مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. دى 1395 - 13:29   |   کد مطلب: 18852
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی عقیده‌شان این است که پایان نامه از دوره کارشناسی حذف شود، این موضوع قرار است با وزیر علوم هماهنگ شود و به زودی نتیجه بررسی‌ها اعلام می‌شود.
 رایزنی با وزیر علوم برای حذف پایان نامه در مقطع کارشناسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه اجلاس کرسی های نظریه پردازی که امروز در دانشگاه علامه برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری کرسی های نظریه پردازی گفت: برگزاری این کرسی ها یک فرهنگ است که باید به تدریج در دانشگاه ها جا بیفتد و امکان اینکه به صورت فیزیکی و نرم افزاری در دانشگاه ها اجرا شود، وجود ندارد. این کرسی ها جنبه فکری دارند و برای اینکه دانشجویان و اساتید بتوانند آن را اجرایی کنند، احتیاج به زمان دارند؛ باید سازوکارها و قواعد این موضوع تدوین شود و تمرین های مورد نظر در دانشگاه ها انجام شود.

 

وی افزود: برای ایجاد سازوکار و قواعد کرسی های نظریه پردازی باید به توافق برسیم و این کرسی ها تبدیل به ذهنیت نخبگان شوند که اگر حرف یا سخن یا نقدی مطرح می شود، تخریب و هتاکی نیست و با آن تفاوت دارد. همچنین امکان نقد در دانشگاه ها فراهم گردد و فضایی برای دانشجویان و افکار عمومی ایجاد شود که نقد یا نظریه را اصلاح کنند.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عقبه اجرای کرسی های نظریه پردازی خیلی در کشور طولانی نیست؛ اگر غرب نظریه پردازی را با ابعاد گسترده مطرح می کند به این دلیل است که 300 سال در این حوزه فعالیت می کند، اما در کشور ما عقبه طولانی ندارد و باید با همدلی و تحمل یکدیگر برای ایجاد فرهنگ کرسی های نظریه پردازی در جامعه و دانشگاه ها تلاش کنیم.

 

وی در خصوص حمایت از کرسی های نظریه پردازی گفت: فضای خوبی در دانشگاه ها ایجاد شده و هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی سازوکارهای کرسی های موفق را طراحی کرده است. کرسی‌هایی که مورد داوری قرار می گیرند، حمایت و پشتیبانی های مالی از آنها صورت می گیرد.  این باید به تدریج گسترش پیدا کند و پشتیبانی بیشتری صورت گیرد که نیاز به زمان و همکاری مسئولان دانشگاهی دارد.

 

مخبر دزفولی در خصوص حذف پایان نامه ها از دوره کارشناسی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است، گفت: در گزارشهایی که در خصوص سرقت های علمی صورت گرفته یکی از آسیب های جدی در پایان نامه فروشی، تعدد اجبار به پایان نامه در دوره های کارشناسی است. بسیاری از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی عقیده شان این است که پایان نامه از این دوره حذف شود و ضرورت ندارد که در دوره کارشناسی پایان نامه داشته باشیم. این موضوع قرار است با وزیر علوم هماهنگ شود و بررسی ها در حال انجام است که به زودی نتیجه اعلام می شود.

 

وی گفت: علاوه بر پایان نامه ها در دوره کارشناسی، مواردی دیگر هست که در جریان علمی کشور و تولید مقاله های نادرست، تقلب، پایان نامه فروشی و سرقت های علمی وجود دارد؛ که این موارد نیز باید حل شود.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار