مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. شهريور 1396 - 22:33   |   کد مطلب: 22137
حدود چهار سال از سرپرستی غیرقانونی مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد و امروز این دانشگاه به نماد پسرفت و قانون شکنی در دولت یازدهم و حالا در دولت دوازدهم تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ امروز نگاه‌ تمام کسانی که به نظام تعلیم و تربیت کشورمان دلبستگی و وابستگی دارند به بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم است تا به سرپرستی غیرقانونی مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان که ظاهرا رکوردار این نوع از قانون شکنی در کشور نیز محسوب می‌شود پایان ببخشد و بر این بی قانونی آشکار خط بطلان بکشد.

حدود چهار سال از سرپرستی غیرقانونی مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد و امروز این دانشگاه به نماد قانون شکنی در دولت یازدهم و در حال حاضر در دولت دوازدهم تبدیل شده است و البته این قانون شکنی آشکار نیز در سایه سکوت دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر نهادهای ذی صلاح صورت گرفته است.

دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه رهبر معظم انقلاب با دانشگاههای معمولی فرق دارد، چون علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه‌ها امتیاز تولید معلم مخصوص این دانشگاه است پس به این دانشگاه باید خیلی اهمیت داد. اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که امروز دانشگاه فرهنگیان در صدر بی توجهی دولتمردان قرار گرفته است.

واقعیت این است که طبق قانون مدت زمان سرپرستی یک مجموعه دولتی یک دوره سه ماهه بوده که یک دوره نیز قابل تمدید است و در مجموع یک اداره دولتی می‌تواند تن‌ها شش ماه به صورت سرپرستی اداره شود؛ اما امروز شاهدیم که مهرمحمدی بر خلاف قوانین و در سایه قانون شکنی وزارت آموزش و پرورش و از سوی دیگر سکوت مراجع ذی صلاح به صورت غیرقانونی در دانشگاه فرهنگیان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

بدون شک پاشیدن بذر بی قانونی در دانشگاهی که قرار است معلم، آن هم در طراز انقلاب اسلامی تربیت کند می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را بر پیکره نظام تعلیم و تربیت کشورمان وارد سازد.

مسئله قابل تامل در مورد اداره غیرقانونی دانشگاه فرهنگیان با سرپرست این است که مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش که بار رسالت تعلیم و تربیت نسل انقلابی بر دوش آن‌ها گذاشته شده علی رغم آگاهی از ابعاد این اقدام غیرقانونی خود نه تن‌ها هیچ گامی در جهت اصلاح این بی قانونی برنداشته اند؛ بلکه نسبت به تذکرات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بی توجهی کرده اند.

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تذکرات داده شده به فانی وزیر آموزش و پرورش وقت جهت تعیین تکلیف سرپرست این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر دانشگاه‌ها بیش از سه ماه توسط سرپرست اداره شوند، به منزله تصرف در بیت المال محسوب می‌شود؛ که نمونه عینی این دانشگاه ها، دانشگاه فرهنگیان است که بیش از سه سال توسط سرپرست اداره می‌شود و البته از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تذکرات لازم داده شده، بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید در این زمینه تصمیم گیری کند؛ تصمیمی که با وجود پایان کار دولت یازدهم و تغییر دو وزیر و در حال حاضر در دولت دوازدهم هنوز اتخاذ نشده است.

شرایط فعلی دانشگاه فرهنگیان مورد نقد و اعتراض دانشجویان این دانشگاه است؛ آن‌ها معتقدند که دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی که قرار است معلمان نسل آینده را تربیت کند نباید با سرپرست غیرقانونی و تبعاتی که برای این دانشگاه داشته اداره شود.

هیچ کس از سرپرستی غیرقانونی مهرمحمدی ککش نمی‌گزد

هاشمی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: رئیس دانشگاه فرهنگیان با کدام آیین نامه و بخشنامه و ماده‌ای که هرجا در این دانشگاه حرف می‌زنیم می‌گویند بخشنامه است چهار سال سرپرست کلیدی‌ترین بخش کشور یعنی جایی که معلم‌های نسل آینده رو تربیت و آن‌ها را روانه مدارس می‌کند، شده و هیچ کس هم ککش نمی‌گزد.

او معتقد است: دانشگاه فرهنگیان مانند کودک یتیمی است که پدر و مادرش رو کشته اند و قیمومیتش را هم به کسی سپرده اند که یا اطلاعی از وظایفش ندارد و یا اگر هم می‌داند نمی‌خواهد کاری انجام دهد.

هاشمی می‌گوید: وضعیت دانشگاه فرهنگیان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و رفاهی به گونه‌ای است که دانشجویان و یا مسئولان استانی پردیس‌ها یا اجازه انتقاد ندارند و یا اینکه از ترس به خطر افتادن جایگاه و یا آینده شغلی خود جرات اعتراض ندارند.

وی به نقش مهرمحمدی در اجرایی کردن سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو اشاره و بیان می‌کند: انتظار ما از بطحایی وزیر جدید آموزش و پرورش این است که اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور خصوصا سند تحول بنیادین که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است را سرلوحه کارش قرار داده و اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ که متاسفانه بطور مخفیانه اجرایی شد و با تاکیدات رهبر انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ملغی گردید، اما هنوز در حال اجراست را متوقف کند تا گناه این کار سخفیف که متوجه فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و برخی دیگر از کسانی است که بعضا هنوز در راس کار قرار دارند و حتی گناه خود را قبول هم نکرده اند به پای شما نوشته نشود.

رضایتمندی از عملکرد مهرمحمدی تقریبا هیچ

عبادی نیا فعال دانشجویی عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی و از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به اینکه سرپرستی مهرمحمدی غیرقانونی است و همین وضعیت خیلی از اختیارات را از او گرفته می‌گوید: طبق قانون مهرمحمدی بیش از شش ماه نمی‌توانسته سرپرست باشد، اما الان بیش از سه سال است که سرپرست دانشگاه فرهنگیان است.

او می‌گوید: مهرمحمدی از حیث علمی در سطح کشور شناخته شده است؛ اما به لحاظ مدیریتی در این چند سالی که ما در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنیم تقریبا هیچ یک از دانشجو معلمان از عملکرد او رضایت ندارند. مثلا در این مدت هر چند وقت یک بار سیلابس دروس در دانشگاه فرهنگیان تغییر کرده و به همین دلیل ورودی‌های ۹۱ که خیلی از واحد‌ها را پاس کرده اند، با سیلابس جدید این واحد‌ها برای آن‌ها در نظر نگرفته شده و مجبور شده اند واحدهای جدید را پاس کنند؛ البته مشکل دیگری که با تغییر سیلابس دروس به وجود آمده این است که اساتید را متناسب با تغییرات آموزش نداده اند تا بتوانند سرفصل‌ها را به خوبی ارائه دهند.

این فعال دانشجویی می‌افزاید: یکی از ایرادات دانشگاه فرهنگیان که در این چند سال برطرف نشده عدم تکمیل کادر هیات علمی این دانشگاه است. خیلی از مدرسانی که در دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌کنند حق التدریسی هستند و پس از یک ترم تدریس از دانشگاه می‌روند. با این حال وقتی استادی که یک ترم هم سابقه تدریس در دانشگاه فرهنگیان نداشته است شیوه تدریس او قابل پیش بینی است.

عبادی نیا می‌گوید: با وجود اینکه نام این دانشگاه، دانشگاه فرهنگیان است، اما در آن شاهد کار فرهنگی خاصی نبوده ایم و و در این حوزه مانند مدارس به صورت بخشنامه‌ای عمل می‌کنند مثلا معاونت فرهنگی بخشنامه‌ای را ابلاغ می‌کنند و پردیس‌ها آن را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارت یکی از کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: به گفته این فرد مهرمحمدی زمانی که به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان منصوب شده در حساب شخصی خود در فیس بوک نوشته که بدترین پستی که گرفته ام ریاست دانشگاه فرهنگیان بوده، اما پس از سر و صداهایی که شده آن را حذف کرده است. در هر حال مهرمحمدی بار‌ها گفته که اعتقادی به جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و مخصوصا از مقطع دیپلم ندارد. او معتقد است که باید دانشجویان مقطع لیسانس از دیگر دانشگاه‌ها جذب شوند و پس از ارائه آموزشهای کوتاه مدت به آن‌ها به عنوان معلم کار تدریس را شروع کنند.

این فعال دانشجویی معتقد است: مهرمحمدی به لحاظ مدیریت اجرایی ضعیف عمل کرده و دغدغه این را که برود در سازمان برنامه و بودجه و مجموعه‌های دیگر چانه زنی کند و بتوانند بودجه و امکانات بگیرد، از او ندیده ایم. به همین دلیل امروز دانشگاه فرهنگیان با کمبود فضا مواجه است در صورتی که می‌توانسته اند با رایزنی از فضای فیزیکی بلاستفاده آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌ها استفاده کنند.

عبادی نیا می‌گوید: علاوه بر غیرقانونی بودن سرپرستی مهرمحمدی مشکل اصلی ما با نحوه مدیریت و دغدغه نداشت اوست. به هر حال یک نفر مکن است که سرپرست باشد، ولی توانایی انجام بسیاری از کار‌ها را هم داشته باشد، اما مهرمحمدی این گونه نبوده است.

معاون دست چندمی به جای رئیس جمهور

وی می‌افزاید: رئیس جمهور رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان است و اگر او در جلسه هیات امناء حاضر نشود باید رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه شرکت کند. با این وجود هیچ گاه رئیس جمهور و نوبخت در این جلسه شرکت نکرده اند و به جای آن‌ها یکی از معاونین زیر مجموعه معاونت‌های سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات امناء حاضر می‌شده اند. در هر حال این رویه نشان می‌دهد که چقدر به دانشگاه فرهنگیان اهمیت داده می‌شود.

این فعال دانشجویی به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق ماده ۲۸ اگر دانشگاه فرهنگیان نتواند نیاز آموزش و پرورش به معلم را تامین کند آموزش و پرورش می‌تواند از دیگر دانشگاه‌ها دانشجو پذیرش کند و این دانشجویان نیز پس از طی کردن دوره‌های آموزشی به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان معلم شوند.

وی می‌افزاید: در حال امروز شاهدیم که آقایان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را بهانه کرده و می‌گویند، چون این دانشگاه امکانات ندارد و نمی‌تواند نیاز سالانه چند هزار نفره آموزش و پرورش به معلم را فراهم کند پس از دیگر دانشگاه‌ها نیرو جذب می‌کنیم؛ البته سال گذشته دانشجویانی که از دیگر دانشگاه‌ها جذب آموزش و پرورش شده بودند به جای طی کردن دوره یک ساله در یک دوره کارورزی یک ماهه شرکت می‌کنند.

عبادی نیا می‌گوید: در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده که اگر این دانشگاه نتوانست معلم مورد نیاز آموزش و پرورش در رشته‌های مورد نیاز را تامین کند آموزش و پرورش می‌تواند نیاز خود را از طریق دیگر دانشگاه‌ها برآورده سازد؛ اما واقعیت این است که دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور دارای ۱۰۰ مرکز در سطح کشور است و از طرفی تمام رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش نیز دراین دانشگاه وجود دارند با این وجود اگر به دانشگاه فرهنگیان اهمیت داده شود مراکز مورد نیاز می‌توانند معلم مورد نیاز را تربییت کنند.

این فعال دانشجویی می‌افزاید: ظرفیت امسال دانشگاه فرهنگیان در سالجاری کمتر از ظرفیت این دانشگاه تعیین شده به گونه‌ای که در سال ۹۱، ۲۴ هزار نفر دانشجو معلم در این دانشگاه جذب شد و امسال تعداد این دانشجویان به حدود شش هزار نفر کاهش یافته است.

مهرمحمدی محاکمه شود

حجت الاسلام سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه حکم ریاست مهرمحمدی صادر نشده و سرپرستی او در دانشگاه فرهنگیان غیرقانونی است و باید محاکمه شود، گفت: کسی نمی‌تواند در بخش‌های دولتی بیش از ۶ ماه سرپرست باشد؛ اما متاسفانه مهرمحمدی نزدیک به چهار سال است که سرپرست دانشگاه فرهنگیان است. تعجب این است که چرا دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نسبت به این قضیه ورود پیدا نکرده و مهر سکوت بر لب گرفته اند.

وی افزود: هر کاری که مهر محمدی در این مدت در دانشگاه فرهنگیان کرده غیرقانونی است و اگر طلا هم در این دانشگاه ریخته باشد باز هم غیرقانونی است و قابل توجیه نیست حرف ما این است که مگر می‌شود با ابزار غیرقانونی روش‌های قانونی را پیگیری کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید در خصوص حقوق و مزایای مهرمحمدی و احکام و نامه هایی که او صادر و امضاء کرده ورود پیدا کند، چون تمام اقدامات او پس از پایان مهلت سرپرستی غیرقانونی بوده است.

سلیمی با تاکید بر اینکه مهرمحمدی و تمام کسانی که در زمینه استمرار سرپرستی غیرقانونی او قصور داشته و تقصیر داشته اند از جمله وزاری قبلی باید پاسخ دهند، اضافه کرد: قطعا یکی از اولین مواردی که از وزیر آموزش و پرورش پیگیری کنیم موضوع سرپرست دانشگاه فرهنگیان است.

نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به مهرمحمدی مثبت نیست

عبادی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو با اشاره با اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که وظیفه آن پرورش فرهنگی و تربیت معلم برای فرزندان این ملت است، گفت: با این وجود اگر این دانشگاه معلمینی را که هم از جهت علمی و هم از جهت فرهنگی و پرورشی در سطح بالایی هستند تربیت کند می‌تواند نسل آینده را متحول سازد. ولی متاسفانه این دانشگاه تا به امروز مورد کم محبتی قرار گرفته و در زمینه توسعه مشکل پیدا کرده است. در هر حال اهتمام خوبی نیز در دولت نسبت به دانشگاه فرهنگیان وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه مهرمحمدی چهار سال است که بر خلاف قانون سرپرست دانشگاه فرهنگیان است، افزود: کسی نمی‌تواند در یک مجموعه دولتی سرپرست باشد؛ چرا که خلاف قانون است و این یکی از نشانه‌های عدم اهتمام و توجه دولت نسبت به دانشگاه فرهنگیان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه یک سرپرست نمی‌تواند به درستی عمل کند، گفت: بحث ما این است که مگر قحط الرجال است در حالی که این همه نیرو در کشور داریم با این وجود آقایان می‌توانند یک فرد قدرتمند، توانمند، با انگیزه و دارای نگاه استاندارد فرهنگی که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باشد را برای ریاست دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنند.

عبادی افزود: بار‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوع سرپرستی دانشگاه فرهنگیان را مطرح کرده ایم؛ اما گوش شنوایی از وزرای قبل ندیدیم تا تکلیف این دانشگاه را روشن کنند.

وی اظهار کرد: اینکه مشکل مهرمحمدی چیست که او را تا به حال به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نکرده اند سوالی است که خود آقایان باید به آن پاسخ دهند. در هر حال به نظر من اگر مهرمحمدی شرایطی داشت که نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به او مثبت بود قطعا تا بحال به شورا معرفی شده بود. با این وجود من احتمال خیلی زیاد می‌دهم که نظر این شورا نسبت به مهرمحمدی مثبت نبوده برای همین هم تابحال معرفی نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا به حال از دانشگاه فرهنگیان تحرکی ندیده ایم و این دانشگاه دچار رکود بوده، گفت: دانشگاه فرهنگیان در دوران مهرمحمدی تحول آنچنانی نداشته و بیشتر دچار روزمرگی بوده است. در هر حال انتظار ما از وزیر آموزش و پرورش این است که نسبت به تعیین تکلیف این دانشگاه اهتمام بورزد و یک مدیر متعهد، توانمند و دارای نگاه فرهنگی استاندارد که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باشد را به عنوان رئیس دانشگاه بگمارد؛ و اگر این اتفاق بیفتد یقینا می‌توانیم تحولی را در دانشگاه فرهنگیان شاهد باشیم.

در هر حال امروز تمام نگاه‌ها به بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم است تا به سرپرستی غیرقانونی مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان پایان ببخشد و بر آن خط بطلانی بکشد.

بطحایی اخیرا از جذب نیروی انسانی توسط دانشگاه‌های فرهنگیان و تعیین وضعیت مدیریت این دانشگاه به عنوان بخشی از برنامه‌های خود نام برده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص ریاست دانشگاه فرهنگیان و سرپرستی ۴ ساله این دانشگاه، گفته است: انشاءالله این مشکل حل می‌شود چرا که ادامه سرپرستی خیلی به صلاح دانشگاه فرهنگیان نبوده است و سعی می‌کنیم آن را حل کنیم؛ البته این به این معنا نیست که حتما جابه‌جایی صورت بگیرد.
بطحائی تصریح کرده است: دانشگاه فرهنگیان باید با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، جامعه و مدیران ارشد از حیث کیفی رشد کند و یکی از برنامه‌های بنده که به مجلس ارائه شد ارتقای کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است.
 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار