مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. اسفند 1395 - 20:52   |   کد مطلب: 19606
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: قوانین فعلی وکالت هرچقدر نواقصی دارند اما با تغییر جزیی می توانند اصلاح شوند گاهی قوانین اینقدر گسترده هستند که یک وکیل یا قاضی نمیتواند به طور شفاف به یک موضوع بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا، الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در همایش «نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه» اظهار داشت: دوره نهم مجلس شورای اسلامی، لایحه جامع وکالت از طریق دولت و هیأت وزیران و طرحی با این مضمون توسط نمایندگان به مجلس وصول شد که با پایان گرفتن دوره نهم، طبیعتا از دور خارج شد.

 

وی افزود: در نهایت در دوره دهم، لایحه‌ای دولت تقدیم مجلس و رئیس قوه هم همزمان لایحه ای به همین منظور تهیه کرد و نهایتا اینها به کمیسیون قضایی منتقل شدند.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوریاین نکته که کارگروهی دقیق در این کمیسیون برای بررسی لایحه جامع وکالت، تشکیل شده است اظهار کرد: موضوع پس از بررسی در کارگروه، در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح شد که در جلساتی آقایان خداییان و انصاری به ترتیب معاون حقوقی قوه قضاییه و معاون حقوقی رئیس جمهوری را دعوت کردیم؛ در نهایت با این استدلال که قانون فعالی در این زمینه وجود دارد، کلیات لایحه وکالت در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس رد شد.

 

ملکشاهی عنوان کرد: قانون موجود قانون کاملی است که چند اشکال جزئی آن با اصلاحیه و الحاقیه رفع می شود؛ نیاز به تصویب قانون جدید نیست و این کار تورم قانون ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح و لایحه‌ای در کمیسیون حقوقی و قضایی با موضوع وکالت در دست بررسی نداریم، گفت: چند ماده اصلاحی باید اصلاح و چند ماده الحاقی باید اضافه شود که یکی از مواد الحاقی ادغام مرکز امور وکلای قوه قضاییه با کانون وکلا است؛ که با استفاده از نظر مسئولان قوه قضاییه ، کانون وکلا و کارشناسان بتبا این إصلاحات ، قانون فعلی را حفظ کرده و ادغام به نحو عادلانه و منصفانه ای انجام خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین گفت: تلاش مجلس حفظ شان وکالت است و معتقد به حضور گسترده وکلا در جامعه برای کمک رسانی به مردم و به ثمر رسیدن امر انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: وکلا با درک شان خود باید مجلس را در وظیفه قانون گذاری و نظارت یاری دهند که البته با تخصصی شدن وکلا این امر ضروری تر به نظر می رسد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین گفت: قوانین فعلی وکالت هرچقدر نواقصی دارند اما با تغییر جزیی می توانند اصلاح شوند گاهی قوانین اینقدر گسترده هستند که یک وکیل یا قاضی نمیتواند به طور شفاف به یک موضوع بپردازد.

ملکشاهی با بیان اینکه مجلس با اصلاحات جزیی و الحاقات در نظر دارد کار وکلا را را در امر قضاوت سهل و هموار تر کند عنوان کرد: در خصوص موارد مرتبط با قوانین وکالت اهمیت موضوع استفاده از نظرات ذی نفعان دو چندان است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار