مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. بهمن 1395 - 19:54   |   کد مطلب: 19403
مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همدان، نقطه امیدی برای تولیدکنندگان و صنعتگران بود تا پس از ماه ها دست به کمر گرفتن بتوانند قد راست کرده و کسب و کار را از سر گیرند، اما با کمال تعجب و درست در لحظاتی که تصور می شد همه چیز بر وفق مراد است؛ اقدام عجیب بانک ها در متوقف ساختن پرداخت تسهیلات، موجی از ناامیدی را برای مردم به دنبال آورد.
چوب بانک‌ها لای چرخ تولید/ ناامیدی تولیدکنندگان از توقف پرداخت‌های بانکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، یک ماه پیش بود که محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر حمایت از تولیدکنندگان تأکید کرده و با رؤسای بانک ها اتمام حجت کرد که بیش از این بر سر راه تولیدکنندگان سنگ اندازی نکرده و موانع را برطرف کنند تا واحدهای تعطیل هرچه زودتر احیا شوند.

سختان نیکبخت موجب شد تا مدیران برخی بانک ها که تا پیش از این به دلایل نامعلوم، امروز و فردا کرده و چوب لای چرخ تولید می گذاشتند؛ تکانی به خود داده و برای حمایت از تولید قدم های مؤثری بردارند، اما دیری نپایید که بانک ها با اقدامی تعجب برانگیزهمه را شگفت زده کردند.

با کمال تأسف بانک های استان همدان به تبعیت از مرکز، پرداخت تسهیلات حتی وام های کوچک را از اوخر دی ماه متوقف کرده و حتی بانک کشاورزی که قرار بود به حمایت از تولیدکنندگان بپردازد نیز از این ماجرا بی نصیب نماند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که صاحبان واحدهای تولیدی براساس قول استانداری، برنامه ریزی کرده و با اطمینان خاطر از برطرف شدن مشکلات به مراکز خصوصی که از آن ها طلب کار بودند؛ قول مساعد داده اند.

حال با این تصمیم بانک مرکزی، همه آرزوها و امیدهایشان نقش بر آب شده و آنچه از ظاهر کار بر می آید این است که مشخص نیست کی و چطور قرار است این مشکل برطرف شود.

 

پرداخت وام‌های بخش تولید در هفته جاری

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان در این باره به خبرنگار "نافع" گفت: این موضوع هفته گذشته در جلسه ستاد تسهیل مطرح شده و استاندار در تماس تلفنی-که همه می شنیدند- با روح ا... خدارحمی، عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی صحبت کرد و وی قول داد مشکل در هفته جاری برطرف شود.

رضا قیاسی درباره دلیل این توقف نیز افزود: این موضوع ربطی به نبود اعتبار و نبود منابع ندارد و به گفته خدارحمی، این اقدام به دلیل مشکل داخلی بانک اتفاق افتاده و به زودی ر برطرف می شود.

وی با بیان اینکه بقیه بانک های استان مشکلی ندارند، خاطرنشان کرد: این مشکل قطعا به زوذی برطرف می شود زیرا وی به مقام عالی استان قول داده و حتما انجام می شود.

 

بی اطلاعی بانک مرکزی از زمان دقیق پرداخت وام ها

این موضوع در حالی از زبان قیاسی بیان می شود که روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار "نافع" گفت: نمی توان زمان دقیقی برای ازسرگیری پرداخت تسهیلات در بانک ها اعلام کرد و این موضوع در بانک های مختلف، متفاوت است.

این مقام مسئول افزود: هیچ بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی مبنی بر متوقف شدن پرداخت تسهیلات به بانک ها ابلاغ نشده؛ بلکه بانک ها برای ایجاد توازن بین منابع و مصارف خود اقدام به این کار کرده اند.

روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه این موضوع حاکی از خالی بودن خزانه و صندوق توسعه ملی و ... نیست، اعلام کرد: هر بانک به محض تجهیز منابع، پرداخت تتسهیلات را از سر می گیرد.

 

این درحالیست که یک منبع آگاه در بانک کشاورزی همدان اعلام کرد که توقف پرداخت تسهیلات با بخشنامه بانک مرکزی انجام شده و ابتدا اعلام کردند تنها وام ازدواج پرداخت شود، اما اکنون مردم برای دریافت همین وام نیز مشکل دارند.

وی ادامه داد: برخی افراد از ماه ها پیش برای برگزاری مراسم عروسی برنامه ریزی کرده اند تا با دریافت این وام زندگی خود را آغاز کنند، اما حال دچار مشکل شده و ما نیز شرمنده مردم شده ایم.

این فرد تصریح کرد: تولیدکنندگان نیز که از مدت ها پیش در نوبت دریافت وام بودند؛ قرار بود همین روزها تسهیلات را دریافت کنند، اما اکنون مستأصل شده اند.

 

از بانک کشاورزی که بگذریم؛ اوضاع در سایر بانک های استان نیز بهتر نیست تا جایی که برخی از آن ها دو ماه است پرداخت وام را متوقف کرده اند.

این اقدامات در حالی صورت گرفته که تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات اقتصادی فراوان دست و پنجه نرم کرده و وام های بانکی تنها کورسوی امید آن ها بود که آن هم گرفته شد و امید است براساس گفته مسئولان استان، قول بانک کشاورزی در این هفته که مقارن با دهه مبارک فجر است محقق شود تا هم لبخند رضایت را بر لبان آن ها بنشاند و هم مسئولان دولتی با اقدامات شتابزده و ناهماهنگ، بیش از این عوامل بدبینی مردم به نظام را فراهم نسازند.

همچنین نباید فراموش کرد که امسال از طرف مقام معظم رهبری با عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام گذاری شده و امید است مسئولان دولت تدبیر و امید در روزهای پایانی سال، قدمی برای تحقق این شعار بردارند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار