مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. شهريور 1391 - 18:24   |   کد مطلب: 1963
به گزارش صدای دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد که به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به کشورمان سفر کرده است، با تاکید بر لزوم گسترش همکاری و مشارکت همگانی جهت دستیابی به اهداف متعالی بشر، ‌اظهار داشت: مطمئناً با استفاده از ظرفیت‌های جنبش عدم تعهد می‌توان گام‌های بزرگی در راستای استقرار صلح، عدالت و امنیت پایدار در جهان برداشت.
نقش مهم ایران در مسئله سوریه/ایران حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند

رییس‌جمهور با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی مسایل و موضوعات گوناگونی ازجمله مسایل اقتصادی و اجتماعی وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند، تصریح کرد: امروز استقرار صلح و آرامش در مناطق مختلف جهان مهمترین مسأله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گرفته و به انجام برسد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه موضوع سوریه و تحولات شکل‌گرفته در این کشور یکی از مسایلی است که امروز مورد توجه قرار دارد، گفت: همگان از اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد ناراحت هستند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه برخورداری از آزادی، عدالت و احترام به حقوق مردم حق همه ملت‌ها بوده و باید همگان برای دستیابی ملت‌ها به این خواسته‌ها همکاری و کمک کنیم، خاطرنشان کرد: مطمئناً خشونت و کشتار راه رسیدن به این اهداف نیست.

احمدی‌نژاد توافق و گفتگو برای دستیابی به یک روند سیاسی صلح‌آمیز را راه‌حل مشکلات و مسایل سوریه عنوان کرد و گفت: همه باید کمک کنند که مخالفین و دولت سوریه به توافقی برای رسیدن به یک روند سیاسی صلح‌آمیز برسد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در هر چارچوبی که به حل مسایل در سوریه برای استقرار صلح و آرامش و اراده مردم در این کشور کمک کند، حاضر به همکاری با سازمان ملل است، گفت: مطمئناً جنبش عدم تعهد و ظرفیت‌های موجود در آن نیز می‌تواند در جهت حل مسایل سوریه اقدامات و نقش بسزایی را داشته باشد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که خشونت‌ها را در سوریه متوقف کرده و زمینه‌ای برای گفتگو و تفاهم ملی در این کشور ایجاد کند، حمایت خواهد کرد و این در حالی است که همگان باید توقف خشونت و عدم استفاده از اسلحه در این کشور را دنبال و برای رسیدن به گفتگو و راه حل سیاسی و ایجاد تفاهم ملی تلاش نمایند و مطمئناً مسایل سوریه راه‌حل نظامی نخواهد داشت و اولین قدم توقف خشونت است.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و نحوه برخورد 1+5 و کشورهای غربی با این موضوع با طرح این سوال که اگر سازمانی ادعا می‌کند کار تخصصی انجام داده و تحت فشارهای سیاسی تصمیم‌گیری نمی‌کند، آیا با تغییر مدیر آن باید مواضع آن نیز تغییر کند؟ اظهار داشت: بسیاری از موضوعاتی که امروز به عنوان تخلف در گزارش‌های آژانس مطرح می‌شود، مسائلی است که بازرسان آژانس در زمان مدیریت قبلی به طور مستند آنها را تأیید کرده‌اند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون حداکثر همکاری را با آژانس انرژی اتمی داشته است، گفت: مشخص است که مواضع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مواضعی سیاسی است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات و اساسنامه آژانس انرژی اتمی در گذشته، حال و آینده همکاری‌های گسترد‌ه‌ای داشته است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر دوربین‌های آژانس انجام می‌شود و آنها جابه‌جایی مواد در حد یک گرم را نیز تحت کنترل خود دارند، اظهار داشت: معتقدیم دولت آمریکا نمی‌خواهد موضوع هسته‌ای ایران را حل کند و می‌خواهد از آن به عنوان بهانه‌ای برای تبلیغ، تحریم و هجمه علیه ایران استفاده کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران، ملتی با فرهنگ بوده که هیچگاه به هیچ کشوری حمله نکرده و همواره با سایر ملت‌ها همکاری سازنده داشته است، گفت: این سوال مطرح است که چرا مستکبران و دشمنان ملت ایران تا این حد در صدد ایجاد بدبینی نسبت به ایران در جهان هستند؛ ما از تحریم خوشحال نیستیم اما معتقدیم که باید روی مرز حق و عدالت ایستاده و حرکت کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما می‌خواهیم قانون برای همه به طور یکسان اجرا شود، اظهار داشت: معتقدیم که برای حل مسایل باید اعتماد دوطرفه وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور اشاره به اینکه امروز مصادف با شهادت شهیدان رجایی و باهنر است که 31 سال پیش توسط تروریست‌ها به شهادت رسیدند، گفت: ملت ایران در طول سال‌های پس از انقلاب همواره از سوی گروه‌های تروریسی که مورد حمایت کامل آمریکا و غرب هستند، مورد هجمه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: همه باید در آینده با یکدیگر همکاری کنیم و این نیازمند پذیرش عدالت، حقیقت و همدلی است.

بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، گفت: فرهنگ و تمدن ملت ایران کمک شایانی به تمدن بشری داشته و مطمئناً ملت ایران به خدمات فرهنگی خود به بشریت افتخار می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری شایسته و موفقیت‌آمیز شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که برای سازمان ملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همکاری با جنبش عدم تعهد و گروه 77 است چرا که ما معتقدیم بدون کمک و مساعدت کشورهای عضو این جنبش و گروه 77 در بسیاری از مسایل نمی‌توانیم به موفقیت برسیم.

بان‌کی مون با اشاره به ریاست آینده جنبش عدم تعهد که به عهده ایران است، اظهار امیدواری کرد: به واسطه مدیریت جمهوری اسلامی ایران این جنبش بتواند بهره‌وری و تأثیرگذاری بسزایی در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه امروز در سطح جهان با چالش‌های گوناگونی مواجه هستیم، بر نقش مهم ایران در مسایل منطقه به ویژه در موضوع سوریه تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند حداکثر تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز مسایل در سوریه به کار گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان ملل خواستار پایان خشونت‌ها و کشتارها و شروع مذاکرات در سوریه است، اظهار داشت: متأسفانه در شورای امنیت بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود داشته و این باعث می‌شود که افراد بیشتری در این کشور کشته شوند و این در حالی است که باید تمرکز در سوریه بر توقف کشتار و درگیری‌ها باشد.

بان‌کی‌مون اظهار امیدواری کرد تا مسئولان شرکت‌کننده در اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد بتوانند پیامی قوی و قطعی برای حل مسایل در سوریه ارائه دهند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در خصوص موضوع هسته‌ای ایران و گفتگوهای مسئولان کشورمان با 1+5 و همچنین چگونگی همکاری جمهوری اسلامی با آژانس انرژی اتمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حق دارد تا از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز استفاده کند و باید تلاش کنیم تا هر چه زودتر اعتماد میان دو طرف ایجاد شده و مسایل موجود حل شود.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری قربانی تروریسم در جهان است و ملت ایران خسارت‌های زیادی را از آن دیدند، گفت: سازمان ملل متحد به عنوان یک اصل با هرگونه اعمال ترویستی مخالف است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار