به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 28. آذر 1395 - 13:59   |   کد مطلب: 18762
گزارشی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه:
وحدت حوزه و دانشگاه؛ راهي به سوي فضيلت/ شهیدمفتح فتح باب وحدت
وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد علمي و اثرگذار، جامعه را به سوي فضيلت و تعالي سوق مي‌دهد، اتفاقي كه هنوز به معناي واقعي كلمه در بين اين دو نهاد انقلابي و موثر رخ نداده است.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس ، «حوزه علمیه» و «دانشگاه» دو مرکز مهم تربیت نسل جوان و آگاهی‌بخشی به جوانان است و وحدت بین آن دو امری ضروری است که امروز با توجه به عملکرد و ارتباط آنها با یکدیگر شاید بتوان گفت توجه به این مهم مغفول مانده است و این در حالی است که امروز بیش از گذشته جوانان نیاز به آگاهی‌بخشی و روشنگری در مسائل و حوزه‌های مختلف دارند.

 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان انقلابی بسیاری در راه پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) را همراهی کردند که شهید آیت‌الله مفتح از چهره‌های شاخص در مبارزه با رژیم طاغوت و روشنگری جوانان در دو مرکز مهم حوزه و دانشگاه و دانشمندی برجسته بود که دشمنان کوردل نظام و انقلاب وجود پربار وی را تاب نیاوردند و در اوایل انقلاب این مرد بزرگ را به شهادت رساندند تا در حوزه و دانشگاه با ایجاد وجود خلأ دانشمندی بزرگ جوانان را از آگاهی به مسائل روز بازدارند.

27 آذرماه هر سال مصادف با شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح که به نام روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است بهانه‌ای شد تا گفت‌و‌گویی مختصر با تنی چند از افراد مرتبط با این موضوع از جمله فرزند وی در خصوص ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های این شهید بزرگوار داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید مفتح یکی از شخصیت‌های سرشناس و انقلاب و از شهدای صدر انقلاب و از شاگردان و یاران باوفای امام خمینی(ره) بود، اظهار کرد: شهید مفتح در سن 15 سالگی از حوزه علمیه آخوند ملاعلی همدانی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در 18 سالگی با تحصیل در دارالشفاء مراحل تحصیلی را با سرعت طی کرد و با رسیدن به درجه اجتهاد از مدرسان بزرگ حوزه علمیه قم شد.

محمدمهدی مفتح با تأکید بر اینکه شهید مفتح یکی از چهره‌های بسیار فعال قبل و بعد از انقلاب بود، ‌گفت: شهید مفتح قبل از انقلاب در تنظیم و انتشار اعلامیه‌ها و مسائلی از این دست از افراد شاخص بود که در شناساندن مرجعیت امام تلاش کرد که این تلاش نیز به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه شهید مفتح علاوه بر مبارزه با طاغوت در آن سال‌ها در حوزه دانش و مسائل علمی نیز تلاش فراوانی داشت، تصریح کرد: ایشان علاوه بر آن که از مدرسان مطرح حوزه علمیه بود بر خود فرض و تکلیف دانست که وارد دانشگاه شود و با شناخت روحیات و علایق قشر دانشجو،‌ جوانان را که رژیم پهلوی سعی بر جدا کردن آنها از دین داشت به سوی دین بازگرداند.

وی با یادآوری اینکه رژیم پهلوی سعی بر جدا کردن دانشگاه از دین برای دستیابی به اهداف شوم خود داشت، افزود: یکی از سیاست‌های رژیم پهلوی این بود که فرزندان متدینین به دانشگاه راه نیابند اما سیاست شهید مفتح مبارزه با سیاست خائنانه پهلوی بود و با اینکه در حوزه علمیه قم شناخته شده بود وارد دانشگاه شده و پشت میز دانشگاه نشست و این بهانه‌ای برای آشنایی شهید مفتح با زبان دانشجو بود.

محمدمهدی مفتح با اشاره به ادامه مبارزات این شهید و تبعید به مناطق جنوب، بیان کرد: پس از پایان دوران تبعید شهید مفتح برای حضور در شهر قم ممنوع‌الورود شد، این امر خود موجب گسترده‌تر شدن حوزه فعالیت ایشان در تهران شد به طوری که در سال 50 با تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران زمینه اقامه جماعت در این دانشگاه را شکل داد.

وی با بیان اینکه با ورود شهید مفتح به دانشگاه تهران فضای جدیدی برای مبارزات این شهید بزرگوار ایجاد شد، ادامه داد: آیت‌الله مفتح جوانان مبارز را محور فعالیت خود قرار داد؛ سال 53 که از آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) برای حضور و سخنرانی در مسجد جاوید دعوت کرده بودند دو روز بعد از انجام سخنرانی، آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد و شهید مفتح در تهران دستگیر شدند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهید مفتح سال 55 امام جماعت مسجد قبا شد و این مسجد را به پایگاه مبارزاتی علیه رژیم طاغوت تبدیل کرد؛ در ادامه روز عید فطر سال 57 مصادف با 13 شهریور در تپه‌های قیطریه نماز عید فطر به امامت شهید مفتح برگزار شد؛ بعد از آن اولین تظاهرات چند ده هزار نفری شکل گرفت و در این راهپیمایی مردم دعوت به راهپیمایی دیگری در 16 شهریور شدند که راهپیمایی آن روز کمر رژیم شاه را شکست و مردم در کف خیابان‌ها به مبارزه با رژیم شاه پرداختند.

وی با بیان اینکه از 16 شهریور تا 22 بهمن و پیروزی انقلاب فاصله زیادی نبود و با حضور توده مردم رژیم شاه سقوط کرد، گفت: شهیدمفتح به یکی از اعضای اصلی تشکیل‌دهنده کمیته استقبال از امام(ره) انتخاب شد، پس از آن سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی و دانشکده الهیات را برعهده داشت و سرانجام در 27 آذرماه سال 58 هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به همراه دو محافظش جواد بهمنی و اصغر نعمتی در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران به شهادت رسید.

محمدمهدی مفتح با تأکید بر اینکه با تأکید بر اینکه شهیدمفتح یک شخصیت علمی و مبارز بود، اظهار کرد: ایشان مبارزی مطرح، علمی و استاد بزرگ حوزه دانشگاه بود که رهبر کبیر انقلاب در دو مورد از بیاناتشان با عنوان دانشمند و استاد محترم از او نام برده است.

وی چهره اخلاقی شهید مفتح را بسیار خوش‌برخورد و پرجاذبه دانست و افزود: شهید مفتح برای رفع شبهات دانشجویان و طلاب تلاش بسیاری داشتند؛ وجهه تعبدی وی بر همگان آشکار بود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پدرم شخصیتی بسیار بزرگ در جنبه‌های مختلف بود که می‌تواند الگویی برای جوانان باشد، گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید در شناساندن این گونه الگوها به جامعه و به ویژه جوانان تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه داشته و دارند چراکه ائتلاف بین این دو قشر به معنای ائتلاف همه ملت است؛ جویندگان علم در این دو مرکز به عنوان مدیران آینده کشور باید در یک فضای واحد دیانت مسائل اساسی و محوری اسلام را بیاموزند و در جامعه جاری کنند.

 

*علم دسته‌بندی دینی و غیر دینی ندارد

رئیس مجمع عالی بسیج استان همدان نیز با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در راستای ترویج علم نقش دارند، تأکید کرد: علم دسته‌بندی دینی و غیر دینی ندارد و ریشه اینگونه دسته‌بندی‌ها به حکومت سکولار و نظام ارباب ـ رعیتی برمی‌گردد که بین حوزه و دانش دیوار بزرگی کشیدند.

محمدعلی زلفی‌گل با بیان اینکه درست است عملکرد این دو مرکز باید متفاوت باشد اما اینکه بخواهیم بگوییم علم دینی و غیر دینی داریم؛ بحث درستی نیست، در ادامه ماهیت همه علوم را بسته به خداوند دانست.

وی گفت: اگر نوع نگاه در مجامع ما تغییر کند و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اعتقاد داشته باشند منشأ همه علوم از نور مطلق و علم مطلق خداوند است وحدت مد نظر شکل می‌گیرد اما عده‌ای به دنبال این هستند دانشگاه‌ها را علم سکولار معرفی کنند و طبیعی است که حوزه‌ای علمیه نگاهشان متفاوت خواهد بود؛ آنجاست که مرزی بین علم سکولار و علوم دینی شکل می‌گیرد که درست نیست.

رئیس مجمع عالی بسیج استان همدان بیان کرد: دانشگاه‌ها فراهم کننده وسیله، تکنیک، تجهیزات و دانش‌هایی برای آرامش و رفاه بشر هستند و رشته‌های علوم دینی و انسانی راهنمایی چگونگی و شیوه استفاده از این امکانات برای رسیدن به رفاه بشر را دارند حال آنکه برای رسیدن به آرامش تنها امکانات مادی کافی نیست بلکه باید مسائل معنوی نیز توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید این دو مرکز قلباً یکدیگر را بپذیرند، افزود: دانشگا‌ها باید بپذیرند در حوزه‌های علمیه واقعاً علم وجود دارد و صرفاً نگاه سیاسی نداشته باشند و حوزه‌های علمیه نیز به دانشگاه‌ها به عنوان سکولار نگاه نکنند.

زلفی‌گل با ارائه راهکار عملی برای وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: دانشمندان و متخصصان حوزه علمیه باید در دانشگاه‌ها تدریس کنند و از اساتید و متخصصان دانشگاهی نیز در حوزه‌های علمیه استفاده شود زیرا این تعاملات و دیپلماسی موجب شکل‌گیری وحدت نظام می‌شود.

وی با بیان اینکه با وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در جامعه نیز جاری می‌شود، گفت: رمز پیروزی، پایداری و بقای انقلاب و نظام، وحدت، سرمایه اجتماعی و مقبولیت نظام بین مردم بوده است؛ هر چه وحدت، تعامل و رفاقت بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بیشتر شود وحدت بین دانشجویان، دانش‌آموختگان، نخبگان و در بستر جامعه خود را نشان می‌دهد و باعث وحدت در کل جامعه می‌شود.

رئیس مجمع عالی بسیج استان همدان خاطرنشان کرد: با اراده اساتید، انجام صحیح وظیفه، برخورد منطقی در برابر سؤوالات دانشجویان، برانگیختن حس کنجکاوی دانشجویان و مقبولیت اساتید از سوی دانشجویان نقطه‌نظرات و مطالب عنوان شده از سوی آنها در خصوص مباحث مختلف از جمله استکبارستیزی مورد قبول دانشجویان قرار می‌گیرد و توطئه دشمنان خنثی می‌شود.

 

* اگر برای نسل جوان برنامه‌ریزی نکنیم دشمن برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند

وی با تأکید بر اینکه در جریان جنگ نرم در صورت جاذبه بیشتر دشمنان و دافعه داخلی، دشمن پیروز می‌شود، ادامه داد: پیروزی در جنگ نرم بستگی به اراده اساتید حوزه و دانشگاه و آشنایی کامل آنها به وظایف دارد زیرا در صورت پاسخگویی اساتید نسلی پاسخگو تربیت خواهد شد.

زلفی‌گل با بیان اینکه اگر خودمان برای نسل جوان برنامه‌ریزی نکنیم دشمن برای آنها برنامه‌ریزی کرده و با استفاده از فرصت‌ها جوانان را جذب می‌کند، تأکید کرد: در صورت برنامه‌ریزی دشمن برای جوانان ما دشمن فرصت‌های موجود را برای ما تبدیل به تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: امروز وحدت حوزه و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری امری ضروری است تا بتوانیم نسلی حساس به مسائل روز و آگاه را در جامعه رشد دهیم تا آینده کشور با وجود این جوانان، بی‌نیاز از بیگانگان باشد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار