مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. بهمن 1395 - 0:23   |   کد مطلب: 19251
رهبر انقلاب:این بانوی شجاع و فداکار در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجه های شدید نتوانست او را از این راه دشوار منصرف کند
بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی ناپذیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ در بیست و یکمین روز از خرداد ماه سال یک هزار و سیصد و هجده در همدان متولد شد.

وی از مبارزان دیرین انقلاب اسلامی و نمادی از زنان مسلمان فعال در عرصه های اجتماعی بود. سراسر زندگی او در راه استقلال و آزادی و سربلندی ایران اسلامی طی شد.

طاهره دباغ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از شاگردان شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی بود و در میان حجاج عربستان به گسترش فرمایشات حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) از طریق توزیع اعلامیه های ایشان همت گماشت.


وی مبارزات چریکی خود را در سوریه و لبنان آغاز کرد و زیر نظر محمد منتظری و با حمایت امام موسی صدر آموزش دید و برای برپایی یک اردوگاه نظامی در سوریه برای آموزش های ضد شاه و آشنایی نسل جوان مبارز ایران با تاکتیک های نظامی کمک های شایانی را به عمل رساند.
دوبار شکنجه شدن او و دخترش رضوانه دباغ توسط ساواک از دیگر موارد درخشنده ی درج شده در پرونده ی فداکاری های قبل از انقلاب طاهره دباغ به شمار میرود.

دباغ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت های خود در زمینه ی پیشرفت انقلاب و پیشبرد اهداف والای اسلامی ادامه داد و دست از تلاش برنداشت.فرماندهی سپاه همدان ، اولین فرمادهی سپاه غرب کشور ، مسئولیت نمایندگی مردم تهران و همدان در شورای اسلامی به طول سه دوره ، مسئول بسیج خواهران کل کشور ، استاد مدرسه ی عالی شهید مطهری و دانشگاه علم و صنعت برخی از گام های موفقیت وی در دوره ی بعد از انقلاب اسلامی است.

در خاطرات طاهره دباغ آمده است :در دوره ی دوم نمایندگی مجلس برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده ، هر ماه مبلغی به آنها کمک میکردم. وقتی دوره ی نمایندگی ام به پایان رسید ، دیگر پولی نداشتم به آنها کمک کنم. شب ها وقتی که بچه ها و همسرم می خوابیدند ، با ماشین به فرودگاه یا میدان آزادی می رفتم و مسافرکشی میکردم. البته فقط افردادی که با خانواده بودند را سوار ماشین میکردم.
وقتی این خبر پخش شد ، آقا(آیت الله خامنه ای) خیلی ناراحت شده بودند و فرمودند: خرج این سه خانه را بنده می دهم و شما دیگر حق ندارید مسافرکشی کنید.

طاهره دباغ در خارج از کشور با عناوینی چون خواهر دباغ،خواهر طاهره و خواهر زینت احمدی نیلی شناخته می شد و اکنون عنوان طاهره دباغ از وی به یادگار باقی مانده است.

وی سرانجام ،بعد از گذشت۷۷سال از زندگی اش،در تاریخ۲۷آبان ماه 1395 در بیمارستان خاتم الانبیاء ، در حالیکه از ناراحتی قلبی رنج میبرد به دعوت حق لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار