مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. بهمن 1395 - 22:23   |   کد مطلب: 19158
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: دور شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، رویکردی است که قادر است زمینه‌های توسعه همه‌جانبه کشور را فراهم آورد.
اقتصاد مقاومتی رویکرد توسعه همه‌جانبه کشور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، احمد توصیفیان اظهار کرد: اقتصاد ایران از دیرباز متکی بر درآمدهای حاصل از فروش نفت خام بوده و با وجود تلاش‌های دست‌اندرکاران برای خروج اقتصاد ایران از زیر سایه درآمدهای نفتی، همچنان منابع اقتصادی کشور از این درآمدها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه چند سالی مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر شوک‌های احتمالی ناشی از کاهش فروش نفت مورد توجه قرار گرفته است افزود: واژه اقتصاد مقاومتی اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در سال 1389 مطرح شد و اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی مجزا و کلاسیک نیست بلکه جریانی مهندسی شده از تولید و درآمد ملی و مصرف ملی است که باعث تعادل در بازارهای اقتصاد کلان می‌گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: این اقتصاد درصدد استفاده از ظرفیت‌های تشویقی و برانگیختگی‌های ملی و دینی ضریب نفوذ خود را تا پائین‌ترین لایه‌های اقتصاد خرد و بنگاه‌های کوچک اقتصادی و خانوارها گسترش دهد.

وی ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را شامل مفهومی سازمان‌دهنده برای جمیع عناصر و ساختارهای اقتصادی، فرآیندی متداوم، حرکتی مستمر، مدبرانه، هوشمند و همه جانبه دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی الگویی از اقتصاد پیشرفته، پیشرو، مستقل و مستحکم، باور به تعالیم حیات‌بخش و اقتدارآفرین اسلام، اتکا به روحیه جهادی، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، امید و تلاش خالصانه و هم بستگی مردمی است.

توصیفیان با تأکید بر اینکه دور شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، رویکرد جدیدی است که قادر است زمینه‌های توسعه همه جانبه کشور را فراهم آورد گفت: راهبردی‌ترین ابزار در این مسیر بهره‌گیری از اقتصاد دانش پایه است؛ اقتصادی که در آن بهره‌وری اقتصادی از تأثیر متقابل دانش بر دانش حاصل می‌شود تا اثر دانش بر مواد خام.

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصاد دانش پایه، وابسته به سرمایه اجتماعی است ادامه داد: این اقتصاد دانش پایه فرآیندی خودسازمانده و خودپاسخگوست.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد و مختص زمان تحریم و جنگ نیست بلکه یک چشم‌انداز بلندمدت پیش روی اقتصاد وابسته به نفت ایران است که تنها از مسیر اقتصاد نوآور و تولید دانش پایه میسر است.                           

وی با بیان اینکه در حال حاضر کوشش‌هایی به منظور دستیابی به این هدف در کشور انجام شده ولی مقایسه شرایط کشور با متوسط جهانی حاکی از ضعف شدید در این زمینه می‌باشد،‌ یادآور شد: ایجاد شرکت‌های دانش‌پایه، توسعه پارک‌های فناوری، توسعه دانشگاه کارآفرین، ایجاد کانون‌های پژوهش و پیشرفت، بهبود و ایجاد زمینه‌های حقوقی و حمایتی لازم از جمله مهم‌ترین راهکارهای کاهش این ضعف هستند.

توصیفیان با اشاره به اینکه توجه روزافزون از سوی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، دولت‌ها و شرکت‌ها به موضوع آموزش کارآفرینی معطوف گردیده است تصریح کرد: کارآفرینی و مطالعات مربوط به آن در سراسر دنیا به شدت در حال توسعه است و کارآفرینی براساس مجموعه‌ای از متغیرهای کلی نگر، دینامیک، منحصر به فرد و حساس تعریف می‌شود.

وی آموزش کارآفرینی را کلید اصلی ارتقا، درک و توسعه دیدگاه افراد در جامعه نسبت به کارآفرینی برشمرد و تآکید کرد: نوآوری، کارآفرینی، خوداشتغالی و تولید ثروت در نهایت زمینه پیشرفت کشور را فراهم می‌سازد که باعث افزایش سطح اشتغال در جامعه و نیز بی‌نیازی از بیگانه می‌شود.

توصیفیان یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی را دانش‌بنیان بودن آن برشمرد و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با علم سر و کار دارد و دارای ویژگی‌های تأکید برفناوری‌های برتر، طراحی و ساماندهی چرخه دانش- ثروت، پیش آهنگی دانش، تأکید بر تولیدات دانش بنیان، تولید ثروت از علم و تجاری‌سازی علم و فناوری است.

 

انتهای پیام/چ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار