مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. خرداد 1395 - 20:35   |   کد مطلب: 18184
گزارش فارس از وضعیت روزه‌داری در سوئد:
شیوه روز‌ه‌داری مسلمانان در کشورهایی که غروب کوتاه دارند
مطابق نظرات مراجع تقلید زمان افطار ماه مبارک رمضان در سوئد متفاوت است، برخی روزه‌داران متناسب با وقت شرعی کربلا، برخی بر اساس وقت شرعی مشهد مقدس و برخی دیگر به وقت تهران یا شهرهای دیگر افطار می‌کنند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، مسلمانان مقیم سوئد و کشور‌های حوزه اسکاندیناوی روزه‌ خود را بر اساس فتاواى مراجع خود در ماه مبارک رمضان آغاز مى‌کنند، این در حالیست که ساکنان شمال سوئد در این مدت از نعمت داشتن شب بى بهره‌اند، ایام روزه‌ سختى را پشت سر مى‌گذارند، زیرا نزدیک به 23 ساعت روزه‌ هستند که فقط مى‌توانند یک وعده غذایى داشته باشند، از این رو افطارى و سحرى همزمان با هم صورت مى‌گیرد، به همین منظور مسلمانان با رجوع به فتاوی مراجع خود روز‌ه‌داری ویژه‌ای را سپری می‌کنند.

اهل سنت ساکن سوئد، طبق فتاواى مفتى‌هاى عربستان به ماه مبارک رمضان ورود و بعضی در این مدت برابر با اوقات شرعى عربستان شروع به روزه و سپس  افطار مى‌کنند. بنابراین زمان آغاز ماه مبارک بر مبنای فتاوی آن‌ها و نیز همزمان با آن‌ها به پایان مى‌برند.

اهل تشیع نیز بر بر اساس فتاواى مراجع تقلیدشان مثل آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری و دیگر مراجع تقلید شیعه عمل مى‌کنند که معمولاً مقلدین حضرت آیت‌الله سیستانى مطابق نظر معظم‌له یک روز دیرتر ماه مبارک را شروع و از آن طرف هم یک روز دیرتر به اتمام مى‌رسانند.

این نکته قابل یادآورى هست که زمان افطار در این ماه، مطابق نظرات مراجع عظام متفاوت است که برخى از روزه‌داران متناسب با وقت شرعى کربلا، بعضاً بر اساس وقت شرعى مشهد مقدس، عده‌اى نیز به وقت شرعى تهران و جمعیت دیگرى هم هنگام اذان مغرب به افق شهرهاى محل سکونت شان در سوئد افطار مى‌کنند.

به گفته رایزن فرهنگی ایران در سوئد، جامعه اسلامی سوئد بیش از 500 هزار نفرند که نزدیک به نیمی از آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند.

 

افطاری مرکز اسلامى امام صادق(ع) واقع در مالمو جنوب سوئد

 

براى تعیین اوقات شرعى به افق سوئد باید ذکر کرد که روزه‌داران از روش‌های مختلف بهره‌مند مى‌شوند.

در این میان، شمارى از مسلمانان مقیم سوئد براى اداى این فریضه الهى، به کشورهاى خودشان سفر مى‌کنند و عده‌اى از شیعیان نیز با ملیت‌هاى مختلف براى استفاده از معنویت این ماه پر برکت، به کشور جمهورى اسلامى ایران رهسپار مى‌شوند تا این ایام را در آنجا سپرى کنند.

مسلمانان ساکن در سوئد، طبق آداب و رسوم کشورهاى خودشان این ماه را گرامى مى‌دارند.

اولین گروه از مسلمانان در سوئد مهاجران تاتار از فنلاند بودند که در حدود 1940 وارد این کشور شدند، اما افزایش جمعیت مسلمانان به میزان قابل توجه با مهاجرت‌های دهه 70 میلادی از خاورمیانه (ایران و عراق) آغاز شد. پس از آن مهاجران عمده مسلمان را بوسنیایی‌ها شامل می‌شوند که در سال 1995 وارد سوئد شدند. دیگر گروه از مهاجران مسلمان را سومالیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

آمار دقیقی از سوئدی‌های مسلمان شده وجود ندارد، اما صوفی رولاند محقق تاریخ دین در دانشگاه مالمو تعداد مسیحیان مسلمان شده از دهه 60 میلادی به این سو را حدود 3500 تن ارزیابی می‌کند که با مهاجرت مسلمانان تعدادشان افزایش پیدا کرد.

 

 

امسال نیز مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم، تدارک ویژه‌ای برای ماه رمضان دیده‌ و برنامه‌های مناسبتی شامل ترتیل‌خوانی روزانه یک جزء قرآن کریم، بیان احکام روزه، دعای افتتاح، سخنرانی ویژه و نماز جماعت را در ماه مهمانی خدا انجام می‌دهد.

شروع برنامه‌ها بر اساس تقویم جاری از اول ماه مبارک رمضان برابر با سه شنبه 7 ژوئن همه روزه از ساعت 19:00 صورت گرفته و همه روزه ساعت 20:00 – 19:00 به وقت سوئد یک جزء از قرآن کریم قرائت خواهد شد.

ویژه برنامه‌های شب‌های قدر در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان برابر با 24، 26 و 28 ژوئن از ساعت 19:00 تا اذان صبح همراه با وعده‌های افطار و سحری در این مرکز برگزار می‌شود.

 

ماه رمضان در شمال سوئد

 

در پایان این ماه که مصادف با عید سعید فطر است، مسلمانان در مراکز اسلامى و فرهنگى گرد هم جمع مى‌شوند و پس از اداى نماز عید، این روز را جشن و به یکدیگر تبریک می گویند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار