مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. شهريور 1396 - 22:47   |   کد مطلب: 22112
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اگر تراز واقعی بانک‌ها را دربیاوریم تعداد بالایشان ورشکسته‌اند و بانک‌های اروپایی می‌گویند توان بانک‌های شما کم شده است و نمی توانیم با آنها کار کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عصر امروز در جلسه ماهیانه تشکل متبوع خود با اشاره به آغاز هفته دولت اظهار داشت: دولت یازدهم 4سال تلاش کرد و در بعضی وقت ها موفق بود، بعضی بخش ها موفق نبود و به بعضی بخش ها اصلا وارد نشدند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت تلاش خود را بکار گیرد تا به مطالبات به حق مردم پاسخ درخوری بدهد.

باهنر با بیان اینکه هفته دولت است و نمی توانیم فقط بخش خالی لیوان را ببینیم و شاخص های قابل دفاع نیز برای گفتن زیاد داریم، تصریح کرد: قائدتا طومار کارهای انجام نشده زیاد است ولی نظام مردم سالاری دینی بی نظیر بوده و هست و تلاش شده که این نظام تنومند شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه مردم سالاری دینی هم در زمان امام و هم زمان رهبری تاکید و اصرار شد.

وی افزود: کسانی که رای مردم را قابل خراطی می بینند امام با صلابت جلوش ایستاد و رهبری نیز جملات زیادی در قاموس صحبت هایشان است. مردم سالاری باهیچ قیمتی نباید خراطی شود و نباید عده ای از رای دادن و روند مردم سالاری دینی حذف شوند.

باهنر با تاکید بر اینکه باید به رتبه هر کشور در شاخص های جهانی گفت: ایران در آسیا در شاخص های بهداشت به شوم یا چهارم آسیا رسیده و قدرت خرید مردم ایران در دنیا کمتر از بیست است.

وی با بیان اینکه امروز ما با مشکلات اساسی روبرو هستیم اظهار داشت:بزرگ شدن سریع دولت و نظام بروکراسی کشور و عدد و رقم در این حوزه از مرز انفجار می گذرد و این یکی از مشکلات است.

باهنر با اشاره به افزایش بی رویه هزینه های دولت، تصریح کرد: هزینه ای دولت از سال 91تا 95دقیقا دوبرابر شده و امسال کسری بودجه دولت 50هزار میلیارد تومان است.

باهنر با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی دولت وضعشان بحرانی است، گفت:ما بالای 85 درصد از حقوق بازنشستگان را از خزانه می دهیم در حالی که صدها ضندوق بازنشستگی داریم ولی اکثر اینها از مرز ورشکستگی گذشته اند.

وی ادامه داد: اگر تراز واقعی بانکها را دربیاوریم تعداد بالایشان ورشکسته اند و بانک های اروپایی می گویند توان بانک های شما کم شده و نمی توانیم با آنها کار کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه من از تعطیلی کارخانه هایی چون کاشی ایرانا تعجب نمی کنم، گفت: صادرات غیرنفتی ما 10درصد تولید ناخالص ملی مان است و این مشکل بزرگی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از بهترین کارهای دولت یازدهم طرح سلامت بود، گفت: ولی همین طرح در یک و نیم سال آتی به بن بست کامل بر می خورد چون وزارت بهداشت نیازمند 50هزار میلیارد تومان بودجه است.

باهنر درباره علت عدم موفقیت در حوزه مزیت اقتصادی گفت: بسیاری از بنگاه های ما با قیمت های واقعی مزیت منفی دارند و اگر بگوییم پول می دهیم کار نکن، مزیتش بیشتر از این است که کار کند.بسیاری از تولیدات کشاورزی و صنایع ما مزیت منفی دارند و قیمت، کیفیت و سرعتشان رقابت پذیر با سایر کشورها نیست.

باهنر با اشاره به اینکه حکومت ما با هفتاد میلیون جمعیت 3 میلیون کارمند دارد که اکثرشان مزیت کاری منفی دارند، گفت: مثلا اکنون وزارت نفت 250هزار نیرو دارد درحالی که زنگنه گفت من این وزارت را با 80هزار نیرو می توانم اداره کنم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه باید تصمیم بگیریم که ظرف 5سال همه بنگاه های با مزیت منفی تعطیل شود، تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا قانون کار حکمفرماست و استخدام انجام نمی شود که یک فرد با خانواده اش سی سال از دولت تغذیه کند.

وی با اشاره به اظهارات جهانگیری در جریان انتخابات که گفته بود ما درآمدی جز نفت و مالیات نداریم و نمی توانیم درآمدهارا افزایش دهیم تصریح کرد: امروز مصرف انرژی مان ۵ملیون بشکه نفت و معادلش گاز است و من نامه نوشتم که می توان بدون اینکه رفاه مردم را کاهش دهیم، در ۴سال آینده این مقدار مصرف را به سه میلیون بشکه برسانیم.

باهنر ادامه داد: من این را به آقای چیت چیان و زنگنه گفتم و آنها در جواب گفتند طرحتان خوب است ولی اگر انرژی صرفه جویی شود پولش به جیب وزارتخانه نمی شود و به جیب کارمندان می رود و این وسط رگولاتوری وجود ندارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با طرح این سوال که چند درصد از نمایندگان مجلس حاضرند بدون توجه به رای، حزب و صنفشان برای اقتصاد مقاومتی قیام کنند، تصریح کرد: از ۲۹۰نماینده ۱۰‌نفر هم حاضر نیستند قیام کنند و با این ساختار اقتصاد مقاومتی اجرا نمی شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: بیش از ۵۰درصد مشکلات اقتصادی موبوط به مدیریت داخلی است هرچند نمی توان مشکلات خارجی چون تحریم را نادیده گرفت.

باهنر در پاسخ به سوالی پیرامون کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰با تاکید بر اینکه من قصد چنین کاری ندارم، تصریح کرد: مارا با کاندیداهای ریاست جمهوری به دعوا نیاندازید و ما زندگی مان را می کنیم.

باهنر با اشاره به مصرف انرژی در کشور گفت: ما روزانه در کشور 5 میلیون بشکه نفت و معادله آن گاز، مصرف انرژی داریم. ما می توانیم بدون اینکه رفاه مردم را کاهش دهیم، با یک مدیریت انرژی می توانیم تعداد بشکه های نفت را به 3 میلیون بشکه برسانیم.

وی با بیان اینکه با ساختار فعلی اقتصاد مقاومتی درست نمی شود گفت: اگر این 290 نفر نماینده حاضر در مجلس اصولگرا هم بودند، فقط 10 نفر حاضر بودند برای اقتصاد مقاومتی قیام کنند. آیا نمایندگان مجلس حاضرند برای اقتصاد مقاومتی دست از رای آینده خود بردارند؟ در یک دوره از مجلس 4 پزشک وارد مجلس می شوند و در دوره دیگر 40 پزشک؛ الان رییس کمیسیون عمران مجلس یک پزشک است.

رییس جبهه پیروان با اشاره به لزوم اصلاح قانون اساسی و ساختارها گفت: دولت ظرف سه سال موظف است فرصت تولید را احصا کند و هر تولیدی که مزیت منفی داشت تعطیل شود و برود خانه یارانه بگیرد!

باهنر با بیان اینکه با قوانین موجود می شود بسیار از مسائل را حل کرد گفت: در برخی از بخش ها البته باید قوانین اصلاح شود. اگر قرار است نظام ما حزبی و دو مجلسی شود، لازم است که قانون اساسی اصلاح شود. حتما در مجلس و در دولت با رقبای خود رقابت می کنیم اما دولت امروز تیم ملی است. اگر قدرت دولت روحانی را برای حل مشکلات 50 درصد می دانیم باید تمام تلاش خود را بکنیم که این قدرت به 60درصد برسد نه اینکه 40 درصد شود. من نگرانم که اگر دولت بخواهد اصلاحات واقعی انجام دهد، بسیاری از شماها صدایتان دربیاید.

باهنر گفت: الان محور مطالبات مردم اقتصادی است. دولت نباید به حاشیه برود و به سمت مسائل فرهنگی و سیاسی و آزادی خواهی برود؛ البته این مسائل هم مهم است.

باهنر درباره تحریم ها گفت: تحریم ها اذیت کننده است. البته معتقدم که تنها 30 درصد از مشکلات مربوط به تحریم هاست و بیشتر مشکلات ارتباطی به تحریم ها ندارد؛ بقیه مشکلات بستگی به تصمیمات ما دارد؛ البته نمی خواهم بگویم که باید بدون دنیا زندگی کرد؛ بدون دنیا نمی توانیم زندگی کنیم.

وی درباره دلیل رای نیاوردن بیطرف در مجلس گفت: بیطرف حرف هایی زد که مثلا آب را نباید هدر داد؛ برخی از نمایندگان این حرف ها را سیاسی کردند. نمایندگان مناطق جنوبی کشور هم در این مساله تاثیرگذار بودند.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در حوزه اقتصادی سرتیم دارد گفت: من می ترسم که همه آن سرتیم ها سرلشکر شوند! روحانی در تنفیذ از واژه "انقلاب اقتصادی" استفاده کرد؛ این واژه را عامدا استفاده کرد. اراده روحانی را شنیدم که خودش می خواهد محور مسائل اقتصادی شود و امیدواریم که روی این تصمیم بماند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان ما نذر می کنند که مجلس بروند؛ حالا فرقی نمی کند که از نردبان امید بالا بروند یا از نردبان اصولگرایان. این مشکل به ساختارها و نبود نظام حزبی باز می گردد.

رییس جبهه پیروان درباره اینکه چند درصد از شعارهای دولت عملی خواهد بود گفت: اینکه ما بتوانیم تا آخر دولت 1400 مردم را قانع کنیم، مردم تا ظهور قانع نمی شوند و نباید هم بشوند. اگر دولت زیرخم یکی از علت های مشکلات را بگیرد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی درباره سرنوشت اصولگرایی اظهار کرد: اصولگرایی در حال دگردیسی است و شقه شقه شده؛ جمنا به اتحاد کمک کرد اما راهکار آخر نیست. باید مواضع‌ها به هم نزدیک شود. شاید نیازمند تغییر اسم ها هم باشیم. نباید افراد غیر انقلابی را ضد انقلابی بدانیم.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار