مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. فروردين 1396 - 17:06   |   کد مطلب: 20078
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:مقام معظم رهبری در جهت عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی همانند حرکت قطار ریل گذاری کلی اقتضایی را انجام می دهند و چنانچه سرعت این قطار کم و یا از مسیر منحرف شود دوباره داخل ریل اصلی چراغ راهنما می زنند و مسیر را مشخص میکنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ؛ ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو  با اشاره به شعار سال گذشته «اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل»  در خصوص شعار سال جدید اظهار کرد:امسال نیز در همان راستا مقام معظم رهبری شعار « اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال» را انتخاب کردند چنانچه با دقت ارزیابی کنیم می توان گفت مسئولین امر و کسانی که باید پیام سال را دریافت و بر اساس آن برنامه ریزی میکردند، اقدامی در این زمینه انجام ندادند.

وی تصریح کرد: انتخاب شعار «تولید و اشتغال» نشان گر بازخوردهای عملکردی سال گذشته می باشد که مورد رضایت نبوده است. این امر موجب ورود مجدد مقام معظم رهبری به مسائل اقتصادی کشور شد.

 

ضرورت حرکت قطار اقتصاد مقاومتی بر روی ریل تولید و اشتغال

 

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در جهت عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی همانند حرکت قطار ریل گذاری کلی اقتضایی را انجام می دهند و چنانچه سرعت این قطار کم و یا از مسیر منحرف شود دوباره داخل ریل اصلی چراغ راهنما می زنند و مسیر را مشخص میکنند.

کوهکن با بیان اینکه مشخص کردن مسیر در سال 95 پیامی بود که باید آن را دریافت میکردیم، عنوان کرد: مقام معظم رهبری زمانی که شعار سال را انتخاب میفرمایند، در پلاکاردها، نامه ها و سربرگ ها اقتصاد مقاومتی نوشته می شود اما  در عمل اقدامی نشده و یا محسوس نبوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اگر برای اقتصاد مقاومتی سال گذشته گام های موثری در راستای اقدام و عمل برداشته میشد گفت: نتیجه ی آن اقدامات به طور طبیعی باید خود را در تولید و اشتغال نشان میداد لذا میتوان گفت انتخاب شعار سال 96 نشان دهنده نقصان در اقدام و عمل بوده است کارها و برنامه های محکمی نداشته ایم؛ اگر اقتصاد مقاومتی را به درستی عملیاتی میکردیم نتیجه آن تولید، خروج از رکود، بالا بردن ضریب اشتغال و کاهش نرخ بیکاری میشد.

 

ارزیابی عملکرد مسئولین با دو پارامتر کمی «تولید و اشتغال»

 

این مقام مسئول گفت:امسال مقام معظم رهبری چارچوب عمل را نشان دادند و برای آن که مسائل حاشیه ای مورد توجه قرار نگیرد به صورت مشخص تولید و اشتغال را بیان فرمودند. به بیان دیگر اگر دولت هر برنامه ریزی در جهت اقتصاد مقاومتی انجام میدهد ارزیابی آن را در تولید که امری کمی و قابل محاسبه است دیده اند که  در برابر شعار اقدام و عمل به عنوان امری کیفی است، میباشد و افزایش و کاهش آن را به خوبی نشان میدهد.

وی با اشاره به این که اگر تولید انجام میشود باید نگاهی هم به اشتغال داشته باشیم، افزود: نکته ی بسیار ظریفی وجود دارد و آن اینکه اگر شما  یک سرمایه گذاری داشته باشید که تولید را به دنبال خود دارد به عوان مثال  یک زمان شما یک دستگاه تمام اتوماتیک گران قیمت را در اختیار میگیرید که کارهای ساده ی یدی 20 نفر را انجام میدهد که این نشان میدهد شما در این کار سرمایه گذاری کرده و به تولید رسیده اید اما برای اشتغال ظرفیتی را ایجاد نکرده اید.

 

همواره افزایش تولید نشان دهنده افزایش اشتغال نیست

 

کوهکن ضمن توصیه به تصمیم گیران اضافه کرد: به همان اندازه که تولید را افزایش میدهند بابد اشتغال را هم مد نظر داشته باشند چرا که صرفا از جهت اقتصادی تولید کردن نباید به تنهایی دیده شود که منافع آن برای کسی است که سرمایه گذاری کرده است به همین خاطر همیشه باید یک نگاه به تولید و یک نگاه به فراهم کردن و بسترسازی برای اشتغال باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در پایان خاطر نشان کرد: هر چند تولید و اشتغال با یکدیگر در ارتباط هستند و میتوان در تولید به جای به کارگیری 30 نفر از یک دستگاه الکترونیکی تمام اتوماتیک استفاده کرد و زمانی که ارزش افزوده ای از این تولید به دست می آید و مقدار آن در خانوارها پمپاژ نشده و سرانه ی درآمدی آنها را بالا نبرد نتیجه اش این میشود که قدرت خریدشان را پایین می آورد و به همین دلیل تولید انجام میشود و محصول روی دست شما میماند و هم چنین کیفیت تولید به گونه ای نیست که بتواند در عرصه های بین المللی و بازارهای جهانی  رقابت کند و صد در صد آن صادر شود و به همین جهت یک نگاه کلان چندبعدی جامع و کامل حرکتش بر روی ریل اقتصاد مقاومتی باید با دو نگاه کاملا متوازن هم به تولید و هم به اشتغال باشد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار