به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 3. اسفند 1395 - 19:17   |   کد مطلب: 19588
عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: بند های برجام از نظر ما جزء تعهدات آمریکا و کشور های 1+5 است و لذا هر گونه اجرای برجام به غیر از تعهداتی که صورت گرفته از نظر ما پذیرفته نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده برجام در گفت و گو با فرهنگ نگار گفت: آنچه که در برجام وجود دارد اجرای توام با حسن نیت در فضای سازنده است.در برجام کشوره های 1+5 متعد شدند که برجام را با حسن نیت اجرا کنند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را خدشه دار کند خودداری کنند.

عراقچی در ادامه افزود: بند های برجام از نظر ما جزء تعهدات آمریکا و کشور های 1+5 است و لذا هر گونه اجرای برجام به غیر از تعهداتی که صورت گرفته از نظر ما پذیرفته نیست.

عراقچی در پاسخ به این سوال که برجام چه زمانی و چگونه در بطن جامعه رخ پیدا می کند گفت: من متوجه این نمی شوم که چرا و به چه دلیل این سوال مطرح می شود که برجام حتما باید در اقتصاد و رکود بازار اقتصادی تاثیر گذار باشد. نمودهای اقتصادی برجام کاملا واضح و ملموس است.

وی تاکید کرد: برجام باید تحریم های نفتی را بر می داشته و این کار را انجام داده و نمود آن در جامعه این است که فروش نفت به 5/2 میلیون متر مکعب در روز افزایش داشته است و پول آن هم به کشور برگردانده می شود.

وی افزود: برجام باید تحریم خرید هواپیما را بر می داشته که آن را هم انجام داده و نمود ملموس آن قرار دادهای خرید هواپیما و ورود اولین هواپیما و ما بقی آن طبق قراردادی است که امضا شده است.

عضو تیم مذاکره کننده در ادامه افزود: اگر کسی درباره قرارداد کشتی سازی که با کره بسته شده است، تعداد هواپیما و نحوه خرید آن و همچنین فروش نفت و میزان آن ایرادی دارد اینها به برجام ربطی ندارد و به سیاست های دولت بر می گردد، برجام کار خود را انجام داده و نمود آن هم طبق صحبت هایی که شد در جامعه نمایان است.

عراقچی اظهار داشت: تحریم تحریم های بانکی را باید بر می داشت؛ آن قسمت هایی که به برجام مربوط می شد برداشته است.ممکن است که بعضی از بانک ها به دلیل خصوصی بودن به تصمیم خودشان وارد تبادل با ایران شده باشند ولی تبادلات بین بانکی الان با بقیه بانک ها در حال انجام است.

وی اضافه کرد: به افرادی که به دنبال این هستند که برجام در کجا و چگونه در جامعه ملموس شده است توصیه می کنم گزارش موظفی تیم مذاکره کننده که هر 3 ماه یکبار به  کمیسیون امنیت ملی داده می شود را مطالعه کنند. آخرین گزارشی که داده شده مربوط می شود به 27/10/94 که در یکسالگی برجام چهارمین گزارش به این کمیسیون داده شده است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که "طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرموده بودند اینقدر مسئولین نگویند تحریم ها برداشته شده است؛ تحریم ها همچنان باقی است و بر نداشته شده" چرا مذاکره کنندگان اصرار بر این دارند که تحریم ها برداشته شده است گفت: مقام معظم رهبری شروطی برای قبل و بعد از برجام به ما ابلاغ کرده بودند که در قبل و حین برجام به آنها عمل شده است و مد نظر ما است که درباره شروطی که بعد از برجام نیز به ما ابلاغ شده است حتما فرمایشات مقام معظم رهبری را در راس دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: ما تابع فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم. طرف ما در رابطه با برجام بدعهدی هایی داشته است که درباره این موضوع  با سیاست های خصمانه آنها مقابله کردیم و خواهیم کرد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار