مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. خرداد 1395 - 20:10   |   کد مطلب: 18174
بیش از 3 هزار اثر در خانه کاریکاتور ایران با موضوع «فلسطین» وجود دارد که توقع می‌رود این آثار به مناسبت روز قدس در معرض دید مردم قرار گیرد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، یکی از حوزه‌های پرمخاطب هنری که برای عموم مردم جذاب و قابل درک بوده، حوزه کارتون و کاریکاتور است و جای خالی این هنر در فضای تبلیغاتی شهری به ویژه در روزهایی که به «روز جهانی قدس» نزدیک می‌شویم، بیشتر احساس می‌شود.

با توجه به اینکه بیش از 3 هزار اثر در خانه کاریکاتور ایران وجود دارد، این توقع هم می‌رود که این مسئله، مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته و آثاری که با محوریت اشغال نظامی فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی و نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین طراحی شده در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.

در همین رابطه گفت‌وگویی با هنرمندان صاحب نظر گرفته شده که در ادامه می‌آید.

* نمایش کاریکاتورهایی با موضوع اشغال فلسطین موج عظیمی ایجاد می‌کند

«مرتضی گودرزی دیباج» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کاریکاتور از جمله حوزه‌های بیانی هنری است که می‌تواند در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تأثیرگذار باشد. 

وی ادامه داد: وجه روشنگری، انرژی‌بخشی و آگاهی‌رسانی کاریکاتور از بسیاری از رشته‌های هنر قدرتمندتر است و پتانسیل حضور در جامعه و مواجه شدن با مسائل جامعه را دارد. 

مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری یادآور شد: اما متأسفانه از این ظرفیت کمتر استفاده شده و منوط به برگزاری نمایشگاه‌ها و صفحات محدود مطبوعات کشور است.

وی درخصوص نمایش آثار کاریکاتور با موضوع فلسطین در فضای تبلیغات شهری گفت: اگر این اتفاق با مطالعه و بررسی دقیق در فضای شهر انجام شود، کار خوب و بزرگی است. چرا که روز قدس یک مشارکت جهانی است و این کار هنری می‌تواند موج عظیمی ایجاد می‌کند.

* آثار هنری با محور «فلسطین» وارد فضای تبلیغات شهری شود

«مازیار بیژنی» در همین رابطه بیان داشت: در شهرداری تهران این ظرفیت وجود دارد که کارهای متعددی شبیه نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر انجام دهد؛ به مناسبت نزدیک شدن به روز قدس هم خوب است که آثار هنری با موضوع فلسطین روی بیلبوردها و فضای تبلیغات شهری نصب شود.

وی ادامه داد: تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده که در فضای تبلیغات شهری کاریکاتورهایی با موضوع فلسطین به نمایش عموم درآید. اگر چنین کاری از سوی شهرداری انجام بگیرد، خیلی خوب است.

* کاریکاتوریست‌ها افشاگر رژیم صهیونیستی هستند

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران درخصوص برپایی نمایشگاهی در فضای شهر با موضوع فلسطین گفت: اجرای این اتفاق نباید فقط به روز قدس اختصاص داشته باشد؛ چون نمایش چنین آثاری یک کار فرهنگی است، کار فرهنگی هم باید امتداد داشته باشد. لذا ضرورت دارد آثار هنری پیرامون موضوع مهم فلسطین همیشه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنرمندان بسیاری در حوزه‌های مختلف کاریکاتور، گرافیک و عکس برای فلسطین قلم زده‌اند؛ ما هم آماده هر نوع کمکی برای فضای زیباسازی شهری هستیم تا بیش از 3 هزار اثر در حوزه کاریکاتور فلسطین را در اختیار متولیان قرار دهیم.

مدیرخانه کاریکاتور ایران با اشاره به اینکه کاریکاتوریست‌ها افشاگر رژیم صهیونیستی هستند، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی غده سرطانی در منطقه است و باید این قضیه به زبان هنر افشاگری شود.

وی افزود: روز قدس روز مهمی بوده و حیف است که فقط یک راهپیمایی را شاهد باشیم در حالی که می‌توان در فضای تبلیغات شهری و بیلبورد‌های بزرگ آثار هنری از جمله کاریکاتور را در معرض دید عموم به ویژه نسل جدید قرار داد.

شجاعی‌طباطبایی یادآور شد: به نظرم اگر شهرداری برای برگزاری چنین نمایشگاهی در فضای شهر به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و همچنین انجمن هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت مراجعه کند، فضای خوبی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت نمایش آثار هنری با موضوع فلسطین در سایر کشورها، یادآور شد: تمام مفاهیم ارزشی مربوط به بحث فلسطین اشغالی با مشارکت هنرمندان کشور اندونزی انجام گرفته است؛ لذا انتظار می‌رود رایزن فرهنگی این کشور و دیگر کشورهای اسلامی پیگیر فضای نمایشگاهی موضوع «فلسطین» باشند تا مظلومیت مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار