مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. بهمن 1395 - 9:31   |   کد مطلب: 19354
یک کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه دولت جدید آمریکا زیر بار تعهدات دولت قبلی نرفته است و برجام را به خاطر اینکه سندی مرتبط با دولت اوباما است قبول ندارد عنوان کرد: این مصوباتی که اکنون در آمریکا صورت می گیرد قطعاً مغایر با برجام بوده و ناهماهنگی میان ایران و آمریکا در برجام به وجود می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ هادی ثروتی، کارشناس مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی در خصوص وضع تحریم های جدید هلیه شرکت ها و افراد مرتبط با ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: بر اساس بند 23 تا 29 برجام، مواردی صورت می گیرد تا همراهی و همگامی بیشتری با برجام انجام شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به این بندها هر مصوبه ای که علیه ایران توسط آمریکا وضع می شود همه به نوعی برجام را نقض می کنند و این مسئله هم با برجام و هم با روح برجام مغایرت دارد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه دولت جدید آمریکا زیر بار تعهدات دولت قبلی نرفته است و برجام را به خاطر اینکه سندی مرتبط با دولت اوباما است قبول ندارد عنوان کرد: این مصوباتی که اکنون در آمریکا صورت می گیرد قطعاً مغایر با برجام بوده و ناهماهنگی میان ایران و آمریکا در برجام به وجود می‌آورد.

ثروتی ضمن تاکید بر این نکته که آمریکا به دنبال کنترل کردن قدرت ایران و ایجاد مشغولیت برای کشور ماست عنوان کرد: اگرچه پرونده هسته ای ایران برای غرب تا حدی بسته شد اما همانطور که انتظار می رفت پرونده های دیگری مانند مسئله حقوق بشر، مباحث موشکی، حضور ایران در منطقه و ... برای ایران باز شد.

وی با بیان اینکه مذاکره بر سر مسائل هسته ای از سوی آمریکا اولین قدم برای انجام مذاکره های بعدی بود خاطر نشان کرد: آمریکا موفق به این کار شد و علت اصلی آن هم فعالیت برخی از لایه های درون ایران برای این اقدام بود که در نهایت توانستند با تاثیری که داشتند ایران و مقامات کشور را ترغیب کنند که پای میز مذاکره بروند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تأکید کردن بر اینکه هدف ایران و آمریکا از مذاکره کاملاً متفاوت بود عنوان کرد: در این میان آمریکا به خوبی موفق شد به اهداف خود برسد و در ادامه به دنبال محقق کردن بقیه اهداف خود است؛ اما همچنان شاهد هستیم با وجود پذیرش محدودیت‌ها همچنان ایران تحریم می شود.

ثروتی همچنین گفت: مصوبه ای به نام برجام اگرچه در ظاهر امتیازاتی به ایران می داد اما هدف اصلی آمریکا محقق شد و صنعت هسته‌ای کشور در نهایت فریز شد؛ آمریکا امتیاز اول را گرفت و اکنون به دنبال امتیاز های بیشتر برای کشاندن ایران به سمت برجام های دوم و سوم هستند که متاسفانه دولت بارها نشان داد نسبت به برجام های بعدی تمایل دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین کشور ما باید با رعایت مصلحت به دنبال حفظ عزت کشور باشند تصریح کرد: رجزخوانی های آمریکا نباید نقطه ای برای اقدامات عجولانه شود اما پاسخ دادن به اقدامات آمریکا به عنوان یک اقدام متقابل ضروری است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ضمن برشمردن برخی از افراط گری های ترامپ عنوان داشت: همه برخورد هایی که ترامپ طی هفته های گذشته با سایر کشورها داشته است، نماینده عدم اشراف و ضعف مدیریتی است که برای مقابله با آنها کشور می تواند از اهرم های فشار استفاده کند.

ثروتی افزود: ایران می تواند عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان کشورش را ممنوع اعلام کند و از همین رو فشار زیادی به آمریکا برای انتقال مسافرهای آژانس های آمریکا خواهد آمد و خود این مساله اقدامی متقابل علیه آمریکا خواهد بود.

وی افزود: با فضای جدیدی که مقامات آمریکا به ویژه ترامپ برای این کشور به وجود آورده است، این کشور به سمت ضعف و انزوا پیش رفته و توان ایجاد فشار زیاد بر ایران را نخواهد داشت؛ اتحادیه اروپا در مسئله ناتو با آمریکا به چالش خورده است و از همین رو در 5+1 نیز می توانند دیگر حامی و پشتیبان تصمیمات آمریکا نباشند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تأکید کرد: معاهده های جدید آمریکا به کشورهای جنوب شرق آسیا ضررهای مادی زیادی می زند که قطعاً این کشورها در قبال این ضرر ها ساکت نخواهند نشست. معادلات دنیا با تصمیم سازی های ترامپ به شدت به هم می خورد و همین درگیری سایر کشورها با آمریکا می تواند فضای تنفسی خوبی برای ایران به وجود آورد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار