تهیه کتاب و ایجاد فضای روانی، تلاش می‌کنند بر ذهنیت مردم تأثیر بگذارند.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: در طول پنج سال، شش میلیون یهودی را در کوره های آتش سوزی انداختند، اما جالب است که هیچ کس نمی‌پرسد مشکل مردم اتریش و آلمان با یهودیان چه بوده و این موضوع چه ریشه‌ای داشته است. ما همیشه از جنگ جهانی دوم به بعد را شنیده‌ایم و نمی‌دانیم چه شد که کار به اینجا رسید و اگر هم هولوکاستی وجود دارد، کسی درباره این که چه شد چنین اتفاقی افتاد حرفی نمی‌زند.

وی اظهار داشت: می‌گویند اسلام دین خشونت و تروریستی است؛ اما اگر هولوکاست وجود داشته باشد، جامعه آلمان که مسیحی بوده چنین اتفاقی را رقم زده و اثبات هولوکاست مسیحیت را زیر سوال می‌برد. آن هم در شرایطی که می‌گویند پروتستان‌ها آمدند که دین روادارانه‌ای را ترویج دهند، این پرسش به وجود می‌آید که آیا یک دین روادارانه به کشتن این تعداد مجوز می‌دهد؟ با این حساب اگر هولوکاست ثابت شود، آبروی غرب بیشتر از بین می‌رود.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: اگر هم از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مدرنیته سبب این خشونت شده است چرا که پیشینه فکری شخصی مانند هیتلر، آرای نیچه و هایدگر بوده که مدرنیته را تایید کرده اند؛ آیا مدرنتیه این قدر بی‌تحمل است که 6 میلیون نفر را در کوره بیاندازد؟ اگر اینطور است پس چرا به اسلام می‌گویند دین خشنی است؟

وی بیان داشت: این پرسش‌ها هیچ گاه جواب داده نشده که مگر یهودی‌ها چه کرده بودند که هیتلر آنها را به قتل رساند و چرا مردم هنوز از یهود و صهیونیست‌ها نفرت دارند؟ شاید رد پای این مسائل را بتوان در نظام مالی دید که کشورهای مختلف را دچار بحران کرده و آنها را به ورطه سقوط کشانده است.

عباسی خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها تار و پود نظام مالی تمدن غرب را به دست گرفتند، آنها نظام سرمایه‌داری و کاپیتالیزم را به وجود آوردند که باعث ستم‌های زیادی به مردم شد و حالا با جوسازی رسانه‌ای تلاش می‌کنند از جنبشهایی مانند وال استریت ژورنال به نفع خودشان بهره برده و بگویند ما همراه مردم هستیم.

وی ادامه داد: نظام سلطه، به طور جامعی بر ساختار سینما و شبکه‌های ماهواره‌ای غلبه دارد؛ از این جهت، یک پیام یک سویه را تحت عنوان آزادی بیان منتقل می‌کند؛ بنابراین شکستن این جو انسان‌های آزاده و شجاعی‌ را می‌طلبد. جوی که در آن از مردم مظلوم فلسطین دفاع شد.

این پژوهشگر کشورمان یادآور شد: دوستان جوشکنی که این جو به وجود آمده را می‌توانند با هنر انقلابی‌شان بشکنند، بدانند که 4 کاریکاتور و کارتون آنها می‌تواند لرزه بر اندام یونسکو و سازمان مللی که با بنیان رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، بیاندازد.

وی افزود: وقتی رژیم صهیونیستی با 4 تا کارتون به لرزه دربیاید و کاخ سفید و انگلیس دچار مشکل می‌شوند، یک اتفاقی افتاده است که می‌توان از ضرب‌المثل «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» استفاده کرد.

امیدواریم این حرکت در وادی سینما، شعر و انیمیشن و همایش‌های علمی تکرار شود و این رزمندگان جبهه آزادگی در صحنه تنها نمانند.

 

در ادامه این مراسم کتاب‌ دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست که با 150 اثر در 172 صفحه چاپ شده است، رونمایی شد؛ ضمن اینکه این کتاب در اختیار شرکت‌کنندگان در اختتامیه قرار گرفت.

تجلیل از خانواده شهیدان آبشناسان، سعید جانبزرگی، آیت الله محمدعلی شاه آبادی بخش دیگری از مراسم بود که با قدردانی از این خانواده ها صورت گرفت.

مسابقه بین‌المللی «هولوکاست» برگزیدگان خود را شناخت

داوری آثار دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «هولوکاست» در تاریخ 23 اردیبهشت 1395 در محل حوزه هنری با حضور سیدمحسن نوری نجفی، محمدحسین نیرومند و سید مسعود شجاعی طباطبایی انجام گرفت و از میان 864 اثر از 50 کشور دنیا نفرات برتر به این شرح اعلام شد.

 

 

نفرات برگزیده در بخش کارتون

نفر اول: زنون از فرانسه برنده 12000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

نفر دوم: جیتت کاستانا از اندونزی برنده 8000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

نفر سوم: محمود نظری از ایران برنده 5000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

تقدیرشدگان بخش کارتون

میشا از روسیه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

سعید فرهنگیان از ایران برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

هیکابی دمیرچی از ترکیه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

جلال جاهیر از مراکش برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

لوک دسچیمائکر از فرانسه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

نفرات برگزیده در بخش کاریکاتور

نفر اول: آرش فروغی از ایران برنده 7000دلار، تندیس و لوح تقدیر

نفر دوم: هادی اسدی از ایران برنده 5000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

نفر سوم: شانکار پامارثی از هند برنده 3000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

تقدیرشدگان بخش کاریکاتور

محمدرضا عباسپور از ایران برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

روک لانه آلوس از برزیل برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

محمد حسین شجاعی طباطبایی برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

سانتیاگو از پرتغال برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

جیتت کاستانا از اندونزی برنده 1000 دلار و لوح تقدیر

 

حاشیه‌نگاری

برخی از کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، می‌گفتند درست است دوستان به تنهایی این مسابقه را برگزار کردند اما همین که حضرت آقا از برگزاری این مسابقه قدردانی کردند و مورد توجه ایشان بوده، کافی است.

هنرمندان خارجی بنا به محدودیت‌هایی نتوانستند در آئین اختتامیه شرکت کنند؛ برخی از آنها مانند «جیتت کاستانا» از اندونزی، «شانکار پامارثی» از هند و «لوک دسچیمائکر» از فرانسه پیام تصویری به مسابقه ارسال کردند که برای حاضران به نمایش درآمد.

«زنون» کاریکاتوریست فرانسوی است که رتبه اول بخش کارتون را از آن خود کرد؛ وی به دلیل شرایط سخت حاکم، با اسم مستعار در این رویداد بزرگ هنری شرکت کرد که در طرح خود، صنعت هولوکاست را به چالش کشیده است.

«آرش فروغی» نفر اول بخش کاریکاتور بود که وقتی برای گرفتن جایزه روی سن رفت، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی برای معرفی اثر وی گفت: آرش فروغی با اثرش پدر نتانیاهو را درآورد (لبخند)؛ اثرش بازتاب زیادی در دنیا داشت. 

بر اساس این گزارش، فراخوان دومین مسابقه بین­المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست در فروردین سال 1394 در دو بخش کارتون و کاریکاتور اطلاع­‌رسانی شده بود.

در بخش کارتون، مضامین «اگر غرب برای آزادی بیان حد و مرزی قایل نیست چرا اجازه نمی­‌دهند محققان و تاریخ نویسان راجع به هولوکاست تحقیق کنند»، «چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بپردازند. مردمی که در جنگ جهانی دوم نقشی نداشتند» و «ما نگران هولوکاست­‌های دیگر هم هستیم. مثل هولوکاست­‌های معاصر در عراق، غزه، فلسطین، افغانستان، سوریه و ...» دنبال شد. همچنین در بخش کاریکاتور موضوع «بنیامین نتانیاهو» را مطرح کردند.

همزمان با روز نکبت در 25 اردیبهشت (14 می) دومین دوره نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» در حوزه هنری برپا شد؛ در این نمایشگاه 100 اثر کارتون و 50 اثر کاریکاتور چهره با محوریت نتانیاهو وجود داشت.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار