مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. خرداد 1395 - 18:05   |   کد مطلب: 18207
مدیرکل میراث فرهنگی همدان خبر داد
ثبت ملی 13 اثر صنایع‌دستی ناملموس همدان
مدیرکل میراث فرهنگی همدان از گواهی ثبت ملی 13 اثر ناملموس صنایع‌دستی استان همدان خبر داد.

به گزارش صدای دانشجو، علی مالمیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گواهی ثبت 13 اثر ناملموس استان همدان خبر داد و اظهار کرد: مهارت نمدمالی روستای شوند به شماره 91 ثبت ملی شد.

وی با بیان اینکه در تاریخ 95/2/12 این آثار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: پرونده‌های این آثار در سال 94 به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه 18 رشته ثبت شده صنایع‌ دستی در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: پالان‌دوزی (لایه‌دوزی) به شماره 92 یکی از هنرهای سنتی همدان است که به ثبت رسیده است.

وی از ثبت شیره‌پزی (‌انگور مانیزان و شیره سفید ملایر) خبر داد و افزود: مهارت پخت عیران شوربا کبودراهنگ، پخت شاطه حلوا و مهارت پخت شیرینی سنل و مهارت اولیه باسلوق ملایر از دیگر خوراکی‌هایی است که ثبت شد.

مالمیر اضافه کرد: مهارت چاقوسازی همدان، سراجی همدان، سنگ تراشی ملایر، نقاشی روی سفال همدان و لالجین، مهارت دباغی سنتی و مرواربافی ملایر از جمله آثار ثبت شده هستند.

وی خاطرنشان کرد: هر سال بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سازمان میراث فرهنگی ثبت رشته‌های صنایع دستی یکی از شاخصه‌های عملکردی صنایع‌دستی در راستای حفظ روش تولید آثار و حفظ قدمت آنها است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان یادآور شد: امسال برای ثبت ملی آثاری چون قالی جوزان ملایر، قالی مهربان کبودراهنگ، پشم‎ریسی و رنگرزی سنتی ارسال شده است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار