مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. فروردين 1396 - 22:01   |   کد مطلب: 20004
استاندار سیستان و بلوچستان می گوید تهیه طرح امکان سنجی و مکان یابی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران انجام پذیرفته اما ترکان این جانمایی را نادرست می داند و می گوید بیست سال زمان لازم است تا این فرودگاه ساخته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از عصرهامون، چندی پیش علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگویی از تهیه طرح امکان سنجی و مکان یابی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران خبر داده و گفته بود: مقدمات واگذاری اراضی مورد نیاز طرح در حال انجام می باشد.همچنین سرمایه گذاران داخلی وخارجی برای اجرای طرح اعلام آمادگی نموده اند که ضرورت دارد به منظور انتخاب شرکت دارای صلاحیت ، فراخوان بین المللی انجام پذیرد.

وی همچنین در جای دیگر گفته بود: مقرر شده ‌350 هکتار از اراضی در اختیار نیروی هوایی به نام دولت برای فرودگاه چابهار به منطقه آزاد واگذار تا اقدامات بین‌المللی شدن آن انجام شود تا درآینده‌ای نه چندان دور شاهد فعالیت فرودگاه بین‌المللی چابهار باشیم.

حسن اعرابی مقدم نیز در این باره گفته بود: اکنون استعلامات تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص شده است. بخشی از این اراضی به وزارت راه و شهرسازی و بخشی به سازمان منابع طبیعی اختصاص دارد، همچنین بخشی از این زمین‌ها را مردم تصرف کردند که البته سندی بابت این تصرف ندارند.

وی افزود: فرماندار چابهار با جدیت به دنبال آزاد کردن این اراضی است. همچنین اداره‌کل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان از طریق سیستم حقوقی پیگیر تملک اراضی در اختیار شرکت‌های دولتی است. در تلاشیم این اراضی را تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶ به تملک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آوریم. در حقیقت آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است.

 مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مساحت این اراضی ۲۸۰۰ هکتار است، عنوان کرد: فرودگاه جدید چابهار در ۱۰ کیلومتری مرکز چابهار جانمایی شده است و با فرودگاه دهم شکاری کنارک نیز بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. توافق بر سر احداث فرودگاه جدید صورت گرفته و این دو فرودگاه نسبت به یکدیگر منافاتی ندارد.

در حالی استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرکل فرودگاه‌های استان از جانمایی فرودگاه در چابهار خبر می دهد که اکبر ترکان دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد در جلسه اخیر کمیسیون اصل 90 با محوریت بررسی مشکلات مردم چابهار اظهار کرد:  برای احداث فرودگاه با چه جان کندنی رفتیم مجوز گرفتیم در 20 کیلومتری فرودگاه کنارک یک فرودگاه بسازیم با شروع کار ساخت، ده‌ها مدعی پیدا شده که خودمان می سازیم و رفتند 330 میلیون دلار به طرف خارجی بدهند که بیاید برای‌شان فرودگاه بسازد در حالیکه ما در ماکو با 80 میلیارد تومان که می‌شود 25 میلیون دلار فرودگاه ساختیم و بعید است این فرودگاه را بتوانند تا 20 سال دیگر بسازند.

این صحبت های ترکان در حالی مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان این عرصه نیز با ترکان هم نظر هستند و می گویند: قطعا باید این فرودگاه از مکان فعلی که در نظر گرفته شده جابه جا شود، ضمنا فاصله 120  کیلومتر بین فرودگاه ارتش و فرود گاه جدید چابهار باید جدی گرفته شود.

کارشناسان بر این باورند که  چابهار فقط یک فرودگاه داشته باشد که تلفیقی از کشوری و نظامی باشد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار