مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. اسفند 1395 - 21:55   |   کد مطلب: 19845
در معادلات عقلی ما فکر می کنیم آنچه بخشیدیم از دستمان رفته ولی قرآن می فرماید انفاق تجارتی پر سود می باشد.
احسان و نیکو کاری نقش بزرگی در نجات جامعه از فقر و گرفتاری دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، سید صدرالدین محمودی معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت و گو باخبرنگار صدای دانشجو گفت: در دین مبین اسلام به احسان نیکوکاری تاکید زیادی شده و سفارش زیادی به انفاق به دیگران میکند و نیکو کاری را یکی از ویژگی های اخلاقی رستگاری می داند و در سوره فاطر خداوند انفاق را تجارتی پر سود و بی زیان می داند .

وی افزود: در معادلات عقلی ما فکر می کنیم آنچه بخشیدیم از دستمان رفته ولی قرآن می فرماید انفاق تجارتی پر سود می باشد. احسان و نیکو کاری برکات زیادی دارد که یکی از برکات آن محبت خداوند است که خداوند در قرآن پنج بار می فرماید : "الله یحب المحسنین "  و همچنین باعث دوستی و صمیمیت و ایجاد محبت بین افراد می باشد و از دیگر آثار آن تعدیل اقتصادی ست،  یکی از چیزهایی که در جامعه نگران کننده است و باعث مشکلات عدیده می شود فقر و تنگدستی می باشد که حضرت علی (ع) می فرماید فرزندم من از تهی دستی بر تو هراسانم ، از فقر به خدا پناه ببر. چرا که فقر دین انسان را ناقص و عقل را سرگردان می کند و عامل دشمنی می باشد.

محمودی گفت: اگر نیکو کاری به صورت یک فرهنگ عمومی گسترش پیدا کند و در یک جامعه اغنیا به فقرا و نیازمندان احسان کنند و رسیدگی کنند و نیاز های ضروری آن ها را برطرف کنند قطعا بخش عمده ای از مشکلات اجتماعی که زایده فقر است از جامعه رخت بربسته و ریشه کن می شود .

وی بیان کرد: احسان و نیکو کاری نقش بزرگی در نجات جامعه از فقر و فلاکت و گرفتاری اجتماعی دارد از این رو خداوند در قرآن می فرماید در راه خدا انفاق کنید و با ترک انفاق خود را با دست خود به هلاکت نیاندازید و می فرماید نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

حجت الاسلام محمودی گفت: اگر انفاق به فراموشی سپرده شود و ثروت ها در دست گروهی ثروتمند جمع گردد عده زیادی محروم  و بی نوا می باشند واین محرومیت وفقر است که انسان را به گناه وادار می کنند.

وی افزود: یکی دیگر از برکات نیکو کاری آرامش روح است که برای انفاق کننده بعد از انفاق بوجود می آید که خداوند می فرماید کسانی که انفاق می کنند نه ترسی به آنهاست و نه غمگین می شوند.

محمودی در انتها گفت: برخی از مفسران خودداری از انفاق فی سبیل الله را هم سبب مرگ روح انسانی می دانند ؛ در جامعه ، انسانی که نیازمندی را ببیند و نیاز او را بداند ولی هیچ قدمی برای او بر ندارد این شخص  روح زنده و وجدان بیداری ندارد که او را به انفاق و نیکو کاری تحریک کند .

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار