مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. تير 1395 - 19:37   |   کد مطلب: 18365
حقایقی تلخ از مانور لباس‌ نوشته‌ها در خیابان‌های پایتخت؛
بدون اینکه بدانید، با 13 هزار تومان «Queen» شوید!

فرارسیدن فصل گرما طبق روال هر ساله، حاشیه‌هایی را در زمینه نوع پوشش و البسه مورد استفاده مردم به همراه داشته است.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ معمولا روی لباس‌هایی که در فصل گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکان ارائه طرح‌ها و مدل‌های جدید بیشتر است؛ طرح‌هایی در قالب تغییر شکل، میزان پوشش، درج نوشته یا شکل‌هایی که احتمالا روی لباس‌های ضخیم و پوششی زمستانی، سخت‌تر قابل پیاده کردن هستند.

در این میان، لباس بانوان به علت ویژگی‌های منحصر به فرد و اجتماعی، بیش از آقایان، مورد توجه قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث تنوع بیش از اندازه آن شده است.

فراگیر شدن مد و لباس در جامعه اما مسئله مهمی است که از قدیم‌الایام، یکی از آداب و رسوم اصلی جوامع به شمار می‌رفته و امروز نیز تاحدودی همان ویژگی را حفظ کرده است.

یکی از قسمت‌های قابل توجه در لباس‌های جوامع خصوصا بانوان در عصر کنونی، نوشته‌های روی آنهاست که معمولا نمایشگر و معرف قشر خاصی از جامعه محل زندگی یا شعاری هدف‌دار برای اعلام موضوع تعدادیاز افراد یک جامعه یا حتی بخشی از مردم به صورت مشترک در سراسر جهان است.

کمپانی‌های معتبر و برندهای معروف نیز در کنار هماهنگی‌های اقتصادی و اجتماعی که بعضا رویکردهای سیاسی نیز در آن دخیل است، اقدام به تولید و توزیع گسترده لباس‌هایی با این سبک می‌کنند.

سادگی و فراگیری زبان انگلیسی نیز باعث شده تا لباس‌هایی که منقش به عبارات انگلیسی‌زبان است در سراسر جهان از جمله کشورهای آسیایی و اسلامی به ویژه ایران فرستاده شوند؛ لباس‌هایی که هر کدام حامل پیام‌هایی هستند که بعضا حتی مردم معانی آن را نمی‌دانند.

این البته موضوع جدیدی نیست؛ حتی چاپ برخی از این عبارات در کارگاه‌های داخلی نیز چیز جدیدی به حساب نمی‌آید. شابلون‌هایی که الگوی آن از طرح‌های اورجینال خارجی برداشته می‌شود و در همین کارگارهای زیرزمینی روی تولیدات داخلی می‌خورد و روانه بازار می‌شوند.

بعد از گذشت نزدیک به یک قرن از اعلام موجودیت رسمی همجنسگرایان در سراسر جهان، هنوز اقبال عمومی از این قشر خاص و عجیب و غریب در میان جوامع نشده است و پیوند آن با مسائل سیاسی باعث شده است تا فقط برخی از دولت‌های غربی برای ادعای وجود آزادی، این قشر را نیز به رسمیت بشناسند.

تبلیغات گسترده همجنسگرایان ولی محدود به کارهای سیاسی و رسانه‌ای دولت‌ها نیست؛ یکی از دستمایه‌های تبلیغات و شناخت بیشتر برای اقشار خاصی مثل همجسنگرایان، پوشاک و لباس‌هایی که مبلغ آنهاست و از طرفی به یکی از وسایل اصلی شناخت و پیداکردن آنها توسط یکدیگر شده است.

عجیب‌تر اینکه چنین لباس‌هایی در کشورهای اسلامی و بعضا بدون اطلاع توسط افراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نارسیس نام جوانی خوب روی در اسطوره های یونان باستان است. جوانی که چهره ی زیبای خود را در آب دید و عاشق خودش شد و آن قدر بر سر چشمه به تصویر خودش زل زد تا جان داد. خدایان او را به نارسیسیوم - گل نرگس - بدل کردند تا همیشه بر سر آب بنشیند و جمال خود نظاره کند.

امروزه اما «نارسیسیسم» یا «عقده ی گل نرگسی» نام یک اختلال روانی است و اشاره به کسانی دارد که به خودشیفتگی مبتلا هستند.

اخیرا لباس‌هایی با نوشته‌های "Iam Queen"  به بازار آمده است که اتفاقا مورد استقبال بسیاری از جوانان قرار گرفته و اگر چرخی در فضای مجازی بزنید، احتمالا با این مدها بیشتر نیز آشنا خواهید شد.

Queen واژه‌ای انگلیسی است به معنی «ملکه» که در اصطلاحات آمریکایی از آن به عنوان "مردهای زن نمای فاحشه" استفاده می‌شود.

با کمی تامل اما "Iam king" هم روی برخی از این لباس‌ها قابل مشاهده است. King نیز به معنای شاه است.

ماجرا از آنجایی جالب‌تر می‌شود که "Iam Queen"  علی رغم مونث بودن (ملکه)، روی لباس‌های مردانه و "Iam king" علی رغم مذکر بودن (شاه) روی لباس‌های زنانه درج شده است؛ این موضوع اما شائبه استفاده از معنی این عبارات با توجه به کاربرد آنها در اصطلاح آمریکایی‌اش به معنای همجسن گرا ("مرد زن نما" و "زن مرد نما") را تقویت می‌کند.

نمونه‌ای از چاپ Queen روی لباس‌های مردانه

**************
******

نمونه‌ای از چاپ king روی لباس‌های زنانه

**************
******

قیمت بسیار پائین این لباس‌ها در بوتیک‌های تهران

ارزانی این لباس‌ها نیز نکته قابل توجه دیگری است که در این موضوع به چشم می‌‌خورد؛ با قیمت‌هایی که این لباس‌ها در بازار عرضه می‌شوند این روزها لباس دیگری در قد و قواره آنها نمی‌شود خرید. در شرایطی که برای خرید یک پیراهن یا تی‌شرت معمولی زنانه یا مردانه با کیفیت مطلوب و در بازارهای بسیار ارزان‌قیمت پائین‌شهر، حداقل 30 هزار تومان هزینه می‌برد، این لباس‌ها با قیمتی حدود 13 هزار تومان در بوتیک‌های سراسر شهر به فروش می‌رسند!

با این وجود دیگر نمی‌شود گفت که جابجا بودن نوشته‌های روی لباس‌های زنانه و مردانه و همچنین قیمت‌های بسیار پایین این لباس‌ها، تصادفی است؟!

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار