مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. اسفند 1395 - 12:25   |   کد مطلب: 19838
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، مطالبه­ اصلی خبرگان از دولت است، گفت:مردم خوزستان از عملکرد دستگاه‌ها در قبال خوزستان و عدم شایسته‌سالاری دولت در این استان گله‌مندند ولی بصیرت و نجابت دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ آیت‌الله محسن حیدری آل کثیری امام جمعه موقت اهواز و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در میان برنامه‌های فشرده حضور چند روزه خود در تهران، زمانی را برای بازدید از باشگاه خبری توانا و گفتگو با خبرنگاران این باشگاه خبری اختصاص داد و  در این فرصت به تبیین فضای عمومی حاکم بر مجلس خبرگان و همچنین بحران زیست‌محیطی استان خوزستان پرداخت.

وی از نشاط و شادابی آیت‌الله جنتی ریاست مجلس خبرگان در پیگیری امورات کمیسیون‌ها گفته و پیگیری‌های مجدانه ایشان را اینگونه توصیف کرد:  «آقای جنتی مرتب به کمیسیون‌های تخصصی سرکشی می‌کنند و اگر عضوی غایب باشد، مجدانه پیگیر علت عدم حضور ایشان می‌شوند».

این عضو مجلس خبرگان مطرح شدن «مطالبات مردمی» از زبان اعضای مجلس خبرگان رهبری را در راستای منویات رهبر انقلاب پیرامون صدای رسای مردم بودن قلمداد کرده و گفتمان‌سازی را از ختیارات اعضای خبرگان برمی‌شمرد.

آیت‌الله حیدری در ادامه از معضلات و مشکلات خوزستان می‌گوید. معضل‌هایی چون «ریزگردها»، «بحران انتقال آب» و «آمار بیکاری فزاینده» تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که دامنگیر مردم این استان شده و این نماینده و منتخب مردم حال عمومی مردم خوزستان را با این عبارت توصیف می‌کند: «مردم خوزستنان گله‌مندند اما بصیرت و نجابت دارند».

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به وعده وعیدهای دولت روحانی برای مشکل ریگردها اشاره می‌کند و می‌گوید: «اینکه رییس جمهور گفت ما آب خوزستان را برای مصارف غیرظرب نمی بریم، خلاف واقع است!».

در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید؛

با توجه به برگزاری دومین اجلاسیه مجلس پنجم خبرگان رهبری، ارزیابی شما از فضای عمومی اجلاس چطور است و در این چند روز برگزاری اجلاس، سطح مطالبات و دغدغه­‌های اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری را چطور ارزیابی می­‌کنید؟

آیت‌الله حیدری: همان­طور که فرمودید این روزها، روزهای برگزاری دومین اجلاسیه ی پنجمین دوره ی مجلس خبرگان رهبری است. یکی از تفاوت‌هایی که در این دوره نسبت به دوره‌های قبل مشاهده می­‌شود این است که ریاست مجلس خبرگان، نسبت به دوره‌های قبل خیلی فعال‌تر و با نشاط­‌تر عمل کرده‌اند و در بسیاری از کمیسیون‌هایی که برگزار می­‌شود شرکت می­‌کنند. ما سراغ نداشتیم که در دوره‌های قبل، رئیس مجلس خبرگان آن قدر جدی و با نشاط کارهای مجلس را دنبال کنند و این تفاوت ملموسی است.

* مجتهدان جوان و کمیسیون‌های فعال مجلس خبرگان رهبری

تفاوت دیگر در این است که نسبت به دوره‌های قبل، مجتهدان جوان بیشتری در این دوره شرکت داشتند و به همین جهت ما احساس می­‌کنیم که شور و نشاط بیشتری در بین اعضا نسبت به تشکیل کمیسیون‌ها وجود دارد.

مثلا طبق گزارشی که داده شد، در طول این چند ماه حدود ۷۱ جلسه کمیسیون به غیر از کارگروه‌ها و کمیته‌های فرعی که خود کمیسیون‌ها تشکیل داده‌اند تشکیل شده است.

به عنوان نمونه کمیسیون سیاسی_اجتماعی سه کمیته تشکیل داده است. یک کمیته سیاسی، یک کمیته اقتصادی و یک کمیته فرهنگی که هرکدام از آنها هم کارگروه‌هایی را تشکیل دادند و کارشناسانی خارج از مجلس خبرگان دعوت کرده‌اند و نظرات آنها را در زمینه‌هایی مثل اقتصاد مقاومتی یا فضای مجازی گرفته‌اند. کمیسیون سیاسی توانسته است محصولاتی را برای اطلاع‌رسانی به مجلس خبرگان ارائه بدهد که بسیار مهم است.

* خبرگان رهبری و پیگیری مطالبات مردمی

تفاوت دیگر در بعد «مطالبات مردمی» است که از زبان اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شده است. با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند با توجه به جایگاهی که مجلس خبرگان در بین مردم  دارد، از همه بیشتر با مردم سر و کار دارند و می­‌توانند صدای رسای مردم باشند و می­‌توانند با ارتباطی که با مسئولین دارند بهتر مطالبات مردم را مطرح کنند. بنابراین مجلس خبرگان نباید فقط به وظیفه قانونی خودش که تعیین رهبری در صورت لزوم و مراقبت از شرایط رهبری هست اکتفا کند و باید از ظرفیت‌های دیگر مجلس خبرگان استفاده شود و یکی از بزرگترین این ظرفیت‌ها پیگیری مطالبات مردمی است.

* خبرگان رهبری و گفتمان‌سازی

البته اعضای مجلس خبرگان مستقیما مسولیت اجرایی ندارند و نمی­‌توانند مطالبات مردمی را برآورده کنند؛ اما با توجه به تریبون‌هایی که در اختیار مجلس خبرگان وجود دارد، نمایندگان می­‌توانند گفتمان‌سازی کنند و با این گفتمان سازی افکار عمومی را هدایت کنند. وقتی افکار عمومی به یک سمت هدایت شد، مسئولین اجرایی خواه یا ناخواه به دنبال افکار عمومی حرکت می­‌کنند.

ما این مطلب را در ارتباط با خوزستان دیدیم. مطالبات مردمی در مورد مشکلاتی که در استان وجود داشت، از زبان نمایندگان مجلس خبرگان گفتمان ‌سازی شد و مردم نسبت به نظام امیدوارتر شدند و به این نتیجه رسیدند که کسانی را که انتخاب کرده‌اند حرف دل آنها را می­‌زنند و وقتی این امیدواری در میان عامه­ مردم حاصل شود، گوششان بدهکار جریانات خارجی قرار نمی­‌گیرد؛ دیگر دشمنان نظام و انقلاب این فرصت را پیدا نمی­‌کنند که بتوانند شبهات را القا کنند و مردم با آن حالت عزم و وفاق ملی به نظام خودشان امیدوار می­‌شوند.

از سوی دیگر مسولین هم خواه یا ناخواه برای اینکه به مشکلات مردم رسیدگی کنند به حرکت در می‌آیند و در مناطق حضور پیدا می­‌کنند تا مشکلات مردم را حل کنند. اگر این مطالبات مردمی از زبان منتخبان­شان مطرح نمی­‌شد، مسئولین مرکز نشین آن طوری که الان نشان می­‌دهند قطعا با اهتمام جدی عمل نمی­‌کردند. لذا بحث مطالباتی مردمی یک بحث جدی است که در دوره پنجم توسط  نمایندگان مجلس خبرگان دنبال می­‌شود.

* اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، مطالبه­ اصلی خبرگان از دولت

برای مثال در ارتباط با بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل در این زمینه نامگذاری کردند، رسما رئیس مجلس خبرگان از رئیس جمهور خواستند که بیایند و توضیح بدهند که در این حوزه چه کارهایی کرده‌اند که این در واقع مطالبه عامه­ اعضای مجلس خبرگان هم است؛ و یا مسئله انقلابی بودن و انقلابی ماندن که در نطق ریاست مجلس خبرگان نیز مطرح شد و عزیزانی که نطق قبل از دستور داشتند هم به این موضوع اشاره کردند.

*مطالبه خبرگان از شورای عالی فضای مجازی به خاطر چرایی اجرایی نشدن دستورالعمل رهبر انقلاب

در روز اول اجلاس سردار عبداللهی فرمانده­ی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آمدند و گزارش دادند و نمایندگان نیز طبق آیین نامه اظهار نظر و سوال کردند که این سوالات همه در حول محور مطالبات مردمی بود. یا در روز دوم که آقای دکتر تقی‌پور به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی مدعو دیگر اجلاس بود، بحثی را مطرح کردند و عزیزانی اظهار نظر کردند که تمام آن بر اساس مطالبات مردم و رهبری در زمینه فضای مجازی بود. برای مثال از شورای عالی فضای مجازی مطالبه شد که چرا تا به حال دستور العملی که مقام معظم رهبری از چند سال پیش صادر کردند اجرایی نشده است؟

بحث این بود که باید شبکه ملی اطلاعات تاسیس  و راه‌اندازی شود و از آن حالت یوغ جریانات فضای مجازی که دشمنان اسلام راه انداخته‌اند و همه مردم دنیا به ناچار زیر سلطه آنها قرار گرفته‌اند آزاد شویم و استقلال پیدا کنیم. با اینکه امکانات و نیروی انسانی که بتواند این نرم‌افزارها را راه بیاندازد وجود دارد چرا تا به حال کوتاهی شده است! این به عنوان یکی از مطالبات جدی مجلس خبرگان بود.  

آیا کمیسیون ها براساس بررسی های تخصصی که صورت می­گیرد مصوباتی را هم دارند که مثلاً در بحث اقتصاد مقاومتی الزامات فضاسازی و فرهنگ سازی را از طرف دستگاه های دیگر به وجود بیاورد؟

کمیسیون‌های مجلس خبرگان جنبه­ داخلی دارد و مصوبات آنها برای دستگاه‌های دیگر الزام‌آور نیست. اما با توجه به ظرفیتی که مجلس خبرگان دارد، می­‌تواند مسؤلین را دعوت و از آنها سوال کند. آنها هم تا به حال در اکثر مواردی که این مطالبات انجام شده است، تمکین کرده‌اند و در صحن علنی مجلس خبرگان گزارش دادند.

کمیسیون‌هایی که وجود دارد عبارتند از کمیسیون آیین‌نامه، کمیسیون تحقیق، کمیسیون ویژه، کمیسیون سیاسی­‌ و اجتماعی، کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه و کمیسیون داخلی امور مالی و اداری. اینها کمیسیون‌های مجلس خبرگان هستند که مصوبات آنها برای خود مجلس خبرگان چنانچه به تصویب برسد الزام آور است.

البته بعضی از کمیسیون‌ها مانند حراست و پاسداری از ولایت فقیه می­‌توانند با مجامع علمی داخل و خارج جهت طرح موضوع ولایت فقیه و نظام مردم‌سالاری دینی، هماهنگی داشته باشند که باز هم برای دیگران الزام‌آور نیست؛ ولی می­‌تواند این ظرفیت تعامل را ایجاد بکند.

*مردم خوزستان گله‌مندند ولی بصیرت و نجابت دارند

فضای عمومی در مورد بحران ریزگردها و مسئله آبگیری هورالعظیم که یک عامل بازدارنده از مسئله آلودگی است، چگونه است و ارزیابی شما از مطالبات عمومی مردم چیست؟

مردم خوزستان گله‌مندند؛ اما به خاطر نجابت و بصیرتی که دارند در همه صحنه­‌های انقلاب حضور جدی دارند که نمونه آن حضور پرشور مردم در ۲۲ بهمن بود که بسیار فوق‌العاده بود اما در عین حال از تبعیضی که در استان اتفاق می‌افتد و همچنین از سهل انگاری بعضی از مدیران نسبت به خدماتی که صورت می­‌گیرد گله‌مندند.

*قطعی برق خوزستان، معلول سهل انگاری برخی دستگاه‌هاست

در خصوص مسئله­ قطعی برق، این اتفاق معلول سهل انگاری برخی دستگاه‌هاست. دستگاه‌های ذیربط بایستی بر اساس آئین‌نامه اجرایی‌شان سالی دوبار تجهیزات انتقال برق را شستشو می­‌دادند، اما از سال ۹۳ این شستشو حتی یکبار هم صورت نگرفته و به خاطر تل‌انبار شدن ریزگردها به خصوص ریز گردهای خاک رس، قطعی برق در استان اتفاق افتاد.

* نوع و منشاء ریزگردهای خوزستان/ اگر دستگاه‌های ذی­ربط به وظیفه­ خود عمل کرده بودند قطعی برق رخ نمی­‌داد

ریزگرد های خوزستان عمدتا به دو دسته تقسیم می­‌شوند: دسته­ اول ریزگردهای ماسه­‌ای هستند که بنابر اعلام کارشناسان قُطر آنها یک میلی‌متر بوده و حرکت آن ها بسیار کُند است و حداکثر تا ارتفاع ۱۵ متری سطح زمین بلند می‌شوند و زود هم فرومی­‌نشیند که عمده ریزگردهایی که منبع خارجی دارند، از این نوع هستند.

دسته دوم ریزگردهایی از جنس خاک رُس هست که قُطر آنها کمتر از یک میلی‌متر بوده و به دلیل سبک بودن، ارتفاع بیشتری بالا رفته و با جریان هوا به فاصله‌های دورتر جابجا می­‌شود. این ریزگردها زمانی که روی تجهیزات انتقال برق می‌افتند به دلیل خاصیت چسبندگی زیاد با باد و باران از بین نرفته و بیشتر به آن‌ها می­‌چسبند و یک لایه خاک رُس روی آن‌ها ایجاد می­‌شود که با کمی رطوبت، انتقال دهنده­ الکتریسیته می­‌شوند و انتقال برق را دچار مشکل می­‌کنند. اگر دستگاه‌های ذی­ربط به وظیفه­ خودشان به درستی عمل کرده بودند، اصلا قطعی برق رخ نمی­‌داد.

* ملاک انتصاب در خوزستان؛ وابستگی به یک جریان سیاسی خاص، نه شایسته‌سالاری!

یکی دیگر از مسائلی که باعث ناراحتی مردم خوزستان شده، عدم شایسته سالاری است. بسیاری از مدیران و مسئولینی که اکنون عهده‌دار امور هستند به دلیل روابط سیاسی و عضویت در گروه‌ها و جریانات خاص برسرکار آمده اند و بسیاری از مدیرانی که کارآمد و متخصص و متعهد بوده‌اند به دلیل عدم وابستگی به جریانی خاص کنار گذاشته شده‌اند. مردم از این باندبازی ها گله‌مندند و علاقه‌مندند که مدیران آن‌ها افرادی متخصص و متعهد باشند.

بنا به فرموده­ مقام معظم رهبری مسئولین نباید تصور کنند که حضور یکپارچه مردم در ۲۲ بهمن به عنوان رضایت‌مندی مردم از وضع موجود خوزستان است، چرا که حضور آن‌ها به دلیل اعتقاد به نظام و نیز آگاهی آن‌ها از توطئه‌های دشمنان است.

* یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش ریزگردها انتقال غیر اصولی آب است/مشکل ریزگردهای داخلی با مدیریت صحیح حل می‌شود

یکی دیگر از مشکلات مردم خوزستان مسئله­ آب است. آب­‌های خوزستان مانند رودخانه‌های دِز، کارون و کرخه به صورت غیرقانونی و بی­‌رویه به جاهای دیگر منتقل شده و این موضوع منشاء بسیاری از مشکلات شده است. یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش ریزگردها انتقال غیر اصولی آب است. ریزگردهایی که کانون‌های خارجی دارند و از کشورهای دیگر مانند عراق و عربستان وارد کشور می­‌شوند، برای حل مشکل­شان نیاز به همکاری با آن کشورهاست، اما مشکل ریزگردهایی که منشاء داخلی دارند بایستی با مدیریت صحیح حل شود. ریزگردهای ماسه‌ای داخلی قریب به ۲۳۰ هزار هکتار و ریزگردهای خاک رُسی داخلی حدود ۳۵۰ هزار هکتار در استان منشاء و کانون دارند.

همین منشاهای داخلی تا چند سال پیش سرسبز بودند؛ اما امروزه به دلیل قطع شدن آب، این زمین‌ها به کانون ریزگردهای داخلی کشور تبدیل شده اند. به عنوان مثال به دلیل سیلاب‌های طبیعی که از رودخانه ها سرریز می­‌شد حدود ۲۰۵ هزار هکتار از مراتع طبیعی در استان که مورد استفاده دامداران قرار می­‌گرفت، از بین رفت که ۵۴% ریزگردها به دلیل از بین رفتن همین مراتع است.

* خشک شدن تالاب‌های خوزستان معضلی دیگر/همه ماهی‌ها و طیور تلف شده‌اند

یکی دیگر از مشکلات خوزستان خشک شدن تالاب هایی مانند تالاب شادگان و هویزه (هورالعظیم) است. به دلیل سدی که در یکی از استان‌ها بر روی رود کرخه زده شد، تقریبا ۶۰% آب کرخه کم شده است. تنها راه آبگیری هور العظیم نیز رود کرخه است که به دلیل کاهش میزان آب در این چند سال اکثر تالاب های هورالعظیم خشک شده است.

فقط به دلیل سیلابی که در بهار امسال رخ داد، مقداری آب شیرین وارد تالاب شد که به دلیل ورود پساب‌های نیشکر و پسماندهای نفت، آن مقدار آب موجود هم شور و کثیف و عملا فاسد شده است.

این مسئله باعث تغییر اکوسیستم منطقه و آلودگی محیط زیست شده است. بازدید چند روز گذشته ما نشان می­‌دهد که حتی یک ماهی هم در تالاب وجود ندارد. بنابر اعلام مردم محلی تمامی طیور و ماهی‌هایی که محل درآمد مردم بوده است از بین رفته اند. حتی دامدارانی که اطراف هور زندگی می­کنند اعلام کرده اند دام هایی که از آب هور استفاده کرده اند مُرده اند و در واقع بزرگترین جنایت تاریخ در تالاب ها رخ داده است.

*پر بودن ۷۰درصد تالاب از آب شیرین دروغ است

در عین حال مسئولین اعلام می­‌کنند که ۷۰ درصد تالاب از آب شیرین پر شده است. بنده به عنوان کسی که خودم مشاهده کرده‌ام شهادت می‌دهم که این ادعا دروغ است و عمده ی تالاب که محل درآمد مردم بود خشک شده و مقدار محدود آبی که در تالاب وجود دارد شور، تلخ و مسموم است.

یکی از نمایندگان سابق خوزستان اعلام کردند که مجلس نهم جلساتی را با وزارت نفت، وزارت نیرو و رئیس سازمان محیط زیست داشته اند تا برای مشکلات خوزستان چاره اندیشی کنند و در نهایت تعهداتی نیز داده اند، این تعهدات به کجا رسیده و چه نتایجی از آن ها حاصل شده است؟

بنابر اطلاعات موجود، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اسنادی وجود دارد که نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی پس از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که کارهای وزارت نیرو خلاف است؛ همچنین بازرسی کل کشور در این زمینه  ورود کرده و وزارت نیرو را به دلیل تخلف از قوانین محیط زیست محکوم کرده و گفته شده است که هیچ یک از پروژه‌های انتقال آب که صورت گرفته، مجوز محیط زیستی ندارد.

* درخواست از قوه قضائیه و بازرسی کشور برای ورود به مسئله انتقال آب خوزستان

ما از تریبون نماز جمعه و مجلس خبرگان درخواست کرده‌ایم و می­‌کنیم که قوه‌قضائیه و بازرسی کل کشور به مسئله ورود کرده و مانع این انتقال بی‌رویه و غیرقانونی شوند که منشا اکثر مشکلات خوزستان است.

زراعت دیم استان که در حدود ۵۶ هزار هکتار بوده است، بسیار کاهش پیدا کرده و در حال از بین رفتن است که علت دیگری برای ایجاد ریزگردها نیز همین است.

*جلگه خوزستان در صورت رسیدگی توانایی خودکفا کردن کشور از محصولات کشاورزی را دارد

این تبلیغاتی که انجام می­‌شود که آب خوزستان فراوان است، درست نیست. البته کم آبی در همه جا وجود دارد اما در استان خوزستان برای احیای جلگه خوزستان آب نقش حیاتی دارد. زمین‌های حاصلخیز موجود در خوزستان به دلیل اجتماع آب، خاک، آفتاب و هوا در آن، ویژگی برجسته‌ای به جلگه خوزستان داده است که اگر به درستی مدیریت شود می­‌تواند کل کشور را از نظر تولید بخشی از محصولات کشاورزی خودکفا کرده و کشور را از واردات آن محصولات بی نیاز کند.

* پیشرفت خوب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دولت یازدهم

طرحی که مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش در ۱۸ اسفند ۷۵ برای خوزستان پیشنهاد کردند، برای ایجاد ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان متاسفانه به درستی اجرا نشد. این طرح که بعدها کارشناسان آن را به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش دادند در دوران دولت اصلاحات تنها ۱% آن اجرایی شد و در دوران دولت‌های نهم و دهم ۱۶ درصد پیشرفت داشت. بنده در نطق شهریور ۹۲ در مجلس خبرگان اعلام کردم که در طول ۱۷ سال گذشته تنها ۱۷ درصد این طرح پیشرفت داشته و اگر بنا باشد به همین رویه پیش برود ۸۳ سال دیگر زمان لازم است تا طرح مقام معظم رهبری به طور کامل اجرا شود.

بعد از پیگیری بنده از رئیس جمهور، ایشان خدمت مقام معظم رهبری رفتند و در نهایت بنابراین شد که از صندوق ذخیره­ ملی مبلغ ۳ میلیارد دلار طی دو قسط به این طرح اختصاص یابد. بنابر اعلام کارشناسان این طرح بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد می­‌کند که نه تنها مشکل بیکاری در استان را حل می­‌کند بلکه بسیاری از بیکاران استان‌های اطراف نیز مشغول به کار خواهند شد.

برآورد کارشناسان نشان می‌دهد که این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند ۵۰ درصد محصولات غذایی کشور را تامین کند. مهم‌ترین چالشی که این طرح با آن مواجه است مشکل کمبود آب است که به دلیل سدسازی های غیراصولی به وجود آمده است.

* انتقال آب خوزستان بیش فراتر از مصوبه شورای عالی آب

بر اساس مصوبه شورای عالی آب کشور، دولت تنها می­‌تواند برای تامین آب شرب از این رودها برداشت به عمل آورد. بنابر اعلام کارشناسان سالانه ۳۴۰ میلیون متر مکعب آب برای تامین آب شرب این استان‌ها کفایت می­‌کند در حالی که الان طبق مدارک و مستندات وزارت نیرو از دو رودخانه کارون و دِز در حدود یک میلیارد و ۵۰۹ میلیون متر مکعب آب استخراج می­‌شود. حتی وزارت نیرو طرح‌هایی در حال بررسی دارد که در صورت نهایی شدن این طرح‌ها، آب استخراج شده از این دو رودخانه به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب یعنی ۹ برابر مقدار مصوب خواهد رسید.

مهم‌ترین مطالبه ما این است که مقدار آب استخراجی از این رودخانه‌ها بایستی بر اساس قانون باشد زیرا ادامه این روند فاجعه‌آفرین خواهد بود.

* طرحی که اگر اجرایی شود، مشکلات متعدد اجتماعی و امنیتی بدنبال دارد!

هم‌اکنون طرح‌هایی در وزارت نیرو مطرح است که در نقاط بالایی کرخه ۴ سد ساخته شود که در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها، تالاب‌ها به طور کامل خشک شده و تولید نیشکر با مشکل اساسی مواجه خواهد شد و کشاورزان نیز دست از کشاورزی برخواهند داشت و به مناطق حاشیه شهرها مهاجرت خواهند کرد که این اتفاق مسبب مشکلات متعدد امنیتی و اخلاقی خواهد شد و در نهایت خوزستان بیابانی خواهد شد با ساکنین ناراضی که دشمنان اسلام و ایران منتظر کوچکترین فرصتی برای سو استفاده از آن هستند. در واقع این طرح‌ها نوعی سربازگیری برای دشمن است و ما این مطالب را به عنوان دیده‌بان حاضر در صحنه هشدار می‌دهیم.

* کمبود شغل در خوزستان معضلی دیگر/نرخ بیکاری ۴۵ درصدی خوزستان

یکی دیگر از مشکلات خوزستان موضوع کمبود شغل است. مشکل بیکاری در تمام کشورها یک معضل جدی است، اما طبق آمار در خوزستان این مسئله جدی‌تر است. بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده متوسط نرخ بیکاری در کشور ۱۲ درصد است و این در حالی است که متوسط این نرخ در خوزستان حدود ۲۵ درصد و در برخی شهرستان های خوزستان بیش از ۴۵ درصد است.

*خوزستان بعد از جنگ بازسازی نشد؛ ماله‌کشی شد

این موضوع چند علت دارد. یکی از علت‌های آن جنگ تحمیلی است. در طول ۸ سال جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌ها، شهرها و روستاها از بین رفتند و بازسازی که انجام شد، واقعی نبود بلکه صرفا ماله‌کشی بود. حتی در برخی مناطق اهواز که مرکز استان است شرایط از سال‌های زمان جنگ تغییر خاصی نکرده است.

* ۱۰۰ درصد مدیران شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر غیر بومی هستند!

علت دیگر آن سیاست غلط مدیریتی حاکم بر شرکت‌ها و دستگاه‌هاست. در این مجموعه‌ها به افراد بومی هیچ اولویتی داده نمی­‌شود. در حال حاضر هزاران جوان دارای تحصیلات عالیه بیکار هستند در حالی‌که بسیاری از دیگر استان‌ها آمده و به راحتی استخدام شده‌اند. بر اساس آماری که به دست آمده ۱۰۰ درصد مدیران شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر و ۸۰ درصد مدیران میانی غیر بومی هستند. این موضوع باعث تل‌انبار شدن و افزایش بیکاری در استان شده است. به دولت پیشنهاد می‌شود که قانونی تهیه کند تا اولویت جذب در تمام کشور با افراد بومی هر منطقه باشد.

سفر اخیر رئیس جمهور و برخی وزرا برای خوزستان به چه میزان مفید و چه دستور العمل هایی در پی داشت؟

آنچه که در این سفر اتفاق افتاده این است که برای تامین برق تصفیه خانه‌های شهرها ۲۰ ژنراتور از سراسر کشور تامین کرده‌اند تا در صورت قطعی برق، آب مردم قطع نشود قریب به ۱۴۰ اکیپ از سراسر کشور به استان خوزستان اعزام شدند تا تجهیزات انتقال برق را تمیز کنند.

* نهال‌کاری برای مقابله با ریزگردها، بازی با معلول است نه حل علت!

همچنین مصوب کرده‌اند که مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای نهال‌کاری در ۳۰ هزار هکتار تخصیص یابد که البته این کار حل کردن علت نیست، چرا که ۳۰ هکتار تقریبا ۵ درصد از کانون ریزگردهای داخلی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این کاشتن نهال بدون وجود آب عملا کاری بیهوده است و برای سرگرم کردن مردم است و در واقع نوعی «آب نبات» است برای اینکه زمان بگذرد. در صورتی که اگر انتقال آب به صورت قانونی صورت گیرد و آب رودها دوباره به خوزستان بازگردد مراتع دوباره سبز می­‌شوند و نیازی به کاشتن نهال هم نیست.

*اینکه روحانی گفت غیر از آب شرب، از آب خوزستان استخراج نمی‌شود خلاف واقع است

این که آقای روحانی در شورای عالی اداری استان و دیگر دولت مردان اعلام کرند که غیر از آب شرب از آب خوزستان استخراج نمی شود خلاف واقع است.

با توجه به اینکه به ایام انتخابات نزدیک می­شویم، فضای سیاسی امروز کشور را چطور ارزیابی می­‌کنید؟

ما امیدوار هستیم که همانند گذشته که مردم شرکت کردند انتخاباتی را هم که در پیش رو داریم مردم با حضورشان یک افتخار دیگری را ثمر برسانند و با بصیرت خدادادی که دارند فتنه هایی که قطعا دشمنان در ذهن دارند با حضور و بصیرتی که مردم دارند امیدواریم که ان‌شاءالله خنثی خواهد شد و مشکلی برای کشور نظام ایجاد نخواهد شد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار