مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. بهمن 1395 - 19:10   |   کد مطلب: 19303
دکترحسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی کشور گفت: آلودگی هوا، تخریب های محیط زیست، امواج الکترومغناطیس و بی سیم، مصرف دخانیات، کم تحرکی مهمترین عوامل افزایش سرطان در سال های اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ دکتر حسین فودازی دبیرانجمن آنکولوژی و رادیوتراپی کشور در گفتگوی با دانا با بیان اینکه سرطان در کشور ما دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی است گفت: در کشور ما سالانه 90تا 95000 نفر به سرطان مبتلا می شوند و سالانه 35000نفر توسط این بیماری فوت می کنند.

این متخصص آنکولوژی سرطان را بیماری چند عاملی توصیف کرد و اظهار داشت: در سیکل طبیعی بدن یک سلول ایجاد شده و بعد از مدتی می میرد ولی در سرطان یک سلول با رشد زیاد و غیرطبیعی باعث ایجاد توده هایی شده و سیکل طبیعی بدن را از بین برده و باعث تداخلاتی می شود که به این حالت سرطان می گویند.

فودازی با بیان اینکه تنها 15 یا 20 درصد عوامل سرطان درون زا و ارثی هستند تشریح کرد: 80درصد عواملی که باعث ایجاد سرطان در بدن می شود محیطی هستند و عوامل مختلفی در این قضیه نقش دارند.

حسین فودازی سپس به عوامل محیطی ایجاد سرطان پرداخت و ادامه داد: مصرف سیگار و دخانیات، مصرف غذاهای چرب و شور، کم تحرکی و چاقی، مصرف الکل، مصرف مواد هورمونی، اشعه ماورای بنفش، تغییرات زیست محیطی، ترکیبات شیمیایی موجود در آب، آلودگی هوا از عوامل بیرونی هستند که باعث ایجاد سرطان می شوند.

دبیر انجمن آنکولوژی ادامه داد: خشکسالی رودخانه ها، ترکیبات شیمیایی موجود در غذاها و سبک زندگی غلط و کم تحرکی باعث تشدید سرطان در سال های اخیر شده است.

این متخصص سرطان شناسی در پاسخ به این سوال که تلفن همراه و امواج وای فای و دستگاه های گرم کننده غذای مایکروویو، چقدر در ایجاد سرطان موثرند گفت: مطالعاتی منسجمی در این باره انجام نشده ولی شواهدی مبنی بر تاثیر امواج مایکرویو و گوشی های تلفن همراه و امواج مغناطیسی موجود در فضای شهر بر ایجاد سرطان وجود دارد و حتی این امواج باعث اختلال هایی مانند زایمان زودرس و دیگر بیماری ها شده است.

دکتر فودازی درباره نحوه استفاده دستگاه مایکروویو  گفت: مایکروویو باعث جنبش مولکولی مواد غذایی شده و بدین صورت غذا را گرم می کنند و به مردم توصیه می شود برای پخت غذا از مایکروویو استفاده نکنند و تنها برای گرم کردن غذای سرد از این دستگاه استفاده کنند.

دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی کشور در پایان با بیان اینکه مساله زیست محیطی بیش از 80درصد ایجاد سرطان را در پی دارد گفت: سرطان باراقتصادی اجتماعی روانی زیادی را برای جامعه ایجاد می کند و مردم و مسئولین باید تا جایی که می توانند عوامل ایجاد سرطان را کاهش دهند . مردم باید زندگی سالمی داشته باشند و با ورزش و رعایت عوامل زیست محیطی  سرطان را کاهش دهند.در همه جای دنیا پیشگیری مقدم بر درمان است و در کشور ما نیز باید این اصل اجرا شود.

 

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار