مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. مهر 1395 - 11:53   |   کد مطلب: 18637
گزارش صدای دانشجو از یک هفته تعطیلی غیر قانونی در یک دانشگاه
تعطیلات غیر قانونی اول ترم دانشگاه بوعلی سینا در سایه بی توجهی مسئولین+تصاویر
هر چند شروع سال تحصیلی دانشگاه بوعلی سینا از 27 شهریور اعلام شده بود اما با تاخیر چند روزه اغاز شد و صدای دانشجو با توجه به اهمیت این موضوع، در گزارشی به بررسی جوانب مختلف این قضیه پرداخته است.

به گزارش صدای دانشجو طبق تقویم آموزشی که مدیریت امور آموزشی دانشگاه بوعلی سینا آن را منتشر کرده بود، شروع نیم سال اول سال تحصیلی 96-1395،روز شنبه 27 شهریور95 اعلام و پایان کلاس ها نیز 15 دی تعیین شده بود.

تقویم آموزشی منتشر شده توسط دانشگاه بوعلی سینا که شروع سال تحصیلی از 27شهریور اعلام شده است
 

برخلاف برنامه ریزی و تقویم آموزشی دانشگاه اما کلاس های درس از 27 شهریور تشکیل نشد. همان روز تصویر سالن خالی دانشکده علوم پایه و شیمی دانشگاه در شبکه های اجتماعی که برای اولین بار کانال تلگرام سایت خبری-تحلیلی صدای دانشجو آن را منتشر کرد، بازتاب فراوانی داشت و حتی کانال های خبری کشوری نیز به بازنشر آن پرداختند.

 

خبرگزاری دانشجو، خبرنامه دانشجویان ایران و کانال باسونیوز ار جمله رسانه هایی بودند که تصویر سالن خالی دانشکده علوم پایه در 27شهریور را بازنشر دادند 

 

گزارش میدانی خبرنگار صدای دانشجو در هفته اول آموزشی و سوال از دانشجویان رشته های مختلف نیز گویای این مسئله بود که اکثریت قاطع کلاس ها در هفته اول آموزشی یعنی از 27 تا 31شهریور تشکیل نشده است.

 

پیام تبریک رئیس دانشگاه بمناسبت آغاز سال تحصیلی و روایت یک تعارض

نکته مهمی که در روز شنبه 3مهر 95 یعنی در اولین روز هفته دوم آموزشی اتفاق افتاد، انتشار پیام دکترغلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا بمناسبت آغاز سال تحصیلی بود.

دو مسئله در اینجا در تعارض یکدیگر بودند از یک سو تقویم آموزشی که مدیریت امور آموزشی دانشگاه آن را منتشر کرده بود، شروع سال تحصیلی را از 27 شهریور اعلام کرده اما از سوی دیگر پیام رئیس دانشگاه بوعلی سینا بمناسبت آغاز سال تحصیلی در سوم مهر ماه یعنی یک هفته بعد از شروع سال تحصیلی منتشر شد. 

 

پیام تبریک رئیس دانشگاه بوعلی سینا که در سوم مهر منتشر شد-عکس از سایت رسمی دانشگاه بوعلی سینا

 

انتشار پیام رئیس دانشگاه در3مهر، عدم اقبال و تلاش دانشکده ها برای برگزاری کلاس ها در زمان مقرر و عدم برگزاری کلاسهای جبرانی، در کنار هم این مسئله را به ذهن متبادر میسازد که عدم برگزاری کلاس ها در هفته اول آموزشی و تعطیلات غیرقانونی به یک امر مقبول در میان مسئولین دانشگاه تبدیل شده است.

 

عدم باور بخشی از بدنه مدیریتی دانشگاه به تشکیل کلاس ها در زمان مقرر

 دکتر عباس افخمی، معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به سوال خبرنگار صدای دانشجو درباره اینکه آیا مسئولین دانشگاه این را پذیرفته اند که هفته اول آموزشی کلاس ها تشکیل نشود گفته: « اینکه بنده بعنوان معاون آموزشی پذیرفته ام که کلاس ها در هفته اول تشکیل نشود نه خیر. اینکه رئیس دانشگاه پذیرفته است من میگویم نه خیر. ما جلسات متعدد در شورای آموزشی دانشگاه بحث کرده ایم، راهکار خواسته ایم از دانشکده ها، از جمعیت های دانشجویی که به ما مراجعه میکنند سوال کردیم که چه بکنیم که کلاس ها به طور کامل تشکیل شود.  من حتی توصیه کردم که اگر یک یا دو دانشجو آمده بودند نیز کلاس تشکیل شود چرا که بیشتر دانشجویان در اطراف دانشکده ها هستند و با تشکیل کلاس ها حتی با تعداد کم نیز، دانشجوها کمک کم به کلاس اضافه میشوند.»

دکتر افخمی ادامه داده است که: « ولی اینکه بخشی از مدیریت دانشگاه خیلی باور ندارند بنده قبول دارم اما اینکه سیاست گذاران دانشجویان این مساله را قبول ندارند نه خیر بنده این را قبول ندارم. یک مشکل دیگری که ما داریم این است که این مساله در تمامی دانشگاه های وزارت علوم، تقریبا وجود دارد و این به دانشگاه ما  تسری می یابد و حتی خانواده های دانشجویان نیز در این مساله نقش دارند. »

دکتر افخمی در مقام عضو هیئت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا اظهار میدارد که بخشی از بدنه مدیریتی دانشگاه بوعلی سینا خیلی باور به تشکیل کلاس ها در هفته اول ندارند و خود این مساله یک امر بسیار حائز اهمیت است و میتوان به بررسی آن پرداخت.

 

نگرانی رهبر انقلاب اسلامی  از تعطیلات غیر قانونی دانشگاه ها

مساله  تعطیلات غیرقانونی اما زمانی حائز اهمیت میشود که این امر مورد تاکید و دغدغه آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی قرار میگیرد. رهبری در دیدار روسای دانشگاه های سراسر کشور تاکید میکند که:« تعطیلات غیرقانونی در دانشگاه ها، کم و بیش است. فرض کنید اول سال تحصیلی، چند روز تعطیل است، پایان ترم هم تعطیل است، شروع ترم جدید و ایام عید چند روز تعطیل است؛ اینها را روی یکدیگر که میگذارید، زمان معتابهی میشود. حیف است؛ این تعطیلی های زیادی، یک مقوله است. »

لازم به ذکر است تعطیلات اول ترم دانشگاه بوعلی سینا تنها به هفته اول تقویم آموزشی محدود نمیشود و هفته دوم نیز هر چند کلاس های درس تشکیل شد اما در بیشتر موارد ظرفیت کلاس ها کمتر از 50 درصد بود و بررسی میدانی خبرنگار صدای دانشجو از دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه نیز تایید همین امر را میرساند.

عدم بهره مندی از ظرفیت دانشگاه، عدم استفاده بهینه از وقت اعضای هیئت علمی، کوتاه شدن مدت تحصیل و در نهایت خسارت جبران ناپذیر به بیت المال و بودجه آموزشی تنها بخشی از نتایج تعطیلات غیرقانونی اول ترم دانشگاه است، مسئله ای که تنها به دانشگاه بوعلی سینا اختصاص ندارد و قابل تعمیم به تمامی دانشگاه های کشور است.

سایت خبری-تحلیلی صدای دانشجو در اینده نیز پیگیری موضوع تعطیلات غیر قانونی خواهد بود و به رصد عملکرد مسئولین برای اقامه مطالبات رهبر انقلاب اسلامی خواهد پرداخت.

 

منابع و ارجاعات:

کتاب سایه سار ولایت، منشور مطالبات رهبری از دانشگاه، جلد دوم، چاپ چهارم، دفتر نشر معارف،صفحه156

http://basu.ac.ir/NewsDetail.aspx?newsid=5496

https://telegram.me/sedayedaneshjoo_ir/844

http://alef.ir/vdciprar5t1arv2.cbct.html?22wml

 

 

گزارشی از امیرعباس امیدیان

انتها پیام/م

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار